3531
Sök

Är detta orsakat av min tändkasset? Saab 9-5 aero (2003)

63 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#1
Check engine lampan lös, kollade upp det, det var tändkassetens fel. Jag bytte tändstift och köpte en "ny" tändkasset på skroten, lampan lyser fortfarande, samt att jag tycker bilen går sämre nu med den "nya" kassetten. Min turbo mätare går aldrig över till det "röda" den går från grön till gul, sen fastnar den och vägrar gå över på rött hur mycket man än gasar. Kan detta orsakas av tändkassetten? Eller har jag något helt annat problem nu?

Har pratat med skroten och jag får lämna tillbaka den, så jag ska beställa en helt ny istället. Men detta ang. hur turbon betér sig, kan det ha att göra med tändkassetten är dålig? Jag hade inga problem alls innan med den gamla, jag vela bara få lampan att slockna, samt att förebygga problem, därav byte av den + stiften, men den gick som en klocka innan.

Denna bil ruinerar mig snart smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
16 februari 2015
#2
Är bilen trimmad? Vad var felkoden? P1312/34?


63 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#3
nixon89 skrev:
Är bilen trimmad? Vad var felkoden? P1312/34?

Bilen är inte trimmad, felkoden fick jag utläst av en schysst kille på nordic, han sa bara att det var tändkassetten..

klabbarpan
3 041 Inlägg
16 februari 2015
#4
Okey. Vore bra att veta felkoden exakt.


63 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#5
nixon89 skrev:
Okey. Vore bra att veta felkoden exakt.

Antar att jag får inhandla en såndär felkodsavläsare innan jag gör några nya köp/reperationer.

Men kan dock en dålig/slut kasset orsaka de problemen jag upplever?

63 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#6
nixon89 skrev:
Okey. Vore bra att veta felkoden exakt.

Detta är mina trevliga felkoder:

P1312
P1334
P0340
P0300
P1110


hjääälp sad

efter snabb googling, av en super okunnig, så verkar samtliga att ha och göra med tändkassetten förutom den sista koden? Eller är jag ute och cyklar nu?
Senast redigerat av BadNewsBroccoli (17 februari 2015)

klabbarpan
3 041 Inlägg
17 februari 2015
#7
P1312/34 är misständning på angiven cylinder. 1-4.
Po340 är kamxelläges sensorn felaktig signal.
P0300 är slumpmässiga feltändningar.
P1110 är dumpventilen. Gå över alla vacuum slangar odylikt. Är detta gjort?


383 Inlägg
17 februari 2015
#8
Vad har du för tändstift?

63 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#9
nixon89 skrev:
P1312/34 är misständning på angiven cylinder. 1-4.
Po340 är kamxelläges sensorn felaktig signal.
P0300 är slumpmässiga feltändningar.
P1110 är dumpventilen. Gå över alla vacuum slangar odylikt. Är detta gjort?

Ja då, är det tändkassetten iaf på de första?

63 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#10
Maffia skrev:
Vad har du för tändstift?

Bocsch tändstift, bilfocus i falun sa att jag skulle ha dem, och de är 2 dagar gamla.
Senast redigerat av BadNewsBroccoli (17 februari 2015)

klabbarpan
3 041 Inlägg
17 februari 2015
#11
Yes det är tändkasseten på 1 och 3


1 215 Inlägg
17 februari 2015
#12
kamaxelläges sensorn är också tändkassetten

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

383 Inlägg
17 februari 2015
#13
Innan du gör något mer så ska du byta ut dina stift till rätt sort från NGK PFR6H-10 eller BCPR7ES-11, INGET annat. Fel stift och du kan få samma felkoder.

63 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#14
Lång historia kort: Jag köpta bilen, halvvägs hem lös check engine lampan. Kollade upp felkoderna, det var tändkasstetten sa han som gjorde det åt mig. Köpte en ny på skroten, samma fel kvarstår  + märkar att bilen är slöare.

Jag var precis på saab och köpte en helt ny kasset, läste av med hjälp av biltemas felkodsläsare, nu försvann samtliga felkoder förutom:

P1110

Det känns som bilen är vassare igen, dock så vägrar fortfarande turbomätaren gå in på den "röda delen".
Senast redigerat av BadNewsBroccoli (17 februari 2015)

383 Inlägg
17 februari 2015
#15
Men byt stift om du kör med bosch!!!

http://www.genuinesaab.com/psi/files/sparkplugsdi.htm

63 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#16
Pavva skrev:
kamaxelläges sensorn är också tändkassetten

Tack, skönt att veta!

63 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#17
Maffia skrev:
Men byt stift om du kör med bosch!!!

http://www.genuinesaab.com/psi/files/sparkplugsdi.htm

fan åxå, jaa jag hade köpt NGK stift från mekonomen, för att göra en lång historia kort: 1 var defekt och fastnade i toppen, så bilfocus som är mekonomens verkstad, tog ur stiften och satte in nya åt mig, och sa att dessa stift var likvärdiga.
Senast redigerat av BadNewsBroccoli (17 februari 2015)

Sir
935 Inlägg
17 februari 2015
#18
Byter du inte till stiften som rekommenderas i tråden finns det stor risk tändkasseten går snart igen.

Har gjort det felet själv. Köpte på mekonomen och fick något annat än ngk, kommer inte ihåg vad dock. Detta var flera år sedan men åt flanders gick kassetten iaf
Senast redigerat av marcus80 (17 februari 2015)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

63 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#19
marcus80 skrev:
Byter du inte till stiften som rekommenderas i tråden finns det stor risk tändkasseten går snart igen.

Får hoppas att bilfocus står för det isf.

63 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#20
Men hur var det med felkod: P1110?

Gå igenom diverse slangar? Vart hittar jag på dom när jag öppnar huven? Vad exakt är det jag ska titta efter?
Kan det ha något att göra med att min turbomätare inte går fullt ut?
Senast redigerat av BadNewsBroccoli (17 februari 2015)


Sök