Skruvar till det skrev:
I min felsökning med smarten så hitta jag info om en bil som inte hade gnista p.g.a vattentempgivaren inte gav rätt värden.
Det har ju nåt med varm/kall bil att göra.
Kan du så kolla den givarens ohmtal kall resp. varm motor och så behöver du ju veta vad värdena ska vara för just den givaren, men det finns säkert på nätet.
Skumma elfel hatar vi eller hur, nu förstår jag vad du menade med att jag skulle få ta mig an denna xc-70:n
När bilen är varm hade du även då ström fram till startrelät men det inte slog till?
Tänker om det hade varit nåt med immobilizer via starten så borde det inte finnas ström där.
Transponderringen läser ju av att det är rätt nyckel du använder mot vad som är inlagt i styrboxen.
När bilen inte startar kan du kolla om det finns 12 volt vid startmotorn då. Klickar det eller helt dött.
Kan du se något mönster i hur felet uppenbarar sig?
Många frågor men det behövs om man ska hitta fel på avstånd hehe...
Gjorde en felsökning på en kompis polo, och där gick det att rulla igång bilen utan problem ,men inget liv från startmotorn.
Det visade sig vara kontakten bakom tändningslåset som var kass och tydligen vanligt på volkswagen att det händer.
Tung bil och automat, inget man kan rulla igång direkt.
Men att det just är automat ger mig en idè om växelindikatorn på lådan som kanske inte hänger med på att bilen står i tex P-läget.
Testa nästa gång den bråkar att lägga i och ur växlar ett par ggr och se om det hjälper??
Nu tar vi helg.