3625
Sök

Mazda 3 1.6 MZR låg tomgång/uruselt dragläge

80 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Ja som topic lyder har jag en relativt nyköpt Mazda 3 MZR som jag är nöjd med förutom att har så förbaskat jävla dåligt dragläge!

Det är en 2009a som gått bara lite mer än 15tusen mil, ordentligt servad och endast 2 tidigare ägare.

Ingen motorlampa eller dylik, inget indikerar på att nått är fel som ecu kan läsa iaf.
Mitt diagnostikverktyg har jag inte tillgång till förens i slutet av nästkommande vecka tyvärr.

Tomgången är 700-600varv vid arbetstemperatur och körts ordentligt varm.
Det är väl helt ok för en större motor men med med 1.6an så bör den varit högre, runt 1k.

Dra iväg plant med dragläget helt utan använda någon gas så hugger in kopplingen in, börjar ta och släpper långsamt så kommer starka vibrationer ((varvtalsmätaren vill gå ner ytligare till under 500.
Så lågt varvtal nu om du inte lägger i lite gas så blir det tvärstopp.

Rusningstrafik, dragläge som är uruselt, koppling som tar längre upp än vanligtvis((inte längst upp men högre än vad jag är van vid..)) och gärna rödljus med uppförsbacke? jaaa det är ett heeelvete!
Det är bara i med gasen o spinna iväg ..
Om man skulle försöka köra utan någon gas så går varvtalet snabbt ner igen under 500-400 och lägre för att dö väääldigt fort..
Eller så har man kanske lyckats göra en lite bula på bilen bakom att hon hann dra i backen och far bakåt innan du hittar ett bra läge att dra iväg.

Är motorn kall däremot som vid kallstart så är alltid blå lampa för kylvätska givaren på.
motorvarvtalet ligger då på runt 1200varv sjunker sen till 1000varv efter en llten stund och inte långt därefter så återgår hon till 6-700 varv när temperaturen i motorn gått upp lite eller när det kommit upp i arbetstemperaturen.

Kör jag iväg när hon är kall så finner jag ett stadigt dragläge direkt och kan dra iväg, och i scenariot med rusningstrafik och stannat i backe så skulle jag lätt kunna åka iväg mjuk och fint.
Här upplever jag att motorn tenderar inte att gå ner i varvtal lika enkelt och håller sig kvar bättre med mer kraft.

Upplever inte riktigt att varvtalet pendlar, kallstart och innan nått arbetstemperatur så drar den ju iväg men alltså inte när arbetstemperaturen är normal.
Direkt vid start stadigt varvtal på lite över 1 tusen varv som sedan går ner till 1000 varv och stannar på temperaturen tills motorn är i arbetstemperatur och håller sig sedan vid 600-700varv.
Om varvtalet sjunker ytligare till dödläge som vid belastning så dör hon om hon inte får nypa gas i uppvärmt läge..
Talar ju mer för att hon vill men kraft och ork finns inte riktigt där för att driva från 0.

Så vad är felet? Om en Skoda i samma viktklass och med skitmotor på 70 hästar kan utföra det enkelt borde de väl va hyfsat enkelt för en dohc motor ^^

Jag har iallafall beställt lite delar jag väntar på just nu.
Nya tändstift , ägaren innan skall ha bytt dem 2024 men är väl av dålig kvalité..
Bränslefilter , beställde även ny bränslepump..
Luftfilter.. såg okej ut men kan vara likadant där att det är av dålig kvalitet..
Kylvätsketemperatursensor,jag är ovan vid att den alltid lyser vid kallstarter, även när det inte är särkilt kallt ute .. skeptisk men tänkte prova och byta ändå.

Byter dessa delar så fort dem kommer fram.
Så om detta inte mot förmodan gör någon skillnad vart ska jag börja riva då??
LMM som spökar? Kopplar man ur den så ska väl bilen bara gå skit helt enkelt eller kan dessa symtom uppkomma?
Aldrig pillat på tomgångs ventilen men fick rådet att bara lossa och rengöra..

Har ni råd och tips så kommentera, ju lättare jag hittar felet desto mindre slipper jag rivna ner..

Kopplingssats med uttrampningslager och slavcylinder med 50% rabatt så blev de billigt.. tusenlappen och några hundra byter den när jag har tid om nån månad så inte aktuell just nu, nu..
Senast redigerat av Danneromano (för 2 timmar sedan)

80 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#2
Danneromano skrev:
Ja som topic lyder har jag en relativt nyköpt Mazda 3 MZR som jag är nöjd med förutom att har så förbaskat jävla dåligt dragläge!

