23 december 2014
Trådstartare
I somras började temperaturmätaren på instrumentpanelen svaja. Ibland gick den upp till normalt oftast och stannade där, ibland nådde den inte upp dit alls.
Sedan oktober gick den inte upp till "mittenläget" (90 grader) alls, och det tog lång tid att få mätaren att öht röra sig uppåt.
Så häromdagen bytte jag termostat, körde ca 2 mil och den gick upp till sina 90 efter bara 1 mil, rekord.
Idag då, efter ca 2 mil kom en lång, brant uppförsbacke, då sjönk temperaturen från 90 ner till 80, sedan pendlade den mellan 80-85 hela resterande resan.
Samma sak vid nästa färd. Fortfarande varm kom den fort upp till 90, men vid körning i rusningstrafik 20 minuter senare tappade den temp igen till 80-85.
Skillnad mellan gammal och ny termostat:
• Gamla kom inte upp i 90 alls.
• Den gamla "pendlade" ännu mer i temperatur, till skillnad från den nya (80-85) EFTER att 90 grader uppnåtts.
• Värmen i bilen kommer mycket snabbare med den nya.
Kan det vara någonting annat än termostaten som spökar?
Eller har jag fått ett måndagsexemplar?
Senast redigerat av Greyhackers (23 december 2014)