3279
Sök

D24Tic drar olja..

5 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#1
Har en D24Tic ''Svartblock'' som har börjat bete sig konstigt.

Motorn går fint på låga varv, är mycket lättstartad kall som varm.
Problemet är att den drar väldigt mycket olja, samt ryker gråvitt så fort man närmar sig 2000 varv och går ojämnt (därav röken?)

Provat med 3 olika turbos så verkar inte vara den som är problemet, har också byggt om vevhusventilationen så den går till en catchtank med filter ist för till insugsluften till turbon.

Den håller sig väldigt bra i temp, går aldrig varm och det försvinner heller inget vatten.

Är ej påställd i nuläget.

Vad kan det vara?

Skåning
739 Inlägg
2 februari 2015
#2
Jag skulle gissa på dålig toppackning, spräckt topp eller slitna kolvringar/cylinderlopp.
Har motorn högt vevhustryck?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

5 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#3
Är väl inget direkt tryck men ventilerar lite om man tar bort oljelocket.

Skåning
739 Inlägg
2 februari 2015
#4
Sannolikheten att du minst får lyfta toppen är nog rätt stor, såvida turbon inte är slut.
Har du kollat den?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Forummoderator
18 009 Inlägg
3 februari 2015
#5
D24 är inget under av driftsäkerhet. Startar den bra när det är kallt ute?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 938 Inlägg
3 februari 2015
#6
Hybridsmurfen skrev:
D24 är inget under av driftsäkerhet. Startar den bra när det är kallt ute?

Ibanezman skrev:
Sannolikheten att du minst får lyfta toppen är nog rätt stor, såvida turbon inte är slut.
Har du kollat den?

Nu får ni väl kammar er, står ju att han testat 3 olika turbos och att den är lättstartad både kall som varm.

Lukta på avgaserna, luktar det diesel så kanske remmen till pumpen kuggat över å sprutar in i otid.
E de olja så kan de väl bara vara ventiltätningarna kvar att kontrollera om turbo och kolvringar är OK.

Skåning
739 Inlägg
3 februari 2015
#7
Ja, jag får nog kamma mig nu ser jag lol
Men om dieselremmen har hoppat en kugg så borde den väl knasa sig även under 2000 varv?
Och att remmen har hoppat gör väl inte att den drar väldigt mycket olja?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

5 Inlägg
3 februari 2015
Trådstartare
#8
Tror inte pumpremmen kuggat över eftersom den både är lättstartad och går bra på lägre varv, det borde väl heller inte vara anledningen till att den drar olja isf?

Låter troligt att det är någon spricka i toppen eller att toppackningen gått.

Forummoderator
18 009 Inlägg
3 februari 2015
#9
Även jag står och kammar mig hysterikst...

Komptest?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
3 februari 2015
Trådstartare
#10
Ska göra ett komptest så fort som möjligt! smile


Sök