2597
Sök

Går som en traktor Volvo 745 -87 LÖST

5 705 Inlägg
31 december 2014
Rekommenderas att vara två för att kolla gnistan, inte det lättaste att kolla själv då du måste dra på starten samtidigt som du kollar på tändstiftet du kopplat in och lagt på ventilkåpan.

Kommer rinna ut kylarvätska, inte olja, när du tar ut tempgivaren. Däremot bara för att kolla den så går det att resistansmäta, vet dock inte vad resistansen ska vara på tempgivaren vid olika temperaturer.

Kan ju också vara att tändstiften av någon anledning blivit nersurade (eller att tändstiften är gamla och slitna) så dem inte tänder ordentligt, för går motorn inte på alla cylindrar så går den som en traktor och orkar inte varva.

360 Inlägg
1 januari 2015
Trådstartare
Tackar för svaret.

När den har startat har tändkablarna suttit fel vilket förklarar varför den gick som en traktor.

Har en multimeter som jag inte vet hur den fungerar, kan man mäta resistansen på temp.givaren med den?

6 171 Inlägg
1 januari 2015
Hej!
För ett år sedan hade brorsan samma fel som du på sin 745:a från -87 (B230F motorn).
Felet då var att den bakre pumpen inte fungerade . eller rättare sagt det var kabelanslutningarna på tankarmaturens lock (stort stållock som täcker tanken ) som hade ärgat av.
Du har alltså två pumpar en i tanken som har till uppgift att under lågt tryck (0,1bar) pumpa fram bensin till den främre pumpen (sitter under förarstolen under durken) vilken sedan förser spridarna med 6 bars tryck.

Problemet med dessa gamla 740:or är att kabelanslutningen på tanklocket ärgar! Man kan inte  se skicket på kabelanslutningarna då dessa är inplastade i en plastklump som sitter fast på tanklocket (som sitter under durken i bak). På brorsans 745:a bröt vi bort plastklumpen och lödde nya sladdar så att tankreostat och pump fick 12V spänning. Efter det startade och gick motorn perfekt. Men märk väl att. Du ska byta rotor och fördelarlock först så att du förvissar dig om att det inte är ett enkelt fel.
Senast redigerat av jaka54 (1 januari 2015)

360 Inlägg
1 januari 2015
Trådstartare
Nu har vi kollat gnista ett i stift i taget. Ett av stiften (3:e räknat från torpedväggen) gav ingen gnista vad jag kunde se. Ska byta stiftet och se vad som händer. Annars blir det att byta tändkabel/tändkablar och ev. Fördelarlock. Soppa kmr fram till stiften.

360 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
Uppdatering för er som fortfarande orkar!
Satte in ett nytt tändstift och startade, fortfarande traktor. Ska byta resten av tändstiften också.

Får tacka alla som svarar i denna tråd!

Edit: Första stiftet räknat från torpedväggen är torrt. Jordkontakerna som sitter på fästet till spridarbryggan har jag skrapat osv. Nu när jag kolla elschemat så går spridarna till förkopplingsmotstånd och styrenhet(?) och inte till jord.
Senast redigerat av Samuel3 (2 januari 2015)

6 738 Inlägg
2 januari 2015
motståndet sitter på turbo bilarna.
spridarna får plus via relät på expansionskärlet sedan är det styrenheten som jordar dem tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

360 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
Henkix skrev:
spridarna får plus via relät på expansionskärlet sedan är det styrenheten som jordar dem tongue

Okej tack!
Vet du hur jag kan ta reda på bästa sätt om spridaren fungerar eller finns det andra, vanligare orsaker till att endast ett stift är torrt?

Det har varit plusgrader länge nu så tvivlar starkt på ispropp om någon tänkte på det.

6 738 Inlägg
2 januari 2015
Samuel3 skrev:
Henkix skrev:

Okej tack!
Vet du hur jag kan ta reda på bästa sätt om spridaren fungerar eller finns det andra, vanligare orsaker till att endast ett stift är torrt?

Det har varit plusgrader länge nu så tvivlar starkt på ispropp om någon tänkte på det.

skruva dän spridarbryggan tillsammans med spridarna. skruva tillbaka jordkablarna som suttit i spridarbryggans skruvar o be nån köra på starten samtidigt som du kollar om det kommer nån bensin från dem smile

Du är liv

360 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
Det kmr bensin från alla förutom en. Ett stift är torrt, har tagit ur det gånger efter motorn har varit igång.

6 738 Inlägg
2 januari 2015
Samuel3 skrev:
Det kmr bensin från alla förutom en. Ett stift är torrt, har tagit ur det gånger efter motorn har varit igång.

prova o byt den spridaren, den kanske e full med skit eller så är det kabelbrott till den tongue

Du är liv

Evildan
2 januari 2015
Byt plats på exempelvis spridaren till cylinder 4 där ditt tändstift är torrt med spridaren från cylinder 3 som tänder och fungerar som den ska.
Börjar cylinder 3 att missa nu så är det spridaren som är trasig, fortsätter cylinder 4 att missa är det något annat fel, exempelvis kabelbrott till spridaren.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 januari 2015
Jag haft glapp i kablarna på spridarmotståndet. Prova att pilla på dom när motorn är igång eller byt om du har ett annat att tillgå

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

360 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Jag haft glapp i kablarna på spridarmotståndet. Prova att pilla på dom när motorn är igång eller byt om du har ett annat att tillgå

Sitter inte dom på turbomodellen bara? Vart sitter det?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 januari 2015
Samuel3 skrev:
DiwraZ skrev:

Sitter inte dom på turbomodellen bara? Vart sitter det?

Sorry. Skrev innan jag läst. Riktigt bara på turbo

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

360 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Sorry. Skrev innan jag läst. Riktigt bara på turbo

OK!

Jag och en bekant lyssnade vid motorn när den andra vred på starten. Precis när startmotorn hoppar igång hör man att den blir överslag någonstans en kort sekund, förmodligen vid fördelarlocket. Kanske inget att haka upp sig på. Ska ev. till biltema imorgon och köpa fördelarlock och rotor.

360 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
Fördelalock & rotor inhandlat. Fick byta loss rotorn då den satt fast. Dammskölden trillade av och en liten plastbit var lös från den och trillade ner någonstans. Måste jag skaffa en ny sköld nu? När jag sätter tillbaka rotorn så ska den sitta på ett speciellt vis också, kan någon skriva något om det?

Teknisk
328 Inlägg
4 januari 2015
Samuel3 skrev:
Fördelalock & rotor inhandlat. Fick byta loss rotorn då den satt fast. Dammskölden trillade av och en liten plastbit var lös från den och trillade ner någonstans. Måste jag skaffa en ny sköld nu? När jag sätter tillbaka rotorn så ska den sitta på ett speciellt vis också, kan någon skriva något om det?

Är ett spår i axeln på fördelaren, och en pigg i hålet på rotorn. Dessa gör att rotorn bara passar på ett sätt.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

360 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Har planerat att montera spridarna idag med nya o-ringar. Ska även sätta tillbaka fördelar locket med rotorn och dammskölden. Men problemet är att jag vet inte hur den sistnämda ska monteras! (bild) Har försökt att sätta dit den och sedan rotor utanpå men den sitter helt löst då. Jag tar mycket tacksamt emot hjälp nu!

http://i.imgur.com/Lk3Vivb.jpg?1
dammskölden

Teknisk
328 Inlägg
8 januari 2015
Om jag inte missminner mig så kläms dammskyddet fast av fördelarlocket. Prova att lägga dammskyddet i det nya fördelarlocket när du ändå har det löst så ser du om det kan ramla inåt eller inte.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

360 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Maxen skrev:
Om jag inte missminner mig så kläms dammskyddet fast av fördelarlocket. Prova att lägga dammskyddet i det nya fördelarlocket när du ändå har det löst så ser du om det kan ramla inåt eller inte.

Jag kan kolla det, kan bara bli klokare utav det!
Hämtar mina o-ringar imorgon på meca.

Sök