2528
Sök

Inget SPINN vänster framdäck PEUGEOT 206 GTI 2002 Framvagnsdifferential?

48 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#1
Har en Peugeot 206 GTI från 2002. Bilen är framhjulsdriven. Vet ej om den har någon differentialdrivning.

Upptäckte en sak då jag fastnade i snön igår. Vänster framdäck spann inte när jag försökte komma loss, endast höger framdäck gjorde detta.

Min fråga är då: Varför?

Idag har jag undersökt saken vidare.
Det jag har kunnat konstatera när jag spinner med framdäcken är att vänster framdäck ibland spinner i en sekund och sedan lägger den av att spinna. Detta medans höger däcket alltid fortsätter att spinna.

Är det något som gått sönder till vänster?
Eller är det någon differentialinställning som gör att det blir såhär? Om det är så. Vaför är det då alltid höger däck som fortsätter spinna?

Kan även lägga till att det inte hörs några missljud alls. Har testat att åka i cirklar vid fullt rattutslag, inga missljud.

Tacksam för svar.
Senast redigerat av Auuto (5 februari 2015)

383 Inlägg
5 februari 2015
#2
Inget fel på din bil den ska va så. vill du att den ska driva på båda hjulen får du köpa en diffbroms(lsd).

48 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#3
Phew. Tack

48 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#4
Då undrar jag hur diffen egentligen funkar?

När driver den på båda däcken? Antar att det är vid tex vanlig landsvägskörning?

Diffen är väl till för kurvor? Tycker jag att den borde vara iaf.

Och varför är snö/is spinn inställt så att höger däck alltid ska spinna?

Tack på förhand.

Trucker
1 412 Inlägg
5 februari 2015
#5
Eller så kan man stänga av typ STC/ESP system, så brukar det gräva med båda däcken...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

111 Inlägg
5 februari 2015
#6
En diff gör att det bara driver på det hjulet som går lättast, driver den lättast på höger så spinner det där, driver den lättare på vänster så spinner det där. Under landsvägskörning så växlar den kraften mellan hjulen till höger eller vänster beroende på vilket hjul som går lättast.


48 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#7
zleepy skrev:
Eller så kan man stänga av typ STC/ESP system, så brukar det gräva med båda däcken...

Finns ingen sån knapp.

48 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#8
ultimatemartin skrev:
En diff gör att det bara driver på det hjulet som går lättast, driver den lättast på höger så spinner det där, driver den lättare på vänster så spinner det där. Under landsvägskörning så växlar den kraften mellan hjulen till höger eller vänster beroende på vilket hjul som går lättast.

Menar du att det aldrig driver på båda?

111 Inlägg
5 februari 2015
#9
Auuto skrev:
ultimatemartin skrev:
En diff gör att det bara driver på det hjulet som går lättast, driver den lättast på höger så spinner det där, driver den lättare på vänster så spinner det där. Under landsvägskörning så växlar den kraften mellan hjulen till höger eller vänster beroende på vilket hjul som går lättast.

Menar du att det aldrig driver på båda?

Precis, sen finns det ju system för såna saker på nyare bilar så att det driver på båda, vissa som har bakhjulsdrivet svetsar diffen så att båda hjul driver hela tiden, dock slits allt rätt hårt i längden


688 Inlägg
5 februari 2015
#10
Den driver på båda hela tiden nog vid landsvägs körning. I kurvor flyttar sig kraften åt hjulet som har längsta vägen runt.


48 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#11
Curse skrev:
Den driver på båda hela tiden nog vid landsvägs körning. I kurvor flyttar sig kraften åt hjulet som har längsta vägen runt.

Och den spinner alltid på höger däck på snö och is eftersom mest vikt (jag) är till vänster?

111 Inlägg
5 februari 2015
#12
Curse skrev:
Den driver på båda hela tiden nog vid landsvägs körning. I kurvor flyttar sig kraften åt hjulet som har längsta vägen runt.

Det är om bilen har spärrdiff som den driver båda hjulen när man kör rakt, finns olika typer av diffar visserligen. samma som för fyrhjulsdrivna bilar, dom är ju egentligen tvåhjulsdrivna, driver på ett fram, ett bak.

Men det finns system för det med s.k. permanent fyrhjulsdrift
Senast redigerat av ultimatemartin (5 februari 2015)


48 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#13
Och den spinner alltid på höger däck på snö och is eftersom mest vikt (jag) är till vänster?

345 Inlägg
5 februari 2015
#14
Ja (förutsatt att friktionen är ca den samma för båda däcken)


2 250 Inlägg
5 februari 2015
#15
Att det spinner fortare på högra sidan oavsett om det är framhjulsdrift eller bakhjulsdrift har något med vridmoment i axlar, kronhjul och pinion. Är något med rotationsriktning i diffens delar att göra. Men bara när kraften ökar, inte om man bibehåller samma kraft (samma hastighet på plan väg).

För att förhindra detta, så försöker man att öka friktionen mellan väg och det däck som släpper först. Rallybilar e t c har av den anledningen oftast batteriet på höger sida.

Vid normal körning är kraften lika på båda hjulen. Däcken slits lika på höger o vänster sida.

48 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#16
Tack alla för väldigt informativa svar.
Känns som att jag förstår hur differentialdrivning funkar nu och framförallt är jag inte längre orolig för att min bil skulle vara trasig.
Senast redigerat av Auuto (5 februari 2015)

Forummoderator
17 996 Inlägg
5 februari 2015
#17
Prova vår 166:a under fullgas... Drivhjulen växlar mellan att spinna på hö/vä framhjul. Fullt normalt. Ibland kan man hitta ett "mittenläge" då bägge driver lika men prova att balansera en bordtennisboll på udden av en morakvip så förstår du...

Fullt normalt alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök