3483
Sök

Byta växellåda volvo 940, vad passar?

1 450 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#1
Rasade lådan i min 945 classic, som före gående ägaren bytt till m46, plus "hårdare tryckplatta" och 6 puckad sinter, om ja ska byta till m47 vet ja ju att ja måste byta kardan men om ja ska ha m90 undrar ja om tryckplattan och lamellen passar? Har hört lite olika om detta och har sökt men inte hittat något. Tack

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

1 450 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#2
Och om ja byter till m47 är de bara främre kardan som skiljer då? Annars skrotar ja ner bilen

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

5 685 Inlägg
19 mars 2015
#3
Andra splines så du behöver denna lamell för att kunna köra m90 med pottsvänghjulet:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/lam … ecial.html


Ska bara vara främre kardan som skiljer mellan M46 och M47, däremot så måste hela kardanen bytas då kardanen är balanserad som en enhet, dvs så gott som omöjligt att få det vibrationsfritt ifall man bara byter främre kardan.
Även därför det är ytterst noga att få främre kardan på samma ställe i splinesen vid byte av stödlager.


1 450 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#4
simlar skrev:
Andra splines så du behöver denna lamell för att kunna köra m90 med pottsvänghjulet:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/lam … ecial.html


Ska bara vara främre kardan som skiljer mellan M46 och M47, däremot så måste hela kardanen bytas då kardanen är balanserad som en enhet, dvs så gott som omöjligt att få det vibrationsfritt ifall man bara byter främre kardan.
Även därför det är ytterst noga att få främre kardan på samma ställe i splinesen vid byte av stödlager.

Okej men har kanske fått tag i en m47 från en 240 å även kardan. Men kardan från 240 passar väl på 940?

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

5 685 Inlägg
19 mars 2015
#5
240 har inte samma längd på kardan vad jag kan hitta efter en snabb google-sökning så lär inte passa.

dannnej skrev:
240 och 740 har inte samma kardaner, bakre delen är olika lång, så förmodligen är främre delen det med.

Jag mätte upp många kardaner för några år sen, men jag kommer inte ihåg vad jag kom fram till, men jag mins att det finns 2 olika splines med mellan främre och bakre, på 740 finns 2 olika, på 240 bör det vara 2 olika med, men dom passar ihop om man tar rätt som motsvarar varandra, alltså mellan 240 och 740

stödlagret är ju bara att byta om man vill, endast diametern på kardanen som spelar roll.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=165631



Har M47an fäste för hardyskiva eller är det en äldre M47 så det är utan hardyskiva?
Lätt att se för hardyskiv-fästet är endast tre "ekrar" på medan fästet utan hardyskiva har likadan medbringare som på diffen.
http://www.forumbilder.se/images/c74201083212Ad248.jpg
M47 utan hardymedbringare.

http://i56.tinypic.com/wmh3qx.jpg
M47 medbringare för hardyskiva.


1 450 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#6
Okej nu blev de lite svårt här, lådan ja har kommer ifrån en 240 så medbringaren är ju bara att byta, då måste ja alltså ta främre kardan från en tidig 940 med m47 , eller både främre och bakre kardan från 240?  Så då borde ju allt passa om ja fattar rätt. Känns som det blir lite omständigt detta smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

5 685 Inlägg
19 mars 2015
#7
Enklast är ju att bara ta en M47 med tillhörande kardan från en 740 eller 940.

Eller ännu enklare är att bara ta en M46 från en 740 eller 940 så behöver du inte ens byta kardan. M46 är dessutom stadigare än M47.


One Man Clan
4 287 Inlägg
19 mars 2015
#8
skriv istället vad som är gjort med bilen... en m47 låda kommer du rasa väldigt omgående med lite effekt.. typ 200hk å 30-350nm så rasar du en sån genom å bara gasa typ...


1 450 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#9
De som ja vet är gjort med bilen är sån guldbox å den är chippad i bränsle å tändning å ställbar WG så den laddar 0.9 ungefär, sen vet ja inte om föregående ägaren gjort något annat. Sen är de ju hårdare tryckplatta med 6 puckad sinter.  Ja fick en m47 gratis av en kompis så ja får ju försöka fixa en kardan bara

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

347 Inlägg
19 mars 2015
#10
Hade kört på m90 lådan alla dagar i veckan.


1 450 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#11
Enchzzz skrev:
Hade kört på m90 lådan alla dagar i veckan.

Ja den är ju helt klart bäst.  Men så dyr i inköp bara

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Forummoderator
26 339 Inlägg
19 mars 2015
#12
KolGruvan skrev:
Enchzzz skrev:
Hade kört på m90 lådan alla dagar i veckan.

Ja den är ju helt klart bäst.  Men så dyr i inköp bara

Är det billigare att byta växellådor varje vecka..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 450 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#13
Mack skrev:
KolGruvan skrev:
Enchzzz skrev:
Hade kört på m90 lådan alla dagar i veckan.

Ja den är ju helt klart bäst.  Men så dyr i inköp bara

Är det billigare att byta växellådor varje vecka..?

Nej de blir de ju inte ,men om ja gör bilen orginal igen så borde det hålla.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

5 685 Inlägg
19 mars 2015
#14
KolGruvan skrev:
Mack skrev:
KolGruvan skrev:

Ja den är ju helt klart bäst.  Men så dyr i inköp bara

Är det billigare att byta växellådor varje vecka..?

Nej de blir de ju inte ,men om ja gör bilen orginal igen så borde det hålla.

Nog lär en M47 hålla för ca190hk på veven som chip och 0,9bar ladd ger ungefär sålänge man kan växla som folk och inte stampar koppling stup i kvarten.


1 450 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#15
simlar skrev:
KolGruvan skrev:
Mack skrev:

Är det billigare att byta växellådor varje vecka..?

Nej de blir de ju inte ,men om ja gör bilen orginal igen så borde det hålla.

Nog lär en M47 hålla för ca190hk på veven som chip och 0,9bar ladd ger ungefär sålänge man kan växla som folk och inte stampar koppling stup i kvarten.

Jaja hoppas de håller, de e ju ingen bil som ja står å bränner däck med direkt, den är ju i ett ganska ok skick.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 mars 2015
#16
tvivlar på att den kommer bli så långlivad... varken m46 eller m47 tål speciellt mycke vrid, den sämsta är m47an...
å vem fan som är så dum från början å byter bort en m90 till gammalt junk från tidigt 80tal e ju frågan tongue


347 Inlägg
19 mars 2015
#17
En m90 kostar ju typ 2000, vet väl inte om jag kan kalla det dyrt.
M47 lådorna håller sådär till min voc med ca 170 hk och ingen turbo.


1 861 Inlägg
19 mars 2015
#18
För mig tog m47 en månad att knäcka... 1.4 bar på 13c och lagom våldsam körning, inge våldsamma växlingar och inga missar ^^


1 450 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#19
Xuri skrev:
tvivlar på att den kommer bli så långlivad... varken m46 eller m47 tål speciellt mycke vrid, den sämsta är m47an...
å vem fan som är så dum från början å byter bort en m90 till gammalt junk från tidigt 80tal e ju frågan tongue

Ja de kan man undra, förmodligen rasade föregående ägaren m90 lådan å slängde dit en m46. Ganska onödigt är de ju :p

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

1 450 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#20
Enchzzz skrev:
En m90 kostar ju typ 2000, vet väl inte om jag kan kalla det dyrt.
M47 lådorna håller sådär till min voc med ca 170 hk och ingen turbo.

Ja 2000 å uppåt kostar ju en m90, men som ja fattade det så måste ja köpa speciella lameller som passar med den tryckplatta som sitter i nu eller byta både tryckplatta o lamell.om ja ska ha m90, å nu sitter de en helt ny sinter lamell i redan som gått 50 mil så känns surt att köpa ny igen smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You


Sök