2564
Sök

Köpråd, Volvo v70

2 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
Hej alla.
Är så att jag ska få mitt andra barn nu till sommarn och funderar på en Volvo v70 men har iiiingen aning om vad man ska tänka på när man ska köpa en begagnad bil.  Vill verkligen inte bli lurad.  Den jag har tittat på är denna:

http://m.blocket.se/vasternorrland/Volv … =4&w=1

Min fråga är då om det ser ut som en ok bil?  Vad ska man tänka på när man är där och tittar på den? 
Skulle vara väldigt tacksam för den hjälp jag kan få..
Hälsningar en väldigt okunnig bilköpare.

349 Inlägg
21 januari 2015
Det bästa är om du kan ta med någon som kan eller är intresserad utav bilar. Bilförsäljare känner på sig direkt när det är en köpare som inte är kunnig.

Men det första du kan göra är att kolla så allt stämmer med annonsen. Det där med "komplett ifylld servicebok" är något man ska ta med en nypa salt.

Sen kan du kolla under huven. Kolla oljelocket så att det inte är någon brun smörja. Kolla också stickan om det är korrekt oljenivå. För lite olja kan betyda att den läcker/ dra olja eller så har dom slarvat med oljeservice och kört med för lite olja!

Ta gärna en ficklampa och lys under bilen och titta efter betydande rost eller andra otrevligheter.

Viktigaste är provkörningen. Ta en ordentlig runda, känn så att inte automatlådan konstrar sig. Accelerera gärna lite kraftigare och känn så att den inte rycker eller likande. Pröva att bromsa kraftigt.

Pröva att starta motorn både när den är kall och varm.

Men när man köper en bil för såna här pengar så är det alltid en gambling. Det finns mycket som kan vara fel på en bil som man inte hinner märka först efter kanske ett par dagar.
Senast redigerat av Tanso (22 januari 2015)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

och Dupont
581 Inlägg
22 januari 2015
Känn på alla däcken, å ryck å slit i dom ordentligt, i alla riktningar. Ska inte glappa nånting.
Modeller tom 03 kan lida av dålig framvagn, vad jag har hört.

Kamremsbyte är viktigt, kolla upp när den byttes senast.

Känn på staget som går tvärs över motorn från fjäderbenstorn till fjäderbenstorn, kan vara glappt

Kolla undersidan så den inte är smälld från en massa farthinder eller så.

Kolla alla vätskor, ska vara rena fina färger.

Kolla displayen, så allt funkar.

Gör en lite hårdare testkörning, pressa bilen lite, hitta nån öppen plats å kör slalom, fulla rattutslag å så vidare.
Då borde felen visa sig.

Annars har det mesta redan sagts. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

220 Inlägg
22 januari 2015
Det finns många vägar att gå när man köper bil.
Beställ ut en Carfax på bilen om den har många träffar där.
Servicebok samt historik är alltid bra att titta igenom.
Kör bilen som att du stulit den på provkörningen..med andra ord hård acceleration så att du känner att lådan funkar som den skall och inte rycker i växlarna eller har oljud.
Tvärbromsa hårt med den så du känner att abs:en jobbar ordentligt likaså att du har jämn bromsverkan och att det inte vibrerar eller drar i ratten vid bromsningen.
Kontrollera det "allmänna skicket" på bilen..SER den välskött ut?Rost? mm
Titta under motorn om det är några oljeläckor,gör dig också omaket att ta dig under bilen för att kika efter skador eller läckor (är det en seriös firma så hissar dom upp bilen i verkstaden åt dig utan knussel).
Titta på oljestickan om oljan är bränd eller luktar bränsle.
Kika också under påfyllningslocket om där är någon ljusbrun,gråaktig sörja.
När du provkör så sväng med fulla rattutslag på jämt underlag och lyssna så inte drivknutarna låter.
Hjullagren lyssnar du på också under körningen.
Gasspjälen på dessa modeller är ju också ett känt problem...kolla när det byttes ut om det är av Italienskt ursprung Bosch spjällen är klart bättre.
men kan strula dom med runt 15-17000 mil till en kostnad av ca 6000:-

Skit i att säljaren vill snabba på affären,det är DU som avgör OM och NÄR du vill köpa bilen.

466 Inlägg
22 januari 2015
Bra att tänka på just med V70 om du ska köpa besinare.

Köp nyare -05 för att dom innan kör på icke bosch gasspjäll och dom går sönder efter 16000 mil och kostar 5500kr att bytta.

2 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
Hej och tack för alla svar smile  har en fråga till.  Är det någon idé att ta en carfax-rapport på bilen?  Tänkte om man kunde se i gamla besiktningsprotokoll om det är mycket problem med bilen och om det är mycket som är nybytt?

220 Inlägg
22 januari 2015
Alexandragstrom skrev:
Hej och tack för alla svar smile  har en fråga till.  Är det någon idé att ta en carfax-rapport på bilen?  Tänkte om man kunde se i gamla besiktningsprotokoll om det är mycket problem med bilen och om det är mycket som är nybytt?

Det är bland det första jag skrev ju..
Jag tar alltid en Carfax oavsett om den har 2 eller 59 anmärkningar i Carfax...

Sök