3366
Sök

BMW E36 328 M50B25 Turbo Banåka/Busbils bygge

Köpte mig ett Banåka Projekt. M50B25 sitter i. Skall turbokonverteras. får se vad man lyckas skrämma ur den men kring 340-400hk bör ej vara omöjligt.

14 911 Visningar
Uppdaterades senast 20 april 2015
19 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
#1
Tjena. har införskaffat mig ett litet projekt. Detta blir även mitt första lite större projekt. Bilen har gått på bana 3säsonger sedan sprack ett cylinderfoder (tror jag det var) och motorn byttes till en M50B25. Men tidigare ägare fick aldrig liv i nya rovan. Det har funnits tankar kring turbokonvertering tidigare så turbo, grenrör chippad box och spridare ingick så glad är jag. bilen är ganska så rensad på inredning så jag kommer riva ur mestadels av det som återstår. Uppgradering av styrning samt framvagn står på listan med framtidsplaner. Men först å främst skall jag kräma ur lite mer pållar ur m50:in. Nytt soppa-system är också tanken att jag skall bygga ihop. Tanken är att försöka hinna köra lite bana framåt sommaren.

Motorreceptet är tänkt enligt följande: Då en hel del fanns inhandlat så blir det en del "noname"
(p.g.a jag ej vet ursprung/märke):
M50B25 kompsänkt med MLS packning 3.55mm
Riktplanad topp och även matchportning av avgassidan på dito
Nya kolvringar, samt nya vevlager (uppmätta lagerspel på ramlager)
12:9 Topplocksbult
Spridare: Bruna Bosch 350cc@3bar
Turbogrenrör Down-mount T3-fläns
Kina turbo A/R 60 T3-fläns med intern Wg (wg skall portas)
2,5Tums Noname Intercooler
Modifierad M50B25 fuelrail med bortplockad org-BTR samt pluggad retur
Ställbar BTR (noname)
Noname 15raders Oljekyl
Noname Dumpventil återcirk.
ECU Chippad av FEKZEN
M20 svänghjul


Inköpslistan som dem är prioriterad just nu:
[ ] Fuelcell
[ ] 1-2st 044 eller liknande soppapumpar
[ ] Div Bränsleslangar
[ ] Hydraulisk handbroms
[ ] En till Sportstol
[ ] 4punktsbälten


kommer uppdateras fortlöpande..
Senast redigerat av _Jimmpa_ (19 april 2015)

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)

19 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-2b92bdc6693ac1459997ccd8e59d7d73.jpg Såhär såg det ut för vecka sedan.. har sedan dess pallat ner den. och idag var det provstart. och se på fasiken den startade. utan startgas. dock med 328 original DME så gången var sisådär. men den går. Nu blir det till å riva topp. Montera 12:9bult + MLS. Renovera Generatorn. Porta grenrör samt Wastegaten på turbon. skall även byta  till elfläkt samt försöka få tag på en fetare kylare.

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)

19 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
#3
Update. Igår blev det till å riva ner generatorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-cca3b2b4f3f18b9744378cc794c72c1d.jpg

När jag ändå höll på så plockade jag av ventilkåpan. Den var ju inte helt oförväntat ganska slemmig inuti.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-5332c6b8dcaeec8e86cbc8b6baece8a2.jpg

Hittade även en bit plaströr i vevhusventilationen. Den rationaliserar vi bort, då det inte känns som den hör hemma där
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-b8ff01326aae69daf7fb9809ab8e20bd.jpg

Plockade av alla tätningar från kåpan
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-bfec94c2bba483b0134bd5a7d2b5139c.jpg

Sen vare bara å tvätta på smile såhär blev resultatet. Mycket trevligare om jag får säga det själv. Då lacken släppt överallt skall jag göra något åt utsidan oxå. frågan är dock lacka eller polera? tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-b221b0f7809e8a5de702e52c245024ff.jpg
Senast redigerat av _Jimmpa_ (13 januari 2015)

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)

41 Inlägg
28 januari 2015
#4
Följer! Trevligt projekt. Någon inköpslista, "setup lista"?

Framkomlighet med 60/60 fjädrar på e30?

19 Inlägg
3 februari 2015
Trådstartare
#5
Tackar för de vänliga orden smile Jodå jag skall knepa ihop en setup + inköpslista. Kommer alldeles strax..

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)

19 Inlägg
3 februari 2015
Trådstartare
#6
Update! Har varit lite mkt runtikring den senaste tiden, så har varit lite dålig på att uppdatera, men det skall jag ta igen.

Fått hem lite godis: MLS 12:9 och grenrörspackningar
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-c036a88e4f88ff26256b6b50de7c12bb.jpg

Ventilkåpan slipades av och målades, rött fick det bli.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-182691b33d87859482d66374d851f64f.jpg

Har planerat lite kring oljematning/retur till/från turbo
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-0c83fdc2a6226ae0cf5f4c19997a7ff0.jpg

Demonterat lite överflödigheter hehe, här ryker acc-panelen
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-afaf69aa236c07132dd90b55b808fe42.jpg

En ledsen acc-panel som numer bor i elektronikåtervinnigen
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-e978e3daf5f0273a091d938ca71e2f26.jpg

Det var allt för stunden. Nu måste jag iväg och Laga lite lastbilar och tjäna lite pengar. "yli ja ulos"

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)

1 507 Inlägg
3 februari 2015
#7
Trevligt projekt, antar att du ska åka bensin och inte e85 att döma av att du kompsänker med mls och storleken på spridare. Det är svårt att få det tätt med mls, helst vill du plana både topp och block, sen har mekonomen ett nytt spraylim som ska funka fint till toppackningar.


19 Inlägg
3 februari 2015
Trådstartare
#8
Tackar, Jajjemen du har alldeles rätt i att det blir bensin. E85 skulle vara intressant att prova (i och med toleransen för spikningar mm). men det får ske i framöver, största anledningen är just oxå att spridarna och ecu:n jag fick med just är mappade för bensin. Fast känner jag mig själv så lär det spåra ur och byggas om ett par ggr. men någonstans skall man ju börja.
Okej tack för tipsen, jag skall spana hur plant/skevt det ser ut när jag lyfter toppen framåt helgen (skall såklart mäta)
Intressant, några speciella egenskaper med det spraylimmet?

Tror dock att jag kör på torrmonterad packning

Då Cometic själva skriver på sin hemsida Citat: "Cometic Multi-Layer Steel head gaskets go on dry because they are coated with a sealant. Each MLS head gasket is coated with a .001" thick viton rubber that is bonded to the outer stainless steel layers. Adding an additional sealer can hinder the performance of an MLS head gasket"

Och detta kan jag relatera till. har själv rivit ett par axelväxlar (bakaxelklumpar) som börjat läcka då man limmat packningen. limmet har i dessa fall "löst upp" själva packningen med oljeläckage som resultat.

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)

1 507 Inlägg
4 februari 2015
#9
Inte forskat så mycket i det, vet bara att folk som åker m30 turbo får det att hålla betydligt bättre med org bultar och packning om de limmar packningen med detta lim. Ok, har för mig man limmade mls, med det var nog de äldre versionerna då, eller om man ska återanvända.

Kan plana din topp för 600 spänn i Tyresö.
Alla m50 block jag planat har varit försjunkna ca 0,7 tiondelsmm på mitten.
Har en polare som åker mls med enbart planad topp, det läckte komp ut åt sidorna tills han efterdrog arpbultarna, sen fick han tätt.


19 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#10
Okej, ja antagligen de äldre versionerna eller vid återanvändning.

Ja men det låter mycket intressant. Då kan du förvänta dig ett pm inom ett par dagar smile
det låter lovande, jo efterdragning är ju a och o

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)

19 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#11
Okej dags för en till Update! (det blev alldeles för sent igår så vi tar igen det idag)

Fick lite tid över igår att fixa till Fuel railen. Så numer är det BTR-adapter och pluggad retur, passade även på att fimpa av de gamla infästningarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-d9e915c88eaddb6b6ec7cf9514e875cb.jpg

Närbild på BTR adaper och den gamla returen
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-1b36bce5279e4ac4267f5f553351d94b.jpg

Monterade an-kopplingar till push-on på oljekylaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-88a7fd82922c848d74126ab32de3e746.jpg

Slängde ur lite smått och gott.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-bf1cc78c8fa220114432417c8a776659.jpg

Börjar bli ganska lättad
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-a1a8cc44561c828ddb02b420c9fad7b5.jpg

Plockade bort resten av fronten
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-43118996329243313664cd9dcde01085.jpg

Och sedan kylaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-feda438cc94dd17a6e4039343f35f894.jpg

Nu börjar det bli lite lättare att komma åt allt. framåt helgen blir det till å plocka ur rovan. Det blir nog enklast då jag skall ner med tråget för att få dit en schysst oljeretur.

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)

19 Inlägg
13 februari 2015
Trådstartare
#12
Update! Nu är veckan snart slut, har hunnit med en del iaf.

Började i måndags kväll med att skruva loss motorfästen, koppla loss all el till motorn, riva avgassystem mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-2c5bb4a34b14a13c9ab6aafe586dd6f1.jpg

Sen var det dags att lyfta ur Motor+låda, underbart med travers big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-ce49c9f3a0eccb64e05a0b868f15316d.jpg

And, it´s gone.. nu är det nästan en lådbil
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-adebf1dfe7e7462d4291e12ff11832b8.jpg

På tisdagskvällen blev det till å skruva ihop motorstativet, dela motor å låda montera motorn i stativet, riva tråg och grenrör. Återigen, jag älskar travers smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-ec3c7fd43947a217b8d0f4199668b34c.jpg

Tiden går som bekant fort när man har kul, samt har mycket på "att göra listan" så det blev först på onsdagskvällen jag hann riva kamkejda, vanosen kammar och toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-568e94d7a559ded2d9ba74fc30e5fed0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-5159f870b9e32869f7100405c09f14e3.jpg

Tillslut såg det ut som såhär
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-cbbb98f41ad9e2ce80d7af0345096246.jpg

Och från andra hållet såhär
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-01c97690d307534c367a0087dc6b0298.jpg

Hade gärna spenderat gårdagskvällen med å mäta upp planhet och kolla skicket på lager, ringar o.s.v (ja det börjar spåra ur lite, men vafasiken, gillar ej att göra saker halvdant) Men det blev till å jobba över istället. Så det får läggas på "att göra listan för morgondagen. Nu blir det en kall pilsner i soffan!
Senast redigerat av _Jimmpa_ (13 februari 2015)

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)

19 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#13
Dags för en till update!

Igår kontrollerade jag plaheten på blocket. Verkar klara mig att endast plana toppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-68869a23cf2ee7b43d5e7e5f51986a37.jpg

När jag ändå höll på så passade jag på att rengöra blocket lite och måla upp det. Det underlättar ju att kunna se om något läcker
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-b471c516507b75750a481248ac85bc35.jpg

Fortsatte med att grunda med lite hotpaint
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-29e8b2af60ee859537fd9fde0c03bda3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-00476a7c95170fcc542378de5bffc97e.jpg

Sen var det dags att måla på lite, fick förslaget rosa, haha kunde fasiken ej backa på det, vem vill inte ha en chockrosa motor?
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-2792ce80a6923aa257377db868162886.jpg

Hata eller älska det, men det är ju klart. målar man en motor på alla hjärtans dag så måste den ju bli rosa?
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-90ac5c07b606ccd87bf192c70e95b2ec.jpg

Nu frågar sig folk kanske varför? För att jag kan såklart!

Städade fram grenröret idag, och det var ju såklart ett anpassat för Down-mount. Eftersom jag vill köra Top-mount så blir det till å ta fram kapen och svetsen, men men Rom byggdes inte på en dag. så det skall nog bli bra det också.

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)

19 Inlägg
1 mars 2015
Trådstartare
#14
Okey, nu har jag varit lite dålig på att uppdatera igen så här kommer en till update!

Har plockat ur kolvar å stakar för att vikta upp samt byta ringar och vevlager
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-befdf93f477f5a69ddb5fc40571fc36c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-f692a892e9a9b7ed2d76bfd6c5006e2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-1a078a52422c73070ac0bce03835e194.jpg

Började rensa toppen lite innan planing och rengjorde även ventilerna från lite sot/koks
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-16102603dca173c32fa5236c261de7e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-afe93dba65046b73b3ab6da028f5dd0b.jpg

Toppen planades av Daniel *Tuggumimannen* Stort tack för hjälpen och för en trevlig pratstund medans planfräsen jobbade. Såhär blev resultatet
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-a87c3194c3b6700f210f472fca71e600.jpg

Vad gör man när man är lack och behöver rensa huvudet lite, jo det funkar alldeles ypperligt att ge sig på att porta lite topp
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-18bfc6b4b2073888dd26b2cefeada8df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-6e0adf99b8b9773ee04030689793c55d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-ae67f9d3eb302915e0307700784daea7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-ad7d41b33f7d7b539a7552a6069f4972.jpg

Resultatet
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-04de3853be06cac7b24cbccfdd37305e.jpg

Iochmed att jag byter ringar så är det ju lika bra och hona upp cylinderloppen oxå. sagt å gjort
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-681fcbac86857f777bc17304268084e9.jpg

Samt börja återmontera
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-da798c9f414955c7aa94907ad956a216.jpg

Nu kommer det bli lite uppehåll med projektet då semester stundar men tiden springer ju på så snart händer det mer grejer.

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)

19 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#15
Då var det åter dags för en update! Hemkommen från semestern och har jobbat för fulla muggar båda på jobbet och på motorn men nu kommer lite bilder på det jag hunnit med den senaste tiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-44520eccd2dc53539d5d07f13fc28586.jpg
svetsade på muttrar för att ansluta lambdasonder på turbogrenröret

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-d54a5f9fae85309ec8be26d10bb3abc5.jpg
slitsade även flänsen

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-98d805602777bb25930864eb7412fe14.jpg
demontering skvalpplåt för att bygga oljeretur

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-441f5a88826b0c5c652477a9ff2e5bfe.jpg
därunder var det som bekant lite gammal sörja

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-44bdf0795fb66d8c5814bca14fe75586.jpg
rengöring

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-59fa27f7ddb8caa4e3e97cf84cfc2350.jpg
borrat hål för oljereturen

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-880377482739517e38eed3cf6c0addde.jpg
oljereturen ditsvetsad

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-4012deb099918c53f4cc73c8c073a165.jpg
stoppat i resterande kolvar och stakar

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-d10f51508a3e6c633a23d9edbe4fed21.jpg
rensat gängor och monterat pinnbultar

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-0d153bed6cc416614017d28f517186a9.jpg
pinnbultar och mls på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-dacd544457cf404755a282c8eff0c676.jpg
toppen på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-dd5040e595bf70329e992a40027e37d6.jpg
ventiltryckare och kambryggor på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-eb568d132d17bdcf7dd67305898be7b5.jpg
insugskam på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-e059d39bc34a3c2dfbb4d966b6b8db9b.jpg
även avgaskammen på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-2762051078c1cbedf97d3caa09f7de11.jpg
monterade vanosen men glömde i all has bort att montera kedjesläpan så det var bara att göra om göra rätt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-bcfad85013d3ba6a515daad692aac26d.jpg
vanosen på plats 3:e gången gillt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-08f047fde5559cd0002c73f9bc4b1131.jpg
montering tråg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-a71edd355ad70085ba3ce11c585aff99.jpg
slipade lite på tråget för att inte m20 svänghjulet skall ta i

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-75e7b1f804878afd16ada13558e1c49f.jpg
har provmonterad grenrör och turbo och passat in turbon. det fick bli downmount ändå. har inte ork att bygga om grenröret för tillfället, wastegaten tog i mot blocket så jag fick bygga om fästet för tightare passform

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-1ac079ab5933f9a40dd472e32fb1b9bb.jpg
modifierat wastegatefäste

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-36b447a22324f6e817f481e5921455ee.jpg
inpassning turbo igen. bättre passform
Senast redigerat av _Jimmpa_ (19 april 2015)

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)

19 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#16
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-7546256faf4fa1d076cec8a3a0e94962.jpg
montering låda på motor

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206274/206274-0c146470b81663fd7238389db4acddfe.jpg
motorn nere i bilen igen smile

nu dog halva tangentbordet så detta får duga för idag. hoppas det hinner bli uppstart i veckan. dock blir det utan turbo vid inkörningen av motorn

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)


Sök