2915
Sök

Hur mycket elförbrukning med elelement (2000W)?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
6 januari 2015
torpis skrev:
Mervolic skrev:
Men som du själv säger, en värmepump är alltid effektivare med golvvärme. Alltså behöver du mer Watt för att uppnå samma resultat utan golvvärme?

Huset använder säg 60w/m2. Med en Värmepump och golvvärme får du COP 5 säger vi. Du puttar in 12watt och får ut 60 watt.  Med radiatorer COP 3 kanske? Du puttar in 20watt och får ut 60watt.

Ni rörkillar kanske tittar i inputänden och jag som kontorsnisse i output änden?!

Du har förmodligen större erfarenhet med just detta och det är som du säger lite olika på hur vi ser på saken. Men under inga omständigheter räcker 2000 watt till att värma upp 100 kvm speciellt om det är dåligt isolerat. Då känner man som nån skrev bara lite värme precis intill radiatorn. Men jag tror iaf. TS förstår att det behövs några fler watt för att få dräglig temperatur om kvicksilvret faller alltför djupt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Yawn...
3 151 Inlägg
6 januari 2015
torpis skrev:
Mervolic skrev:
Men som du själv säger, en värmepump är alltid effektivare med golvvärme. Alltså behöver du mer Watt för att uppnå samma resultat utan golvvärme?

Huset använder säg 60w/m2. Med en Värmepump och golvvärme får du COP 5 säger vi. Du puttar in 12watt och får ut 60 watt.  Med radiatorer COP 3 kanske? Du puttar in 20watt och får ut 60watt.

Ni rörkillar kanske tittar i inputänden och jag som kontorsnisse i output änden?!

Med det sagt så kan man ju få 5ggr så mycket för pengarna om man väljer värmepump istället för elradiator. En Luft/Luft som går mot säg 15grader i ett garage går oerhört effektivt. 

Men som frågades om här, utan isolering så behöver man ju värma hela kvarteret innan garaget blir varmt :-)

Jo, vi tänker mycket riktigt i input. Output måste ju alltid vara samma för att kunna uppnå samma resultat.

Ett elelement brukar man säga har COP 1 (1 kW värme = 1 kW el), dvs samma som hos en luftvärmepump som nått sin gräns (typ runt -20 brukar det väl vara?).

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 januari 2015
Mervolic skrev:
Ett elelement brukar man säga har COP 1 (1 kW värme = 1 kW el), dvs samma som hos en luftvärmepump som nått sin gräns (typ runt -20 brukar det väl vara?).

En luftvärmepump avsedd för just värme är idag ganska bra. Den senaste jag får nämna fungerar till -25grader med 63graders framledning(65grader till -20) :-) Men den tappar mycket riktigt effekt ju kallare det blir och huset kräver ju mer ju kallare det blir. Man brukar inte dimensionera heltäckade så långt ner, utan accepterar en elspets årets kallaste dagar. Det man skall se efter är snittet i COP över ett år, inte bara max vad maskinen klarar av.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök