Har varit lite hemlig av mig...men nu är det dags att visa upp vad jag pysslat med vid sidan av all montering!
Min S-line front jag köpte till bilen i feburari har åkt in under kniven och börjat en resa på att bli ihop-smetad med en A4 DTM front (från A4 B7). Tyvärr är den nyare i en ABS-plast och den äldre DTM i en epoxy-harts som inte går att smälta, så lösningen är att limma dem med något flexiblare och därefter även spackla med just epoxy!
Vill gärna uppmuntra andra att våga ta fram sågen, det är ruskigt roligt att leta fram egna former som kan komplettera ens bil på ett bra sätt.
Jag har kikat tidigare på eftermarknadsfronter men tycker oftast att de ser ut som aliens eller plastraketer, så min lösning är en riktig OEM+, ta från en Audi och ge till en Audi
Började med att grovt såga till de bitar som var intressanta, måtta upp hål i A3-fronten för att få dem att passa, mäta in så att båda sidorna blir likadana, borra hål för popnitar som håller allt under själva limningen, borra ur dem och spackla utav bara den.
Expoy-resin har en lång härdtid vilket passar bra när plasterna ska ihop och det ska bli segt nog att tåla vibrationer och hopp (kanske studs med...). Sedan vidare med expoy-spackel från biltema med en härdtid på 48h innan den är stum. Tacksamt att skära i efter ca 18-22h, så lämpar sig bra för formsökning.
Skickar på ett gäng bilder så ni ser vad jag gjort hittills!
-------------------------------------------------------------------------
Hur en DTM-front ser ut från början
alltså luftintagen jag ville åt!
Billing hjälpte till med en del av transporten!
Man kunde ju önska att den passade...
Början med en hel front (känns skumt!)
Sågen äter bra i alla fall! Vet flera A4 B7 ägare som skulle gråta när de ser mitt videoklipp
Grov uppskattning på vart jag behöver ta ur A3-fronten för att få ned A4-delen
Lite omlott och en idé om vart den ska ta vägen...
Det kommer oavsett inte att vara några problem bakåt, bygger totalt sett mindre än både min första originalfront (2005 std) och A3 sline 2009-12.
Nu syns det tydligare att min bil inte är så vit som man kan tro
Lite limma med 2-komponet, bara att börja ordna hål för nitarna först och mäta in båda sidorna.
Mellan 2008 och 2009 byttes även frontkorgen som håller AC-paketet, strålkastarna, huvlåset, skärmarna samt fronten. Lätt bytt utan att behöva tömma ac eller kylare, tror det landade på runt 17 skruv inkl krockbalken
Med korgen på plats så hänger plötsligt fronten på plats och det börjar se ut som att det går att få ihop allt igen
Med lite mosad smurf så ljusnar det ännu mer, ytterligare en produkt från Biltema som faktiskt levererar. 2,5cm som tjockast när man spacklar känns överkomligt
Nytt provmontage!
Nu syns det att läppen kommer att bli något djupare utan att behöva byggas ut något särskilt framåt!
mindre risk för att det blir en plastraket.
Fronten hänger inte helt perfekt på förarsidan (huven är inte justerad heller) men nu finns det i alla fall en antydan till ett kommande slutresultat!
kommer självklart någon mer uppdatering på fronten innan den åker på lack, men ni har sett den största delen av momenten nu
vetus skrev:
Jäklarns jobb du lägger ner! Har en a3a själv och funderar på att köpa facelift baklysen.. De lär alltså kodas in?
Annars lyser det tyvärr lite för mycket baktill pga att bilen inte vet vilken lampa som är vad, tidigare posljus bak blir bland annat bromsljus... så åker man runt (som jag gör nu) utan att koda in dem så lyser det bromsljus bakåt även om det blir skillnad när man bromsar så är det både onödigt och fult
måste bara ta mig tiden till att koda det (15min inkl uppstart av datorn
)
Allt för dagens uppdate!
//Tom