3429
Sök

Mercedes C220D om604 STD

Bilen byggs som brukis. Hoppas kunna bänka 400hk (eller 400whp). Åker 38mm WG, 3" avgas, 8mm Dieselmeken pump och gt3076r. Bör hur som helst flytta sig bättre än originalets 95hk :)

63 446 Visningar
Uppdaterades senast 29 mars 2015
70 Inlägg
9 februari 2015
Trådstartare
#61
Jo det skall jag tala om för dig cool

Detta gäller alltså MERCEDES förkammardiesel med radpump.

Banjobulten på returen i pumpen är en strypning som är till för att original lyftpump skall orka leverera sås. Ta bort denna och ersätt med en vanlig banjobult utan strypning. Montera BTRen på returen precis som en vanlig bensinbil.

Detta kräver ju att man har en ordentlig elpump såklart.

Tänk på:

Spridarereturen måste dras separat till tanken då det är för mycket tryck i den nya returen.

TobiasEkstranD skrev:
hur kopplar man btr på en diesel smile ? settat och kolla o läst men inte hittat något

Mappar bilar på F-tune Performance

70 Inlägg
9 februari 2015
Trådstartare
#62
Tack smile

Mackan80 skrev:
Mercedes är fina bilar, och denna är ju grym.  5p.

Mappar bilar på F-tune Performance

796 Inlägg
9 februari 2015
#63
FRAS skrev:
Jo det skall jag tala om för dig cool

Detta gäller alltså MERCEDES förkammardiesel med radpump.

Banjobulten på returen i pumpen är en strypning som är till för att original lyftpump skall orka leverera sås. Ta bort denna och ersätt med en vanlig banjobult utan strypning. Montera BTRen på returen precis som en vanlig bensinbil.

Detta kräver ju att man har en ordentlig elpump såklart.

Tänk på:

Spridarereturen måste dras separat till tanken då det är för mycket tryck i den nya returen.

TobiasEkstranD skrev:
hur kopplar man btr på en diesel smile ? settat och kolla o läst men inte hittat något


okok smile får titt på de te våren när ja plockar fram 123a 300tdtn då ja ska dra nya ledningar och montera en 044 pump te min dieselmeken som ligger o glänser på köks bordet cool


70 Inlägg
10 februari 2015
Trådstartare
#64
Gott big_smile

TobiasEkstranD skrev:
okok smile får titt på de te våren när ja plockar fram 123a 300tdtn då ja ska dra nya ledningar och montera en 044 pump te min dieselmeken som ligger o glänser på köks bordet cool

Mappar bilar på F-tune Performance

796 Inlägg
10 februari 2015
#65
FRAS skrev:
Gott big_smile

TobiasEkstranD skrev:
okok smile får titt på de te våren när ja plockar fram 123a 300tdtn då ja ska dra nya ledningar och montera en 044 pump te min dieselmeken som ligger o glänser på köks bordet cool


ja blir lite lätt vässad på min gamla om617.952a smile blir typ minimalt större snurra dm pump ombyggda olje ledningar allt i AN annan koppling extraktor om kompisen har tid o laser skära flänsar sen bygga nytt insug och intercooler smile blir vella kör 2-2.5 bar i ladd då ja vet standard botten håller för 2.9-3 då kompisen kört de några år

men känner ingen anledning till så mkt laddtryck ^^ är ju bara en sommar glidare psykopat bygget kommer när ja får jobb igen ;D Roaling Coal ska de va !

våga vägra sprit miss bruk wink


70 Inlägg
10 februari 2015
Trådstartare
#66
Ofan den gamla om617, det är slitmaskin av rang. Gött med 2.5bar i en sådan. Vad ger det? 250hk?

Sitter lite speciellt svänghjul på om617, skall du köra 765 eller bara någon budgetlösning?