Det är en 2009a som gått bara lite mer än 15tusen mil, ordentligt servad och endast 2 tidigare ägare.

Ingen motorlampa eller dylik, inget indikerar på att nått är fel som ecu kan läsa iaf.
Mitt diagnostikverktyg har jag inte tillgång till förens i slutet av nästkommande vecka tyvärr.

Tomgången är 700-600varv vid arbetstemperatur och körts ordentligt varm.
Det är väl helt ok för en större motor men med med 1.6an så bör den varit högre, runt 1k.

Dra iväg plant med dragläget helt utan använda någon gas så hugger in kopplingen in, börjar ta och släpper långsamt så kommer starka vibrationer ((varvtalsmätaren vill gå ner ytligare till under 500.
Så lågt varvtal nu om du inte lägger i lite gas så blir det tvärstopp.

Rusningstrafik, dragläge som är uruselt, koppling som tar längre upp än vanligtvis((inte längst upp men högre än vad jag är van vid..)) och gärna rödljus med uppförsbacke? jaaa det är ett heeelvete!
Det är bara i med gasen o spinna iväg ..
Om man skulle försöka köra utan någon gas så går varvtalet snabbt ner igen under 500-400 och lägre för att dö väääldigt fort..
Eller så har man kanske lyckats göra en lite bula på bilen bakom att hon hann dra i backen och far bakåt innan du hittar ett bra läge att dra iväg.

Är motorn kall däremot som vid kallstart så är alltid blå lampa för kylvätska givaren på.
motorvarvtalet ligger då på runt 1200varv sjunker sen till 1000varv efter en llten stund och inte långt därefter så återgår hon till 6-700 varv när temperaturen i motorn gått upp lite eller när det kommit upp i arbetstemperaturen.

Kör jag iväg när hon är kall så finner jag ett stadigt dragläge direkt och kan dra iväg, och i scenariot med rusningstrafik och stannat i backe så skulle jag lätt kunna åka iväg mjuk och fint.
Här upplever jag att motorn tenderar inte att gå ner i varvtal lika enkelt och håller sig kvar bättre med mer kraft.

Upplever inte riktigt att varvtalet pendlar, kallstart och innan nått arbetstemperatur så drar den ju iväg men alltså inte när arbetstemperaturen är normal.
Direkt vid start stadigt varvtal på lite över 1 tusen varv som sedan går ner till 1000 varv och stannar på temperaturen tills motorn är i arbetstemperatur och håller sig sedan vid 600-700varv.
Om varvtalet sjunker ytligare till dödläge som vid belastning så dör hon om hon inte får nypa gas i uppvärmt läge..
Talar ju mer för att hon vill men kraft och ork finns inte riktigt där för att driva från 0.

Så vad är felet? Om en Skoda i samma viktklass och med skitmotor på 70 hästar kan utföra det enkelt borde de väl va hyfsat enkelt för en dohc motor ^^

Jag har iallafall beställt lite delar jag väntar på just nu.
Nya tändstift , ägaren innan skall ha bytt dem 2024 men är väl av dålig kvalité..
Bränslefilter , beställde även ny bränslepump..
Luftfilter.. såg okej ut men kan vara likadant där att det är av dålig kvalitet..
Kylvätsketemperatursensor,jag är ovan vid att den alltid lyser vid kallstarter, även när det inte är särkilt kallt ute .. skeptisk men tänkte prova och byta ändå.

Byter dessa delar så fort dem kommer fram.
Så om detta inte mot förmodan gör någon skillnad vart ska jag börja riva då??
LMM som spökar? Kopplar man ur den så ska väl bilen bara gå skit helt enkelt eller kan dessa symtom uppkomma?
Aldrig pillat på tomgångs ventilen men fick rådet att bara lossa och rengöra..

Har ni råd och tips så kommentera, ju lättare jag hittar felet desto mindre slipper jag rivna ner..

Kopplingssats med uttrampningslager och slavcylinder med 50% rabatt så blev de billigt.. tusenlappen och några hundra byter den när jag har tid om nån månad så inte aktuell just nu, nu..

Låga växlar, starta från 0 samt väldigt låga varv kan man uppleva lite ryckningar i körupplevelsen.
Både varm och kall motor, något mindre nämnvärt vid kall motor men inte så konstigt kanske med tanke på högre flöde luft och bränsle samt det högre varvtalet.
Men efter 2k varv i 2an och fram till full växel upplever jag inga ryckningar eller att bilen hostar varken på låga eller högre varv.
Värt att lägga till att motorn dör aldrig under körning inte vid gaspådrag, bromsning eller frikoppling


Sök