Har nu bestämt mig för att vår gamla V70 (bensin) ska få lämna oss till fördel för en ny bil. Nu är min fråga om jag borde fundera kring om diesel kan vara ett alternativ för oss. Jag har spanat in en V70 II DS S/S 2014 som gått 4680 mil.
Min körning är vanligtvis till och från jobbet 5 dagar i veckan, 14 km, och från hemmet tar det drygt en kvart. Till det kommer körning på 20 mil (enkel resa) ca 1 gång i månaden. Tillkommer naturligtvis en del körning för att skjutsa barn och handlingsturer.
Personligen skulle jag tänka två gånger innan jag köpte en diesel om majoriteten av körningen är så korta sträckor. Motorn och partikelfilter etc hinner knappast bli varma och bilen får en hög förbrukning och vad jag hört mycket slitage. Egentligen skulle du titta på en hybrid om du frågar mig, men då är väl V70 ute ur bilden som jag förstår det.
Det skulle väl kanske vara en T4F antar jag då, bensin/etanol? Finns en sådan till salu men vet ännu mindre om dessa. En årsmodell 2013 som gått 6700 mil...
Hur länge bör man köra för att för att få upp tillräckligt med värme? Om jag 1(eller 2) gång/månad kör en längre sträcka, är det för sällan för att partikelfiltret ska hållas i trim?
Hybrid är el/förbränningsmotor. Lilla Volvon har ju någon sådan?
Precis! Ja det finns eller fanns väl på V60 vill jag minnas. Dock var det väl bara D5 som man kunde få elmotor till, så ekonomin i det är väl tveksam. Annars kan jag Volvos modellprogram för dåligt tyvärr.
fdostojevskij skrev:
Hur länge bör man köra för att för att få upp tillräckligt med värme? Om jag 1(eller 2) gång/månad kör en längre sträcka, är det för sällan för att partikelfiltret ska hållas i trim?
Någon annan har säkert bättre koll på det där, men jag skulle säga 30-40 minuter nånstans? En diesel tar ju generellt längre tid än en bensinare att bli varm också, vilket ytterligare späder på problemet. Det gör ju också att vinsten med diesel blir mindre, eftersom en kall motor drar mycket mer oavsett bränsle . Om en tur i månaden räcker törs jag inte svara på, men jag tror inte det.
Jag ska erkänna att jag inte är jätteinsatt i ämnet dock, och det kan säkert skilja mellan olika bilar. Men Googla lite skulle jag gjort om jag vore dig, och som vanligt också fråga på ett forum specifikt för märket du är intresserad av (jagrullar heter det största forumet för Volvo).
Hur länge bör man köra för att för att få upp tillräckligt med värme? Om jag 1(eller 2) gång/månad kör en längre sträcka, är det för sällan för att partikelfiltret ska hållas i trim?
Har du 14km till jobbet och kör en 20-mila tur en eller två ggr i månaden så skulle inte jag oroa mig för partikelfiltret. En diesel drar, liksom en bensinare mer kall men inte i lika hög grad som bensinbilen. Har en BMW 325da som går 15km till jobbet i veckorna. Kan bli någon längre tur ibland. Den drar ca 0,65 l/mil nu på vintern. Den förra 320i manuell drog ca 0,95 vid samma körning.
Det slutade med en bensinare, Toyota Avensis -11 som gått 3100 mil... Tvära kast
Låt mig vara den första att gratulera till ett oförskämt vettigt bilägande.
Blev det en 1.8 eller 2.0?
Man åker fint i dom, varje gång man vill någonstans dessutom.
I så fall blir jag den andra att gratulera, en Avensis är nog ett klockrent köp. Skulle jag själv köpa en modern bruksbil så är en Avensis först på listan.
Blev en 1.8. Riktigt nöjd än så länge. Frugan och barna ger också högt betyg. Äldsta tjejen gillar att det finns "TV" i den hehe. Tror detta är ett bra val av familjebil