En rullande renovering av min Volvo Amazon från 1966. Eftersom projektet startade redan under 2013 är det mycket jobb som inte dokumenteras här. Men jag hoppas ni ändå tycker det är ett kul objekt att följa.
Riktigt fint, bra jobbat, alltid lika kul att byta gummilisterna på dörrarna, ännu värre på dom äldre, där alla lister ska limmas
Tackar och bockar! Ja då var nog detta en barnlek i jämförelse med gamla modellen. Tänkte byta gummit runt ventilationsrutorna men det ser riktigt tråkigt ut så det får bli under vintern.
denna Amazon är ju i nyskick !! finns de ens något att anmärka på ?
Ha, ha. Kul att du gillar den men nåt nyskick är den inte i. Den är i gött bruksskick och skulle den vara finare än vad den är så skulle jag nog inte vilja använda den som jag gör heller.
142:a 1968 En äldre ägare och därefter hans barnbarn som rostlagade och lackerade bilen 2007. Sedan fick den en ny kortvarig ägare (maj 2015) som igår sålde den till mig. Det jag tänkt göra är lyfta ur motor och låda för storservice och allmän uppfräschning. Fixa till inredningen som är helt ok förutom slitna stolar och dålig golvmatta. Sedan är det en del småfix runtom men förhoppningsvis inga jätteprojekt
Amazonen ser riktigt, riktigt fin ut. Finns mycket inspiration att hämta här. Blir det att uppdatera samma tråd om 142an eller gör du en separat tråd, blir det ens en tråd överhuvudtaget som jag hoppas?
Amazonen ser riktigt, riktigt fin ut. Finns mycket inspiration att hämta här. Blir det att uppdatera samma tråd om 142an eller gör du en separat tråd, blir det ens en tråd överhuvudtaget som jag hoppas?
Kul att du gillar amazonen! Vi får se om det kanske blir en separat tråd Har inte riktigt gått igenom hela bilen än men jag har ett visst hum om vad som ska göras. Beställde en ny inredning (stolar och baksäte) så invändigt kommer det hända en del. Tänkte väl börja riva i bilen i september/oktober. Inredningen ska ur, motor och låda likaså. Sedan kommer karossen ställas undan för vintern och den ska fixas till under våren. Det är väl min tanke så långt.
Den här vintern har jag inte ägnat så mycket tid åt amazonen. Men lite fix har det ändå blivit. Har bytt bromsskivorna/belägg samt hjullager. Har också försökt täta ett oljeläck vid tråget, har inte fyllt i oljan än så jag vet inte om jag lyckades. Snart hoppas jag på en premiärtur och då blir det att byta plats så 142:an kan fixas till.
Den här vintern fick bakluckan en uppfräschning då det var lite ytrost i underkant. Fick också tag i ett handtag som var i lite bättre skick.
Jag har även bytt fönsterlister och styrlister. Ventilationsrutorna var lite pyssliga men annars inga stora problem. Blev betydligt tystare i kupén så nu är det riktigt behagligt i 90-100 km/h.
Premiärturen togs i mars så nu får bilen rulla en sommar till innan nästa delprojekt (bakvagnen).