Lär ju behöva lite snurra ändå för att få liv i den. Typ en HX35 hade gjort sig bra tongue

TobiasEkstranD skrev:
ja blir lite lätt vässad på min gamla om617.952a smile blir typ minimalt större snurra dm pump ombyggda olje ledningar allt i AN annan koppling extraktor om kompisen har tid o laser skära flänsar sen bygga nytt insug och intercooler smile blir vella kör 2-2.5 bar i ladd då ja vet standard botten håller för 2.9-3 då kompisen kört de några år

men känner ingen anledning till så mkt laddtryck ^^ är ju bara en sommar glidare psykopat bygget kommer när ja får jobb igen ;D Roaling Coal ska de va !

våga vägra sprit miss bruk wink

Mappar bilar på F-tune Performance

796 Inlägg
10 februari 2015
#67
FRAS skrev:
Ofan den gamla om617, det är slitmaskin av rang. Gött med 2.5bar i en sådan. Vad ger det? 250hk?

Sitter lite speciellt svänghjul på om617, skall du köra 765 eller bara någon budgetlösning?

Lär ju behöva lite snurra ändå för att få liv i den. Typ en HX35 hade gjort sig bra tongue

TobiasEkstranD skrev:
ja blir lite lätt vässad på min gamla om617.952a smile blir typ minimalt större snurra dm pump ombyggda olje ledningar allt i AN annan koppling extraktor om kompisen har tid o laser skära flänsar sen bygga nytt insug och intercooler smile blir vella kör 2-2.5 bar i ladd då ja vet standard botten håller för 2.9-3 då kompisen kört de några år

men känner ingen anledning till så mkt laddtryck ^^ är ju bara en sommar glidare psykopat bygget kommer när ja får jobb igen ;D Roaling Coal ska de va !

våga vägra sprit miss bruk wink


får se va de blir för snurra smile kompis kanske hade en extra gt35a liggandes koppling blir omsvarvat o stiftat orignal svänghjul volvo 763 platta 4 puckad sinter


672 Inlägg
10 februari 2015
#68
FRAS skrev:
Jo det skall jag tala om för dig cool

Detta gäller alltså MERCEDES förkammardiesel med radpump.

Banjobulten på returen i pumpen är en strypning som är till för att original lyftpump skall orka leverera sås. Ta bort denna och ersätt med en vanlig banjobult utan strypning. Montera BTRen på returen precis som en vanlig bensinbil.

Detta kräver ju att man har en ordentlig elpump såklart.

Tänk på:

Spridarereturen måste dras separat till tanken då det är för mycket tryck i den nya returen.

TobiasEkstranD skrev:
hur kopplar man btr på en diesel smile ? settat och kolla o läst men inte hittat något


intressant detta med btr, du får gärna utveckla det hmm

"Väx inte upp! det är en fälla"

70 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#69
Du får gärna fråga big_smile

Men BTRen har man ju för att ha konstant tryck i pumpen. En diesel laddar inte mer än vad den får bränsle så för att kunna ladda mer än vad jag gjorde nu = 2.5bar så behöver jag ha mer sås. Detta fungerar naturligtvis bara när man har slut på soppa i pumpen men den har mer kapacitet. Jag har 8mm Dieselmeken pump så jag har massor mer att ge. Med det nya soppasystemet kommer jag kunna ladda turbon i botten och jag hoppas det är någonstans strax över 3bar.

Man kopplar alltså inget ladd till BTRen utan ställer den på 3bar och sen är det bara att åka. Kopplar man ladd på den så kan man inte ha mer än 0,5bar på tomgång för vid 3bar ladd så har man 3.5bar i soppatryck.


Power-krille skrev:
intressant detta med btr, du får gärna utveckla det hmm

Mappar bilar på F-tune Performance

672 Inlägg
11 februari 2015
#70
FRAS skrev:
Du får gärna fråga big_smile

Men BTRen har man ju för att ha konstant tryck i pumpen. En diesel laddar inte mer än vad den får bränsle så för att kunna ladda mer än vad jag gjorde nu = 2.5bar så behöver jag ha mer sås. Detta fungerar naturligtvis bara när man har slut på soppa i pumpen men den har mer kapacitet. Jag har 8mm Dieselmeken pump så jag har massor mer att ge. Med det nya soppasystemet kommer jag kunna ladda turbon i botten och jag hoppas det är någonstans strax över 3bar.

Man kopplar alltså inget ladd till BTRen utan ställer den på 3bar och sen är det bara att åka. Kopplar man ladd på den så kan man inte ha mer än 0,5bar på tomgång för vid 3bar ladd så har man 3.5bar i soppatryck.


