3153
Sök

Köpråd: Håller på väljer mellan 2 Saab Aeros!

63 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
Tjabba! Jag och tjejen ska köpa ny bil, och vi har hittat 2 stycken som vi står och väljer mellan.
Vad skulle ni valt lite spontant? Behöver inge tips om andra bilar osv, bara en åsikt om vilken ni tycker är mest värd / snyggast etc. smile

Jag är förtjust i den svarta, medans damen i den "guldbruna".

Vad tycker ni? big_smile

http://www.blocket.se/sodermanland/Saab … =9&w=2

http://www.blocket.se/sodermanland/Saab … =9&w=3

Tänkte även passa på att fråga om det är värt att chippa en 9-5a med steg 1 ca 20hk? Gör de hästarna någon skillnad öht?
Senast redigerat av BadNewsBroccoli (6 februari 2015)

63 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
Rille0 skrev:
länkarna funkar ej

nu ska dem funka! smile

118 Inlägg
6 februari 2015
Fina båda två! Dock hade jag valt den svarta som gått mindre!

Lycka till!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

63 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
omegalover skrev:
Fina båda två! Dock hade jag valt den svarta som gått mindre!

Lycka till!

Tack för åsikten!

Hur tycker ni priserna är rent allmänt?

63 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
Tänkte även passa på att fråga om det är värt att chippa en 9-5a med steg 1 ca 20hk? Gör de hästarna någon skillnad öht?

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
6 februari 2015
BadNewsBroccoli skrev:

Jo. Du får en helt annan karaktär. Stirra dig inte blind på hk, det är inte där vinsten ligger. Du får däremot en helt annan vridmomentkurva genom registret, och du kan gå upp från 350 Nm till kanske 420 Nm med rätt program, och DET... det känns.

Se till att byta olja var 1000 mil bara.
Senast redigerat av Joshi (6 februari 2015)

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

398 Inlägg
6 februari 2015
Utan tvekan den svarta, framförallt för att den gått mindre. Kolla bara upp så 18k mil servicen är gjord, den brukar vara ganska omfattande.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
6 februari 2015
Om du måste välja, så skulle jag ta den svarta...dock skulle jag själv först titta efter en 04-, då har de upp daterat vevhusventlationen och ett annorlunda motorblock!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

63 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
AX3L skrev:
Utan tvekan den svarta, framförallt för att den gått mindre. Kolla bara upp så 18k mil servicen är gjord, den brukar vara ganska omfattande.

Jag gjorde en CarFax på reg nummret, står att den vart på :

2014-06-13    183 537    Verkstadsbesök
Björkmans Bil
www.bjorkmansbil.se

kan de va den du menar?

63 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
vet inte om det går att länka CaarFax rapporten vidare, men om det går, så kanske någon vänlig själ med mer kunskap än mig kunna glutta igenom de lite grann?

http://www.carfax.se/show_report.php?re … 1423234544

Det gick inte, men här är det som jag fick fram iaf: (om någon pallar kolla lite, det är för den svarta)

2015-01-20         Inga lån rapporterade
2015-01-14         Ny ägare registrerad.
2014-12-24         Fordon redovisas som försäkrad med tillfällig försäkring som ägs av återförsäljaren.
2014-12-23         Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
Fordonet är anmält för avställning för trafik i Sverige.
2014-12-03    196 852    Fordonet besiktat.
2014-06-13    183 537    Verkstadsbesök
Björkmans Bil
www.bjorkmansbil.se
2014-01-20    174 549    Fordonet besiktat.
2013-12-19    172 753    Fordonet besiktat.
2013-12-09         Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
Lån rapporterat
2013-12-06         Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
2013-07-03         Verkstadsbesök
Björkmans Bil
www.bjorkmansbil.se
2013-07-03         Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
Fordonet är anmält för påställning för i trafik i Sverige.
2013-06-24    160 000    Fordon bjuds ut till försäljning.
2013-06-12         Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
Fordonet är anmält för avställning för trafik i Sverige.
2012-12-10    159 480    Fordonet besiktat.
Fordonet besiktat av Bilprovningen Enköping, Sverige.
2011-12-07    150 963    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Enköping, Sverige.
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktning med anmärkning utan krav på efterkontroll.
2010-12-08    144 561    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Enköping, Sverige.
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning.
2009-12-21    137 535    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Enköping, Sverige.
Efterkontroll genomförd. Godkänd besiktning.
2009-12-02    137 141    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Enköping, Sverige.
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktad med anmärkning, efterkontroll krävs.
2008-12-03    128 187    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Enköping, Sverige.
2007-10-02    118 773    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Enköping, Sverige.
2007-04-19         Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
Inga lån rapporterade
2007-03-10    114 000    Fordon bjuds ut till försäljning.
2007-02-21         Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
2007-02-20         Fordon bjuds ut till försäljning.
2007-02-16    112 290    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Strängnäs, Sverige.
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktning med anmärkning utan krav på efterkontroll.
2005-06-03    86 447    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Strängnäs, Sverige.
2005-01-28    81 407    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Strängnäs, Sverige.
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktad med anmärkning, efterkontroll krävs.
2002-04-19         Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av företag.
2001-08-30         I trafik första gången i Sverige.
2001-08-16         Fordon förregistrerat i Sverige med registreringsnummer SSN198.
2001-08         Fordon tillverkad i Sverige.

