2510
Sök

Onormalt slitna däck

56 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Kollade just sommardäcken i garaget, ser då att på två av däcken så är "gummipiggarna" kvar på ena sidan men inte andra... Ser också att det slitits lite mer på andra sidan... Ska jag göra en hjulinställning? Det har slitits på "utsidan"....

Ska jag göra en hjulinställning med sommardäcken på? Eller innan? Hur görs en hjulinställning, är helt lost...

Gör man det varje gång man byter däcken (sommar-vinter)?

Som jag planerat nu ska jag byta till sommardäck, och byta ut dom slitna däcken om man måste? Eller går det bra ändå?

Sedan efter det göra en hjulinställning på en annan verkstad....

Ge mig tips på hur jag ska göra!

4 467 Inlägg
11 februari 2015
du kan göra hjulinställningar med slitna däck om du vill,,anser att du har råd att göra en inställning varje ggn du byter däck eller skiftar sommar/vinterdäckmså OK,men inte nödvändigt,,men däremot om du/någon byter delar i framvagnen

56 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Kollade däcken nu, dom är slitna alla 4.... beror detta på fel balansering i däcken?

Vad ska jag göra, hjulinställning eller framvagnsinställning?

5 089 Inlägg
11 februari 2015
Hjulinställning och framvagnsinställning är samma sak.

Och du behöver göra en hjulinställning.

Balansering tar aldrig bort ett sneslitage.
Åk till närmsta gummiverkstad som gör hjulinställning och prata med dom.

\Lindgren

2 250 Inlägg
11 februari 2015
Vissa bilar kräver 4 - hjulsinställning. ... T ex Mazda 626.

Alla fyra hjulen snedslitna? Har bakhjulen suttit fram? Om inte är det allvarligt.

Kolla så att inget är glappt innan du gör inställning. Lager, kulbultar, bussningar, styrleder e t c.

När jag sedan fått till en riktig hjulinställning, som inte sliter däck efter t ex ett halvår, gör jag några enkla mätgiggar o kontrollerar sedan själv....

56 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
eftersom jag inte kan göra det själv så lämnar jag in på verkstaden... hade besiktning nyligen och ingenting fel sa dom.... är det dyrt att byta ut styrleder eller bussningar?

Nej bakdäcken har inte suttit fram... dom har suttit bak.. ska kolla imorgon om dom är slitna på utsidan eller insidan....

slits det pga felaktig hjulinställning? jag kollade mina vinterdäck och dom är inte slitna, dock har jag inte alls kört lika mkt denna vintern som jag gör på somrarna

5 119 Inlägg
11 februari 2015
Framvagnsinställning är som det låter "bara en justering utav framvagnen. Det görs oftast på bilar med stel bakaxel där hjulvinklarna ej går att justera med enklare medel. Dock så ställs framvagnen in med bakhjulen i åtanke för att bilen ska gå rakt osv.
En fyrhjulsinställning görs på bilar med individuell hjulupphängning på alla 4 hjulen tex bilar med multilinkbakaxel osv. Där justeras även vinklarna bak eftersom konstruktionen gör att vinklarna kan ändra sig efter några år på vägarna.

En hjulinställning ska råda bot på dina problem. Du behöver ej göra en inställning vid varje däckbyte dock kan det behövas om fälgarna mellan vinter och sommardäck skiljer extermt mycket.
Jag skulle göra inställningen efter sommarhjulen då sommardäck har en tendens att slitas mera än vinterdäck vid dåligt inställda hjulvinklar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

56 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Tack för jättebra svar! Nu var jag nere i garaget eftersom jag inte kan få någon ro annars om jag tänker på detta... Och nu känns det som att jag överanalyserar allt? Har en tendens att göra det då jag är ingenjörsstudent och överanalyserar varenda moment om dagarna....

Det jag ska göra är att göra en hjulinställning oavsett... Sen måste jag fråga däckia om däcken är slitna?

Är gränsen 1,6 mm vid kanten av däcken? För "gummi piggarna" finns på EN sida av däcken, betyder inte det att däcken är ojämt slitna då om dominte finns på andra sidan ? Jag kan inte skymta en onormal slitning, möjligtvis pytte pytte lite...

Kan man fortfarande använda däcken? Låt säga att jag byter däck på däckia.. Sedan åker till Saab eller mekonomen och gör en hjulinställning... Eller måste jag köpa nya däck??

