Bilderna som jag lovadeProjektet har kommit upp i fart igen, så nu gäller det att hålla lågan igång så allt lirar i slutet av mars.
2016 blir det ingen utställning av detta bygge på ELMIA men har ett par korkade idéer som kanske platsar 2017 eller 2018... Lite mindre press (kanske skulle behövas dock) men mer möjlighet att göra allt så detaljerat jag vill nu istället. Det gör inget om allt inte är 100% till påsk i alla fall
Igår trillade även adaptrarna från AKmotorsport.net in hemma, känns seriöst och trevligt!
Ska försöka ta några bra bilder på dem framöver, fina så jag nästan gråter över att gömma dem
Nästa steg gällande bromsarna (efter att TTRS-skivorna kommit) är en provmontering och sedan måste oken blästras och lackeras...
Godspeaker skrev:
skönt bygge, gillar starkt!
Det tackar jag för!
roligt att få lite beröm
Softishman skrev:
Ser fram emot bilder sen!!!
Softishman skrev:
t_one21 skrev:
Softishman skrev:
Det kommer bli skitbra Tom!!!
Tack, känns riktigt kul att höra det ifrån dig
jag är riktigt imponerad av din Golf och det vet du!
Tackar ödmjukast för det Tom!
Snart börjar demonteringen av det yttre så den blir fin för denna säsong!
Hoppas på att den får möjlighet att rulla ihop med min i sommar då!
Threefifty skrev:
Spännande med lite TTRS grejor
Ja visst är det! Inte mycket som är original A3 på denna bil längre så kan sträcka ut en hand till TTRS med
-------------------------------------------------------------------------
Dags att börja riva; Palla upp bilen noga och av med hjulet
-------------------------------------------------------------------------
För att släppa på staget till krängningshämmaren så provar man gärna först med muttermaskin, snurrar leden så fram med blocknyckel (18-19 oftast) och en insexnyckel. Då går det att hålla emot och plocka bort muttern utan kapskiva (oftast!)
-------------------------------------------------------------------------
Sedan bulten som klämmer fast fjäderbenet i spindeln:
block eller ringnyckel på muttersidan, muttermaskin med torx-bits på den andra så är det snart gjort.
Se till att torx-bitsen verkligen bottnat, annars blir det kapen om du har otur...
-------------------------------------------------------------------------
Jag valde att på ena sidan av bilen flytta på bromsoket för att komma åt att knacka tillslut. Har man lite flyt eller en nyare bil behövs det mest troligt inte
-------------------------------------------------------------------------
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2481711På med en fjäderspännare för att dra ihop fjäderbenet och lättare kunna trycka ned spindeln och bärarmen, sedan är det bara att knacka på. Man kan med fördel använda ett brytjärn eller en kil i springar som finns där sista bulten drar åt. så ökar chanserna att man behöver ta fram storslägan
-------------------------------------------------------------------------
När allt väl är borta så se till att det du skruvar dit fungerar... Jag trodde det skulle vara enklare att lossa på höjdjusteringen när bälgen och benet var på plats men så var det inte...
-------------------------------------------------------------------------
För att kunna få loss den nedre hylsan (som fästs i spindeln och tillåter att övre delen justeras i höjd genom att snurra på den) krävdes det två personer, en trasa + rörtång samt en haknyckel...
Smidig lösninng: Stålborste, bromsrengöring och smörja upp ordentligt med kopparpasta.
GLÖM INTE: tejpa de gängor som inte används för att underlätta framtida justering, ofettade gängor ärjar & fettade gängor samlar skräp annars!
-------------------------------------------------------------------------
Montaget av bälgen är desto lättare, nu är allt löst och behöver bara skruvas ihop istället.
När höjden väl är provad så se till att både anslutningen är på rätt ställe (återkommer till det) samt att man faktiskt drar åt låsmuttern på fjäder(bälg)benet.
-------------------------------------------------------------------------
Nu släppte jag ner den utan framskärm på och provade att hänga dit den efter bilen var sänkt, allt för att slippa eventuellt knäcka den. Nu visste jag redan innan att dessa fälgar troligen skulle ha fel ET för att fungera perfekt, kan räcka med en höjning eller att byta till ET45 (19"/8.5"/ET40 med 225 däck som sitter på nu).
-------------------------------------------------------------------------
Det lutar lite åt att höja någon centimeter för att se om det går fritt i skärmen, jag ska helst få plats med en innerskärm med framöver (tyvärr
). Annars om man bortser från en skärm som inte hänger helt på plats så ser den riktigt trevlig ut sänkt till botten (den står på klossan!).
-------------------------------------------------------------------------
Avslutar med en liten hint om planen med bagagegolvet.
På A3 8P med Quattro och Golf MK5 med 4motion så finns det minimalt det utrymme nedåt, så de lägger reservhjulet (modell smalt) och bygger med 10cm cellplast för resten och sedan en tunn skiva. Det ger mig inte mycket att bygga under för luftens räkning, så detta är bokstavligt talat grunden till en lösning för hoppningsvis!
-------------------------------------------------------------------------
Så tror jag att jag har sammanfattat senaste veckans bestyr och tankar.
//Tom