En rullande renovering av min Volvo Amazon från 1966. Eftersom projektet startade redan under 2013 är det mycket jobb som inte dokumenteras här. Men jag hoppas ni ändå tycker det är ett kul objekt att följa.
Nu har jag satt dämpmattorna på plats. Tyvärr var limmet riktigt dåligt så det släppte på vissa ställen . Så nu har jag limmat upp dom med nytt förhoppningsvis bättre lim.
Eftersom jag monterat trepunktsbälten bak så har jag fått fästa dom i innerskärmen. Jag hade bara en bricka på insidan men det kändes lite vekt så nu har jag monterat rejäla plattjärn som förstärkning.
Sedan har jag fixat till skärmkanterna som var lite misshandlade
Nu ska det putsas stötfångare. Den mittre bak var inte så rolig men som tur var så har jag en annan som jag ska byta till. Denna borde bli fin efter lite puts
Precis som V_O-L-V_O skriver är det en ratt som satt i Amazon GT modellerna. Jag tycker den passar bilen otroligt bra. Tyvärr så har tutan spruckit vilket inte är ovanligt bland dessa rattar. Nu tillverkas det nya så idag bytte jag ut den. Blev riktigt fint då den gamla irriterade mig ganska mycket
Nu sitter stötfångaren på plats. Fästena är renslipade och lackade.
Delarna är tyvärr ganska repiga och slitna och hittills har jag inte hittat några finare heller. Det jag ändå bytt ut bak är mittendelen och ett horn. Ett av hornen som satt på hade fått sig en rejäl buckla. Eftersom bucklan var under fästet så var det inte lätt att slå ut den. Jag gjorde så gott jag kunde och det blev väl sådär bra, men det blev i alla fall bättre än innan.
Nu är premiärturen avklarad i härligt vårväder. I veckan bytte jag olja i bakaxel och styrväxeln. Sedan har jag justerat avgassystemet som låg emot karossen. Sist men inte minst några timmars tvättande och skrubbande invändigt och självklart utvändigt.
Brandsläckare monterad på lämplig plats
Mattan på plats och diverse verktyg och andra bra ha saker....
Är det rullbälten bak och från vilken bil, använde du ?
/ sven
Hej Sven! Det är universal rullbälten som är extra långa. Jag har monterat dom i hjulhusen bak då det inte finns originalfästen till 3 punkt i amazonen.
Helgpyssel. Köpte högtalare som jag har monterat i hatthyllan. Eftersom jag inte vill ha nåt nytt budade jag hem ett par högtalare på en känd auktionssida som tyvärr visade sig vara sprängda. Så jag beställde högtalarelement i någorlunda samma storlek som jag modifierade lite så att de skulle passa.
På plats
Fram har jag minhögtalare monterat i sidopappen precis i höjd med instrumenbrädan.
Stereon är en äldre Blaupunkt som jag kopplat in en adapter till. Kan på så sätt använda min Iphone eller annan spelare. Jag har modifierat askkoppen så den har blivit en Iphonedocka. Sorry för dålig bild!