NU ÄNTLIGEN, säger jag kära följare!!!!
Blev trött på att Swedol inte hörde av sig idag och letade lite verktyg på jobbet och snubblade över en sats med långa 12-kants hylsor. Och vad innebär detta då? Jo eftersom jag inte fick ngt sms från Swedol att min hylsa kommit så lånade jag hem en hylsa från jobbet
Busigt? Japp!
Så nu har jag lättat bilen lite!
Stakarna och kolvarna är alltså nu mera ur!
Vart faktiskt förvånad över hur "lätt" dessa bultar satt, trodde man skulle få ta i för kung och foster land som typ toppbultarna med detta var ju mera lagomt hårt!
Plockat ur en här redan, bilden var mest för jag ska komma ihåg hur de ska sitta när de ska tillbaka igen
Ett stycka stake och kolv
Saknas det något här kanske?
Och där har vi alla stakar!! Nu blev det inte med på bild, men under kolvarna står iaf nummer 1-5. Ettan till höger. För den som är observant så stog det små vita siffror även på blocket där topppackningen ska sitta. Så nu får ni gissa, vilken stake var sne?
På bilderna syntes det inte jätte tydligt vilken, syntes bätte live. Men iaf så var det stake nr2 som var lite krökt nere vid "vevaxeln". Jag själv trodde att ettan var krökt då jag lyssnade med skruvmejlel mellan blocket och örat och knackningarna lät mest vid stake 1. Så fick lite smått panik när jag tagit ur ettan och såg att den såg rak ut, jämförde sen med 2an och då syntes det att tvåan var krökt så då fick jag tillbaka andan
Vevaxeln hade även klarat sig fint fint så motorn får sitta kvar helt enkelt!
Sedan såg jag detta på, 3 av 5 kolvar(!!) Ventilerna har haft en liten dejt med kolven, Dock vände jag på toppen och kollade och det var inga skador på ventilerna! (tack och lov) så detta är nått gammalt. Men kolvarna fungerar att använda ändå? Eftersom skadorna var ganska minimala.
Dock ska kolvarna göras rent, för dom var ganska sotiga. Tror nämligen bilen går lite fett då även stiften var svarta..
Det var alltför idag!
Mejlade L-M-R om lite funderingar men dom har inte svarat idag så jag hoppas dom svarar imorn så jag kan lägga min beställning!
Var även in på Feltema en sväng påvägen hem också, köpte bladmått, kolvringsverktyg, maskeringstejp, oljefilteravdragare(då filterna på dessa är stora och den oljefilter avdragare till stora filter som vi har är totalt värdelös! så fick det blir en ny!
)