Värt att nämnas, i somras hade jag ett oljud i bilen. Visade sig vara en brusten fjäder på Vänster fram. (mitt vänster när jag sitter i förarsätet alltså). Körde med denna brustna fjädern på motorväg 40 mil och på landsväg/stadskörning 10 mil kanske...

Kan detta vara boven?

Det viktigaste är det med däcken, är det bäst att köpa nya däck? Vill inte vara dumsnål

56 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Framvagnsinställning är som det låter "bara en justering utav framvagnen. Det görs oftast på bilar med stel bakaxel där hjulvinklarna ej går att justera med enklare medel. Dock så ställs framvagnen in med bakhjulen i åtanke för att bilen ska gå rakt osv.
En fyrhjulsinställning görs på bilar med individuell hjulupphängning på alla 4 hjulen tex bilar med multilinkbakaxel osv. Där justeras även vinklarna bak eftersom konstruktionen gör att vinklarna kan ändra sig efter några år på vägarna.

En hjulinställning ska råda bot på dina problem. Du behöver ej göra en inställning vid varje däckbyte dock kan det behövas om fälgarna mellan vinter och sommardäck skiljer extermt mycket.
Jag skulle göra inställningen efter sommarhjulen då sommardäck har en tendens att slitas mera än vinterdäck vid dåligt inställda hjulvinklar.

Vid en hjulinställning, justerar dom fäljarna då? Och inte "själva bilen"?

56 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
En till sak, bilen drar lite lätt åt höger! Vad beror detta på??

345 Inlägg
11 februari 2015
AMM skrev:
Vid en hjulinställning, justerar dom fäljarna då? Och inte "själva bilen"?

De justerar bilen. Justermöjligheterna beror på bilen, men åtminstone styrlederna. Ifall justeringen är fel kan bilen dra åt någondera håll, då det ena hjulet kan peka mer utåt/inåt än det andra. Kan också bero på för lågt däcktryck i höger framdäck.

56 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Att bilen drar åt höger, beror de också på hjulinställningarna? Och måste jag köpa nya däck eller kan jag ha dom som är slitna kvar? Det är som sagt inget som syns jättemkt

8 883 Inlägg
11 februari 2015
Har du bara 1.6 mm så är det dags för nya

Sommardäck måste ha minst 1,6 mm mönsterdjup i huvudmönstret (motsvarar de mittersta 75% av slitbanans bredd) runt hela däckets omkrets.

Gör 4 hjulsinställning med nya däck!

Fotograf på tierpidag.se

56 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Hamilton skrev:

Sommardäck måste ha minst 1,6 mm mönsterdjup i huvudmönstret (motsvarar de mittersta 75% av slitbanans bredd) runt hela däckets omkrets.

Nej jag har mer än 1,6 mm.. kanske 2,2? Måste jag ändå byta?

8 883 Inlägg
11 februari 2015
AMM skrev:
Hamilton skrev:

Om du måste byta avgör ju bara du. Själv skulle jag inte köra med snedslitna däck.
Köp nya däck och gör 4 hjulsinställning så löser du nog dina problem

Fotograf på tierpidag.se

56 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Hamilton skrev:
AMM skrev:
Hamilton skrev:

Om du måste byta avgör ju bara du. Själv skulle jag inte köra med snedslitna däck.
Köp nya däck och gör 4 hjulsinställning så löser du nog dina problem

Är det farligt att köra med dom? ÄVen om det knappt syns? Menar, är hjulinställningen åt helvete då och blir förstörd igen?

341 Inlägg
11 februari 2015
Är det 2,2 mm kvar är dom däcken slitna, häng på nya, är dom så slitna så är kontakten med vägbanan väldigt liten mot nya däck. Så, nya däck och en fyrhjulsmätning/justering

56 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Det är en uppskattning. Längst ut på däcken är dom så. i mitten är dom kanske 1 cm

5 089 Inlägg
11 februari 2015
Rekommenderar att du tar med ett däck till däckverkstaden och visar upp. Dom kan avgöra om det måste bytas eller inte. Det handlar om din och våran säkerhet smile

\Lindgren

56 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Jag sätter en punkt för denna tråd och tackar för alla hjälpsamma svar.

Ser ut som att det är en hjulinställning jag behöver smile Ska även visa upp däcken när jag bokar tid för däckskifte smile

Sök