Ej rapporterad stulen

Ej rapporterad skrotad

Ej importerad

Inte använd som taxi

Antal vägmätar­avläsningar: 16

Antal besiktnings­uppgifter: 13

Antal verkstadsbesök: 2

Antal registrerade uppgifter: 32

Totala antalet ägare registrerade i Sverige: 10 (räknas återföräljare?)
Senast redigerat av BadNewsBroccoli (6 februari 2015)

63 Inlägg
7 februari 2015
Trådstartare
Efter mycket diskussion så har vi bestämt oss för denna: 

http://www.blocket.se/sodermanland/Saab … =6&w=3

Vi får köpa den för 23.000kr om vi kommer imorgon. Det lutar åt det hållet nu, då priset var mer tilltalande för oss.
Vad tycker ni?

Evildan
7 februari 2015
BadNewsBroccoli skrev:

Vi får köpa den för 23.000kr om vi kommer imorgon. Det lutar åt det hållet nu, då priset var mer tilltalande för oss.
Vad tycker ni?

Inget dåligt köp.

Tänk dock på att gå igenom bilen ordentligt innan köp så det inte kommer upp ännu en tråd i stil med "köpte bil, när jag kom hem gick den orent/blåryker" och säljaren hävdar att jag kört sönder den.
Titta, kläm och känn på precis allt.

63 Inlägg
7 februari 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
BadNewsBroccoli skrev:

Vad tycker ni?

Inget dåligt köp.

Tänk dock på att gå igenom bilen ordentligt innan köp så det inte kommer upp ännu en tråd i stil med "köpte bil, när jag kom hem gick den orent/blåryker" och säljaren hävdar att jag kört sönder den.

haha, precis va vi gjorde, höll på i en evighet! Men halvvägs hem lyser "engine" lampan samt nån inställningslampa för xeon ljusen...

Skoj!

175 Inlägg
7 februari 2015
BadNewsBroccoli skrev:
Evildan skrev:
BadNewsBroccoli skrev:

Vad tycker ni?

Inget dåligt köp.

haha, precis va vi gjorde, höll på i en evighet! Men halvvägs hem lyser "engine" lampan samt nån inställningslampa för xeon ljusen...

Skoj!

bokstavligen halvägs hem lös engine lampan på min svarta gti när jag köpt den med. jag ringde förra ägarn direkt och fick allt förklarat.

63 Inlägg
7 februari 2015
Trådstartare
Ja, vad jag har läst på lite i panik här hemma är ju att det kan vara lite vad som helst, trodde hela motorn skulle dö innan jag kom hem, även om den gick utan några konstigheter. Tråkigt vilket som.

1 510 Inlägg
8 februari 2015
BadNewsBroccoli skrev:
Ja, vad jag har läst på lite i panik här hemma är ju att det kan vara lite vad som helst, trodde hela motorn skulle dö innan jag kom hem, även om den gick utan några konstigheter. Tråkigt vilket som.

Behöver inte vara något allvarligt. På min förra Saab tändes Check-Engine-lampan och det visa sig inte vara värre än att en slang till vakkumventilen som hade hoppat av, bara att trycka dit igen och allt var frid och fröjd smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

63 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
trubbelturbo skrev:
BadNewsBroccoli skrev:

Behöver inte vara något allvarligt. På min förra Saab tändes Check-Engine-lampan och det visa sig inte vara värre än att en slang till vakkumventilen som hade hoppat av, bara att trycka dit igen och allt var frid och fröjd smile

Har du lite såhär mitt-i-natten-koll på vad det kostar att åka och betala så de kan läsa av felkoderna?

1 510 Inlägg
8 februari 2015
BadNewsBroccoli skrev:
trubbelturbo skrev:
BadNewsBroccoli skrev:

Har du lite såhär mitt-i-natten-koll på vad det kostar att åka och betala så de kan läsa av felkoderna?

I mitt fall kostade det 399:- då jag köpte en sån HÄR. Bra pryl då den både kan läsa av och även släcka felkoderna smile. Har testat på en nyare 9-3a också och den funkade även på den. Så troligtvis borde den funka till din Saab också!

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

63 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
trubbelturbo skrev:
BadNewsBroccoli skrev:
trubbelturbo skrev:

I mitt fall kostade det 399:- då jag köpte en sån HÄR. Bra pryl då den både kan läsa av och även släcka felkoderna smile. Har testat på en nyare 9-3a också och den funkade även på den. Så troligtvis borde den funka till din Saab också!

Se på fan!
Googlar man sedan felkoderna eller hur går det till?
Är inge vidare på något med bilar ö.h.t. men man lär ju börja lära sig smile

Sök