3381
Sök

Renault clio 97 modell koppling

31 Inlägg
29 december 2014
Trådstartare
Tjenare, jag köpte en renault clio 97 igår, så gick något sönder idag, jag trcker på kopplingen och växlar mjukt så går de, så släpper jag kopplingen bilen rullar inte, ja kan fortfarande växla utan att trycka på kopplingen, men bilen står stilla fortfarande och när jag gasar så funkar mätaren (km/h), min fråga är vad är det för fel på kopplingen? Kan det vara kopplingsvajer eller något svarare/dyrare.

Tack för förhand
Senast redigerat av ibbes (29 december 2014)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
29 december 2014
ibbes skrev:
Tjenare, jag köpte en renault clio 97 igår, så gick något sönder idag, jag trcker på kopplingen och växlar mjukt så går de, så släpper jag kopplingen bilen rullar inte, ja kan fortfarande växla utan att trycka på kopplingen, men bilen står stilla fortfarande och när jag gasar så funkar mätaren (km/h), min fråga är vad är det för fel på kopplingen? Kan det vara kopplingsvajer eller något svarare/dyrare.

Tack för förhand

Kanske nån drivknut eller nåt i växellådan som gått sönder.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

138 Inlägg
29 december 2014
Vadå drivknut? Bilen rullar ingenting o bara står, varvmätaren höjs men bilen rullar inte.
Då måste båda drivknutarna gå sönder samtidigt om bilen inte ska rulla.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
30 december 2014
Sener skrev:
Vadå drivknut? Bilen rullar ingenting o bara står, varvmätaren höjs men bilen rullar inte.
Då måste båda drivknutarna gå sönder samtidigt om bilen inte ska rulla.

Du har inte hört om differentialen som väljer att driva där det går lättast och är drivknuten av så snurrar det bara. En enkel Clio har nog inte diffbroms kan jag tänka.

Här kan du läsa om differential: http://sv.wikipedia.org/wiki/Differentialv%C3%A4xel

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (30 december 2014)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sök