3629
Sök

Audi Sport quattro motorbyte. Från AAN 2.2l till 07k 2.5l

Dax för ny teknik i kombination med en klassisk kaross! AAN motor på 2.2l byts ut emot den nyare/lättare "07k"motorn på 2.5l som är liknande den som sitter i Audi TT-RS eller Audi Rs3 fast denna är en sugmotor ifrån... Visa mer

45 135 Visningar
Uppdaterades senast 3 februari 2023
397 Inlägg
8 januari 2015
#21
ser riktigt fin ut, kommer gå som en missil smile


1 938 Inlägg
8 januari 2015
#22
TheGuard skrev:
Thomas kommer göra ett vanligt  tråg men vi har ju givetvis spånat på torrsump oxå men det blir ju en hel del dyrare dessvärre :-/

Sen vet jag inte om blocket är svagare eller om jag kan montera de variabla kamdreven på mina kamaxlar?
07k som Hank på Irozmotorsport är en förstärkt bottendel med smidd original 6-bultad vev som sitter i vissa av 07k sugmotorerna.
Men 600hk va inga bekymmer på den första motorn dom byggde. :-)

Har du smidd 6bultad eller vad menar du?
Oki, fråga dig själv om du kommer vilja ha torrsump längre fram, det är ju billigare att göra på direkten så att säga.
Om du byter till turbo-veven så går det ju, men du får byta alla dreven i så fall.

Om du har en 6bultad smidd sugis-vev så vet jag inte hur det blir, då får du försöka modda dit ett insugsdrev på avgaskammen eftersom det är det enda som passar med den smalare kedjan.

Vet inte hur det blir med svänghjul om man ska köra 6bultade, om det går att få tag till den?
En annan sak, sitter det inte kraftigare topplocksbult i turbon också tro. Du har m10 i din va?
Och m11 eller m12 i turboblocket.

Iroz gör fina saker, Thomas köper från honom vad jag förstått.
Men Thomas gör ett eget oljetråg till dig eller? Han vet hur man tar betalt där på andra sidan pölen nämligen.

156 Inlägg
8 januari 2015
#23
Ska helt klart följas! riktigt feta dessa audis! smile


Audiot
1 153 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
#24
Glesmark skrev:
TheGuard skrev:
Thomas kommer göra ett vanligt  tråg men vi har ju givetvis spånat på torrsump oxå men det blir ju en hel del dyrare dessvärre :-/

Sen vet jag inte om blocket är svagare eller om jag kan montera de variabla kamdreven på mina kamaxlar?
07k som Hank på Irozmotorsport är en förstärkt bottendel med smidd original 6-bultad vev som sitter i vissa av 07k sugmotorerna.
Men 600hk va inga bekymmer på den första motorn dom byggde. :-)

Har du smidd 6bultad eller vad menar du?
Oki, fråga dig själv om du kommer vilja ha torrsump längre fram, det är ju billigare att göra på direkten så att säga.
Om du byter till turbo-veven så går det ju, men du får byta alla dreven i så fall.

Om du har en 6bultad smidd sugis-vev så vet jag inte hur det blir, då får du försöka modda dit ett insugsdrev på avgaskammen eftersom det är det enda som passar med den smalare kedjan.

Vet inte hur det blir med svänghjul om man ska köra 6bultade, om det går att få tag till den?
En annan sak, sitter det inte kraftigare topplocksbult i turbon också tro. Du har m10 i din va?
Och m11 eller m12 i turboblocket.

Iroz gör fina saker, Thomas köper från honom vad jag förstått.
Men Thomas gör ett eget oljetråg till dig eller? Han vet hur man tar betalt där på andra sidan pölen nämligen.

Vet inte  vilken vevaxel jag har ännu men skall  kolla närmare på det. :-)

Thomas säljer kompletta kopplingar om man har 6 eller 8 bult,  han har lösningen ^^
Tänkte köra med ARP bultar å 12.9 bult på vevlager, det funkar
ju på gamla 5an ;-)

Ja visst gör Iroz fina saker men han skiter i alla som inte är amerikaner.
Jag har väntat sen november 2013 på mitt tråg men det kommer inte nå grejor :-( så jag löser det via thomas istället så får vi grejor som vi vill ha dom :-p
Senast redigerat av TheGuard (9 januari 2015)


Audiot
1 153 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
#25
Liten bild på putsning i ena kanalen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-956cbe547c014e1318ce552b94a6ec14.jpg

Köpte med mig lite nya packningar samt en ny billetfräst ventilkåpa i aluminium oxå när jag va till Custom Parts-Service och hämtade topplocket! big_smile Dock tror jag en röd eloxerad kommer passa bättre å se snyggare ut så byter nog såsmåningom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-385ce8fbc925a6f998f5900930e3c4c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-6635ed5f84104279b1ec9c478d136002.jpg


Audiot
1 153 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
#26
Väl hemma så va det bara montera kamaxlarna med hjälp av V.A.G mekanikern Johan Frank! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-58f5331c1b2b59af8701ac5e5fda29ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-0e6d6d61a2ca9d50d016874650fea730.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-eea5ee11ab45fb3f3aedfb8ae2d92f74.jpg


Audiot
1 153 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#27
Japp då har man rivit isär blocket.
Så nu återstår inköp av alla delar till bottendelen så man kan lämna iväg för honing å balansering. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-36c3e469d6a959cf98d088b98ee993c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-0496feb012d8519127375827754b0f8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-ce5567325abec9a571c8f4189a77fd02.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-845e1cf24821c651a37868df1aeed00e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-a4a48957055902e8c314f42c3ab0afca.jpg


