Idag hade jag en ledig dag..
Strålande sol, +5 och nästan helt stilla. Vad kan man då hitta på?
Först åkte jag faktiskt till jobbet och kollade hur mycket som var trasigt under Passaten, för att sedan åka till VW och gråta.. Lite kåpor som inte gillade vintern
När jag kom hem återgick jag till trådens ändamål. Eftersom vädret var så fint så fick jag vårkänslor, vilket innebär att motorrummet skulle fixas till.
Original motorkåpa, skitkonstruktion som dessutom var vattenfylld (wtf!?)
När jag ändå skulle riva väck allt så passade jag på att byta kamföljaren till högtryckspumpen.
Lite kul att se nedan bilder.
Den vänstra satt i de första 3300 milen då bilen gick på longlife-service med castrol- (kastrull) olja. Den högra har gått lika långt men med oljebyte efter max 1000mil med Motul eller Mobil.
Känns som om jag kommer byta olja var 1000:e mil även i fortsättningen.
Nedan följer några bilder på själva arbetets gång.
Därefter skulle min TTS-kåpa och insuget monteras..
Till det behöver man två långa bultar som man får köpa på Audi
Den högra är original.
Därefter på med insuget.
Och till slut kronan på verket, kåpan!
Riktigt fint blev det. Notera även den bytta slangen mellan dumpen och turbon som kom på plats idag