Power-krille skrev:
intressant detta med btr, du får gärna utveckla det hmm


njae! jag tänkte mera på om du kunde gjort en principskiss på bränslesystemet
med tank matarpump och den omtalade btr:en

"Väx inte upp! det är en fälla"

672 Inlägg
11 februari 2015
#71
Power-krille skrev:
FRAS skrev:
Du får gärna fråga big_smile

Men BTRen har man ju för att ha konstant tryck i pumpen. En diesel laddar inte mer än vad den får bränsle så för att kunna ladda mer än vad jag gjorde nu = 2.5bar så behöver jag ha mer sås. Detta fungerar naturligtvis bara när man har slut på soppa i pumpen men den har mer kapacitet. Jag har 8mm Dieselmeken pump så jag har massor mer att ge. Med det nya soppasystemet kommer jag kunna ladda turbon i botten och jag hoppas det är någonstans strax över 3bar.

Man kopplar alltså inget ladd till BTRen utan ställer den på 3bar och sen är det bara att åka. Kopplar man ladd på den så kan man inte ha mer än 0,5bar på tomgång för vid 3bar ladd så har man 3.5bar i soppatryck.


Power-krille skrev:
intressant detta med btr, du får gärna utveckla det hmm


njae! jag tänkte mera på om du kunde gjort en principskiss på bränslesystemet
med tank matarpump och den omtalade btr:en

hmm! lite enkel google så löste det sig wink

"Väx inte upp! det är en fälla"

70 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#72
big_smile Gött, jag gör en skiss sen ändå och lägger ut på hur mitt system ser ut.

Power-krille skrev:
njae! jag tänkte mera på om du kunde gjort en principskiss på bränslesystemet
med tank matarpump och den omtalade btr:en

Power-krille skrev:
hmm! lite enkel google så löste det sig wink

Mappar bilar på F-tune Performance

70 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#73
Här är en skiss över hur det ser ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210381/210381-19311b80250033d8ec2f54e0ce1ed513.jpg

Mappar bilar på F-tune Performance

70 Inlägg
26 februari 2015
Trådstartare
#74
Stoppade i smidda stakar idag. Tänkte se om man kan ladda 5bar i en Mercedes. Cumminsgrabbarna gör ju det smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210381/210381-e2bc2e0d72e8dc9a2686806da6c21504.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210381/210381-4b95a0ee87b3c25a8fe4a79da9d661e6.jpg

Mappar bilar på F-tune Performance

70 Inlägg
26 februari 2015
Trådstartare
#76
Det märker vi smile Men 150hk/cyl kanske så 600hk. Men diesel blir ju inte speciellt varmt så det är bara cylindertrycket som kan spräcka kolvarna.

TobiasEkstranD skrev:
va mkt pallar org kolvarna med smile ?

Mappar bilar på F-tune Performance

796 Inlägg
26 februari 2015
#77
FRAS skrev:
Det märker vi smile Men 150hk/cyl kanske så 600hk. Men diesel blir ju inte speciellt varmt så det är bara cylindertrycket som kan spräcka kolvarna.

TobiasEkstranD skrev:
va mkt pallar org kolvarna med smile ?


ja jo sant smile får se vilket år tionde min 123a blir klar smile hehe målet är mercedes spring meet 9e maj i hedemora o baka upp på rullarna iaf och se va maskin leverarar


70 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
#78
Vi bygger grenrör till om617 om en vecka eller två, har ett par beställningar från USA. Håll koll på facebook så kan du se hur sjukt bra det blir smile

TobiasEkstranD skrev:
ja jo sant smile får se vilket år tionde min 123a blir klar smile hehe målet är mercedes spring meet 9e maj i hedemora o baka upp på rullarna iaf och se va maskin leverarar

Mappar bilar på F-tune Performance

Jackass
799 Inlägg
2 mars 2015
#79
Grymt imponerande projekt, ser fram emot fler filmer på besten om du får tid och möjlighet! :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

70 Inlägg
2 mars 2015
Trådstartare
#80
Tack så mycket big_smile

Har insugskammen iväg på stiftning nu, sen skall maskinen ihop. Skall se hur långt koppling och låda räcker men ett par långburnar skall man väl orka med.

Hunted skrev:
Grymt imponerande projekt, ser fram emot fler filmer på besten om du får tid och möjlighet! :-)

Mappar bilar på F-tune Performance


Sök