3580
Sök

Vartifrån går signalen innan kamaxelgivaren får sin?

21 Inlägg
10 februari 2015
Trådstartare
Som sagt lyser denna felkod konstant och säger signal saknas eller felaktig?, problemet måste vara grejen innan den som skickar lite ström/jord mm eller?

V70-99,144hk, gamla motorn

8 250 Inlägg
10 februari 2015
Kodar den på kamaxelgivaren så är den eller kablarna till den trasiga.

21 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Bytt ut den redan, kvar står samma problem med lampan och att den får cp tomgång

2 021 Inlägg
11 februari 2015
Lite brainstorming från mig utan att direkt ha varit med om detta specifika fel på en volvo men..

hur många kablar? har du 3 är det motorstyrboxen som lägger ut 12v och jord, sen har du troligtvis en 5v signal tillbaka till ecu, vet dock ej hur det är på volvo men det brukar va nått sånt rent generellt.
du får leta på ett kopplingsschema

har du någon mer beskrivning på felkoden typ lite parametrar när den sätts osv?
"kamaxelgivare prestandal" eller typ "signal utanför mätområde" osv kan i vissa fall indikera att kamdrivningen är kuggad eller sträckt, dvs Vevaxel och kam ej är i synk.

Har inte Gamla 850s och liknande problem med att det läcker motorolja ut i givaren? har för mig att jag vart med om det nån gång. rätta mig om jag har fel.

Mvh Richard.

21 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
Felet uppstog när en firma skulle byta koppling, efter det lyser motorlampan konstant och säger kamaxelgivaren signal fel eller saknas, har bytt givaren men även min fungerade i kompisens bil så va inget fel på min heller igentligen så borde ligga nånstans innan givaren?, så är tomgången konstig mes pga de, ger fel värden från början å ända fram till luft/soppan i bilen, den dricker mer å luktar konstigt oxå

2 021 Inlägg
12 februari 2015
visst sitter vevaxelgivaren på svänghjulet? den kan ha blivit skadad vid demont av växellådan om så är fallet.

414 Inlägg
12 februari 2015
Vissa givare ska ha ett visst avstånd mellan givare och triggerhjul, t ex vevaxlegivare på Saab. För nära eller för långt ifrån så blir signalen kass eller uteblir helt.

21 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
Har bytt vevaxelgivaren med (Impulsgivaren) oc den går bara att trycka in så långt tills skruven e åtdragen

414 Inlägg
12 februari 2015
Är fästet tillverkat i nått material som skulle kunna vara böjt? Är det t ex i sprängkåpan på en växellåda så är det ju inte troligt, men om det är ett löst fäste som är skruvat i blocket eller liknande så kan det ju vara värt och kolla upp kanske så att fästet är OK.

21 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
Det är ju bara ett hål som givaren skall in i och sen runt om så är det ett hål som skruven bra skall genom givarens fäste och in i hålet för skruven, givaren e helt ny och själva hålet eller vevaxel grejen den sitter på ser bra ut

383 Inlägg
12 februari 2015
Vad har du fått för felkod och med vad har du läst ut den med?
Senast redigerat av Maffia (12 februari 2015)

21 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
Får felkod på kamaxelgivaren fel signal eller signal saknas både på Volvo och dom som byte koppling

Därefter kom fel signal / signal saknas även på tomgångs motorn och på lmm givaren
Men där trodde som att dom senare symptomen kom av första felet så allt får fel värden vid start,

Den misständer hör man vid start att den slår lite innan den tänder på andra tredje gången
Men så fort man börjar köra e den till 98% bra men lite halv slö i farten på varje
Växel typ, har inte vågat gasa på riktigt heller,

Men motorlampan lyser konstant har försökt släcka 4 ggr nu men den finns där så fort bilen startas

Kan även tillägga att på vissa obdn så slår den av så fort man söker igenom motorn då vill den inte hitta bilen

21 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
En kille skrev att svänghjulet sitter fel i markeringarna å då kommer alltid lampan tändas, men som jag vet kan man ba sätta svänghjulet på ett sätt då piggarna ska in i hålen som passar in

383 Inlägg
12 februari 2015
Vad är din motorkod? För en 144hk 99a har ingen lmm utan en tempgivare för insugsluften.

21 Inlägg
13 februari 2015
Trådstartare
Aa vet den har ja bytt den givaren på luft burken med

21 Inlägg
13 februari 2015
Trådstartare
Va lite smuts i kuggen på svänghjulet så det inte lästes av riktigt vid start

Sök