En b20 kommer bytas ut mot en om605 från en Mercedes c250dt. Planen är att bygga om och modifiera Amazonen så den blir anpassad för superpump och större turbo.
240 bakaxel blir det. Får se vad det blir för upphängning sen, funderar på 3-link men har inte fördjupat mig så mycket. För att få motorn på rätt plats så har jag skaffat mig ett oljetråg med sumpen bak. Även om tråget kommer från en lite nyare common rail diesel så passar det rakt på. Någon Oljepump har jag inte fixat ännu.
Nu får jag sätta lite fart med projektet, det var ett tag sen det hände någonting. Det blir McPherson-framvagn för att plats behövs och kuggstångsstyrningen redan finns där. Det är även skönt att slippa pallbockarna och domkraften.
Din Amazon ser fräsch ut. Intressant projekt...och nyfiken på vad de kan skilja i vikt på drivlinorna?
Kring 100kg skillnad tror jag. En om606 väger runt 230kg och lådan är väldigt lätt, alltså borde om605 väga lite mindre. B20 med låda väger runt 150kg läste jag någonstans.
Helt rätt, ur med tråkig volvosnurra och i med en kvalitetsdiesel som original varvar långt över där b20n får ventilflyt Ska du inte försöka få dit mercan s bakvagn också?