3173
Sök

Rassel kamkedja

56 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
#1
Kan höra ett svagt rassel om jag står med örat vid hjulet på sidan där kamkedjan sitter... Verkstaden säger att kamkedjan inte behöver bytas. Är detta normalt? Hör inget rassel när jag sitter i bilen utan det är knäpptyst.

Hur vanligt är det att kamkedjan brister?

4 470 Inlägg
10 januari 2015
#2
två ggr om dan går dom av,,,är inte vanligt,förr vanligare att kamremmar ger sig.Du har ju fått ett svar av verkstan.....Ps,vore ju bra att veta vad det gäller för bil ...

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
10 januari 2015
#3
Som sagt vad är det för bil och motor?

Endel motorer har nära på "skottsäkra" kamkedjor medan vissa kan man tro har kedja från en trampbil.

- Time Attack -

Evildan
10 januari 2015
#4
Förmodligen en SAAB 9-3 1.8 Biopower 2008.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=300374
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=300272
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=300164

Kamdrivningen har varit uppe för diskussion några gånger tidigare på den specifika bilen.
Senast redigerat av Evildan (10 januari 2015)

56 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
#5
Ja men jag är fortfarande osäker för alla säger olika! En bra kamkeja, är den knäpptyst?

5 687 Inlägg
10 januari 2015
#6
En bra kamkedja behöver inte vara knäpptyst.

Har hört om kamkedjor som varit knäpptysta men som gått av efter någon enstaka mil och kamkedjor som rasslat så det hörts med stängd motorhuv och ändå körts flera tusen mil till innan dem gått av.


56 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
#7
simlar skrev:
En bra kamkedja behöver inte vara knäpptyst.

Har hört om kamkedjor som varit knäpptysta men som gått av efter någon enstaka mil och kamkedjor som rasslat så det hörts med stängd motorhuv och ändå körts flera tusen mil till innan dem gått av.

Jag hör ju rassel om jag står med örat vid däcket men verkstaden säger att det är normalt? Motorn tillhör inte oil sludge motorerna och den är servad varje 1500 mil (ibland 2000 mil) av förra ägaren men då kördes den 4000 mil per år (endast långkörningar)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 januari 2015
#8
Det är väl balansaxelkedjan eller en glidskena till den? som brukar ge sig först på B207 motorerna?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

56 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
#9
Ja det är det. Hur vet man om det är bågot av det som måste bytas? Vad händer om dom går sönder?


Sök