nu har jag sparat ihop en hel del bilder till en stor uppdatering
förmodligen kommer det bli alldeles för lite text, men jag ska göra så gått jag kan för att förklara hur jag går till vägas
så här såg den ut under till den har även klarat sig riktigt bra från rost och den är riktigt rak och fin i plåten
och så här såg den ut efter 2 timmars jobb, de jag använde för att få bort allt skit under var lite gasol och ståltrissa till borrmaskin stålborste funkar det med men det tar betydligt mycket längre tid. va noga med att värm upp all olja och torka av det innan du rockar loss med borrmaskin
och nu till motorfästena. jag gjorde mina motorfästen utanför bilen, då jag kände att de var mycke lättare att komma åt och så, sen så palla jag upp oljetråget 1cm/ 10mm och bak till palla jag upp den med ca18det stakar plus 2mm plåt
spänn fast ett rör fram eller bak på motorn så du kan få motorbalken rak
och nu till motor fästena jag kommer lägga upp alla mått om några dagar
för att få ut var du ska borra hålen till dina nya motorfästen kapa av en skruv från dina gamla motorfästen har du inga skruvar så är det m10x1,25
sen så är det bara att slipa fram en spets
sen så skruva jag bara in den ny slipade skruven och knackade ut hål efter hål
jag använde mig utav 5mm gods
dom passade alldeles utmärkt efter svetsningen, tänk på att punkta dom rejält innan du helsvetsar dom då dom kommer dra sig annars
svetsarna jag kom åt är ner slipad
och så här ser dom ut efter rost primer slipgrund blank svart och klarlack
2jz passar riktigt bra i schassit nu
jag fortsätter imorgon med växellåds fästet om ni nu gillar tråden och vill se mer och mer
här kommer lite mått på motor fästena med motor kuddar av hocky puckar och motorn är upp pallad 10mm vid oljetråget
baktill får du palla upp efter vatten pass eller laser
395mm från profilröret till spåren till motorfästena på motorbalken flyttar du fram motorn ca 2cm så slipper du nog knacka in torpedväggen (är inte helt 100 ). men då måste du flytta fram kylaren istället. smak sak.
jag ska flytta bak min motor ytligare 2 till 5cm men då måste man bygga om motorbalken och bygga om tunneln lite vid startmotorn och banka in torpedväggen rejält :p med dessa mått måste du slå in torped väggen lite vid turbon och vid startmotorn på sprängkåpan
Senast redigerat av I_am_lost1 (13 januari 2015)
NISSAN 200SXS132JZ kolla in projektet här->GARAGET.org
mindre snack och mer verksta här kommer lite bilder på hur motorn sitter i schssit och lite bilder på hur lådan sitter samt hur fästet blev
fick slå in torpedväggen lite för att kunna komma åt att skruva av tryckröret
ny motorfästena vart exakta enligt mät punkterna på karossen så de är ju kul
ser r lite snett ut på bilderna men med laser är det så exakt det kan bli
50mm kylare + el fläktar passar utan problem
här var det thigt men lådan är inte på här så tråget kommer upp ca 2mm när lådan sitter på
och här är lådan jag kommer att använda de är en r154 låda och den hittar ni på supra mk3 turbo från 87 och upp åt den finns även Toyota Chaser Tourer V, Toyota Mark II Tourer V, Toyota Cresta Tourer V och Toyota Soarer (turbo) upp till 2001
jag tog bort inne hållet ur lådan då det är lättare och handskas med lådan då
min 2jza kommer från en aristo så den kom med automat krans, så jag köpte mig ett 2jz (GE) svänghjul. ska du köra med r154 lådan så kan du inte använda 2jz (GTE) svänghjulet
rensade även lite el jag tog bort all el som jag inte kommer att behöva
här är all el som jag tog bort, tar du ECU kontakten och kollar så har du som gula hattar eller hur jag ska förklara det, om man tar bort dom så kan man lätt klicka ut kablarna direkt ur ecu kontakten du kan använda nål liten skruvmejsel eller en bit svets tråd.
kör du med r154 lådan från mk3 så måste du ha en annan sprängkåpa
har du inte skruvarna till infästningen av lådan så är det m12x 1,25 du ska köpa
7m sprängkåpan vs jz sprängkåpan
down she goes
råka repa lacken lite:/
då var kardandan kapad och ihop punktad för att mäta in växellådan
nu var kardan på plats över till växellåds fästet
de här är nog det sämsta jag har svetsat i hela mitt liv lite pinsamt att lägga upp det här aja , fick slut på plåt så de vart som de vart, men de duger i krig kan göra ett nytt i framtiden
haha åh så fult men det funkar ju tills vidare
ja de var allt för denna gången vi får se när nästa uppdatering kommer
Senast redigerat av I_am_lost1 (13 januari 2015)
NISSAN 200SXS132JZ kolla in projektet här->GARAGET.org
En liten rättelse angående r154 och 2jz-ge! R154an sitter i soarer och mk3. 2JZ-GE har w58 lådan och det har även vissa mk3or.. är stoor skillnad på lådorna så köp inte en w58 då det är ren skit..
En liten rättelse angående r154 och 2jz-ge! R154an sitter i soarer och mk3. 2JZ-GE har w58 lådan och det har även vissa mk3or.. är stoor skillnad på lådorna så köp inte en w58 då det är ren skit..
keep it up!
super bra att du sa till de får jag tacka för men hur är det med sprängkåpan från w58 passar den på r154?
NISSAN 200SXS132JZ kolla in projektet här->GARAGET.org