Audiot
1 153 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
#28
Idag kom nya Borg Warner EFR 7670 0.83 Turbon min från Custom Parts-Service. Denna skall klara av att leverera 550-570whp! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-d3f89cbc2fcad9bc04f55cbe695ce87a.jpg
Senast redigerat av TheGuard (15 januari 2015)


1 938 Inlägg
1 februari 2015
#29
Nyfiken på hur det går med motorn. smile

Audiot
1 153 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#30
Det väntas just nu på att custom parts-service Skall börja med oljetråget samt diverse annat.
Verkar iaf som man måste byta till TTRS/Rs3 kamaxlar om man skall få ditt kamjusteringen från dom motorerna. Samt kedjan  :-/
Senast redigerat av TheGuard (3 februari 2015)


Audiot
1 153 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#31
Det  lutar  mer och mer åt torrsump nu iaf! big_smile


1 938 Inlägg
7 februari 2015
#32
TheGuard skrev:
Det väntas just nu på att custom parts-service Skall börja med oljetråget samt diverse annat.
Verkar iaf som man måste byta till TTRS/Rs3 kamaxlar om man skall få ditt kamjusteringen från dom motorerna. Samt kedjan  :-/

TheGuard skrev:
Det  lutar  mer och mer åt torrsump nu iaf! big_smile

Skall du bygga en seriös motor tycker jag ändå att du skall byta kammar.
Kul att du får upp intresset för torrsump, man får smörjning i mer eller mindre alla förhållanden, det är billigare än att tappa oljetrycket. smile
Bygger ni ett tråg som bygger väldigt lite kan du sänka ner subframen med motor och låda säkerligen 80-100mm.
Har man en väldimensionerad oljetank brukar även tempen lägga sig stabilare med torrsump, även vevhusventen blir löst i samma veva och veven kommer inte plaska i nån olja som börjar skumma.
Finns många fördelar, skaffa en pump med inbyggd luftseparator så skummar det mindre i oljetanken.

Glädjer mig att du satsar seriöst. smile

Audiot
1 153 Inlägg
7 februari 2015
Trådstartare
#33
Glesmark skrev:
TheGuard skrev:
Det väntas just nu på att custom parts-service Skall börja med oljetråget samt diverse annat.
Verkar iaf som man måste byta till TTRS/Rs3 kamaxlar om man skall få ditt kamjusteringen från dom motorerna. Samt kedjan  :-/

TheGuard skrev:
Det  lutar  mer och mer åt torrsump nu iaf! big_smile

Skall du bygga en seriös motor tycker jag ändå att du skall byta kammar.
Kul att du får upp intresset för torrsump, man får smörjning i mer eller mindre alla förhållanden, det är billigare än att tappa oljetrycket. smile
Bygger ni ett tråg som bygger väldigt lite kan du sänka ner subframen med motor och låda säkerligen 80-100mm.
Har man en väldimensionerad oljetank brukar även tempen lägga sig stabilare med torrsump, även vevhusventen blir löst i samma veva och veven kommer inte plaska i nån olja som börjar skumma.
Finns många fördelar, skaffa en pump med inbyggd luftseparator så skummar det mindre i oljetanken.

Glädjer mig att du satsar seriöst. smile

Man måste ju få tag i rs3 kamaxlar oxå :-/
vad vinner jag på att sänka motor och växellåda närmare subframen?
resonemanget från min sida ang torrsump va att om jag vill uppgradera motorn senare med en större turbo så finns allt klart redan för mer effekt än det första som skall komma nu :-)
Senast redigerat av TheGuard (8 februari 2015)


4 Inlägg
14 februari 2015
#34
Glesmark skrev:
Ja, det är några i staterna som byggt om sina Golf R fast med TTRS/RS3-motor.
Inte så många som bygger på denna i Europa ännu, men det finns en handfull projekt i Sverige och några i Tyskland.

Har för mig att motorbalken tar i tråget så öppenbart att vi inte ens försökte få dit den med originalsumpen på en s2, gör Thomas torrsumptråg till dig?

Möjligen att oljepumpen klarar av att snurra 9000rpm, men kedjan kommer inte hänga med om du inte bygger om spännaren. Bygg en helmekanisk så skall det inte bli nått knas för dig.

som saab har. den verkar hålla måttet den. klart bra kedjesträckare på dom.


Audiot
1 153 Inlägg
26 februari 2015
Trådstartare
#35
YES! big_smile
Nu har det kommit igång. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-11776ddbef865363dc83517ff1dfbfed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-ad22495bfc03d219b10d55f735f998a6.jpg
Senast redigerat av TheGuard (26 februari 2015)


#GoodToBeBad
856 Inlägg
26 februari 2015
#36
Nu jävlar så! big_smile


Audiot
1 153 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
#37
Squidspeed skrev:
Nu jävlar så! big_smile

Jajjemensan :-D


Audiot
1 153 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
#38
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-b68245c82bcc5f039d86c813264c8845.jpg


Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
27 februari 2015
#39
Snyggt, kommer att bli bra :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Audiot
1 153 Inlägg
5 mars 2015
Trådstartare
#40
Första delen till torrsumpen har anlänt! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-587dd337153f235a70de9fc6b76723fd.jpg
Senast redigerat av TheGuard (5 mars 2015)



Sök