3468
Sök

Är detta orsakat av min tändkasset? Saab 9-5 aero (2003)

klabbarpan
3 041 Inlägg
17 februari 2015
#21
Ja leta upp dumpen följ sedan vacuum slangen upp mot insuget. Där är en massa slangar. Dem blir dåliga med tiden och kan då ge diverse roliga felkoder smile


383 Inlägg
17 februari 2015
#22
Vakuumslangen från dumpen går till en magnetventil på torpedväggen.

63 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#23
Maffia skrev:
Vakuumslangen från dumpen går till en magnetventil på torpedväggen.

nixon89 skrev:
Ja leta upp dumpen följ sedan vacuum slangen upp mot insuget. Där är en massa slangar. Dem blir dåliga med tiden och kan då ge diverse roliga felkoder smile

Tack för er hjälp! Kan detta påverka mitt "turbo-mätar-problem"?

383 Inlägg
17 februari 2015
#24
Mätaren som sitter orginal i bilen är elektronisk och mäter inte laddtryck utan uppmätt luft från lmm.

63 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#25
Maffia skrev:
Mätaren som sitter orginal i bilen är elektronisk och mäter inte laddtryck utan uppmätt luft från lmm.

Vad är lmm?
Så det läcker luft eller något? Turbomätaren, går aldrig ner på noll heller, den står på halvgrön även om jag inte gasar, samt att den vägrar gå upp på rött
Senast redigerat av BadNewsBroccoli (18 februari 2015)

63 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#26
prata förövrigt med bilfocus nyss, som blev skitsura över att jag påpekade att jag måsta ha andra stift och att dom satt in fel. Men dom skulle pula in NGK stift gratis åt mig imorgon.

63 Inlägg
19 februari 2015
Trådstartare
#27
update: har bytt till NGK tändstifft, samt fått hjälp av en kille på nordic, att hitta och pilla dit en slang som satt löst! Dom är verkligen super trevliga!
Nu tycker jag bilen går som den ska. Även om jag fortfarande tycker att turbo mätaren betér sig konstigt, (vill inte gå upp på rött, och är aldrig längst ner på grön..)

klabbarpan
3 041 Inlägg
Sir
935 Inlägg
19 februari 2015
#29
Om jag förstått det rätt så mäter den inte turbotrycksmätare utan luftmängd din luftmängdsmätare registrerar. Ju varmare luft desto högre upp går den på skalan.
Har för mig jag både fått förklarat och läst någonstans att det var så. Vill du veta laddtryck är det en eftermarknads du behöver. Men även där om jag förstått det rätt kan det variera en del då jag har för mig att styrsystemet tridonic 7 (t7) som du har mäter flera olika saker för att få ut maximal effekt vad den är programmerad för.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

63 Inlägg
19 februari 2015
Trådstartare
#30
marcus80 skrev:
Om jag förstått det rätt så mäter den inte turbotrycksmätare utan luftmängd din luftmängdsmätare registrerar. Ju varmare luft desto högre upp går den på skalan.
Har för mig jag både fått förklarat och läst någonstans att det var så. Vill du veta laddtryck är det en eftermarknads du behöver. Men även där om jag förstått det rätt kan det variera en del då jag har för mig att styrsystemet tridonic 7 (t7) som du har mäter flera olika saker för att få ut maximal effekt vad den är programmerad för.

Tack för infon!!
Så med andra ord har inte den mätaren något att göra med om min turbo går som den ska eller inte?
Så om jag gasar runt i 2 timmar och kör på, så kanske m,ätaren går på rött för bilen blir varmare och varmare? Har jag förstått detta rätt tro? Jag är på dagis-nivå men försöker lära mig smile
Senast redigerat av BadNewsBroccoli (19 februari 2015)

63 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
#31
nixon89 skrev:
Skönt att det löser sig smile

jaaa, lättnad smile

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
20 februari 2015
#32
BadNewsBroccoli skrev:
Tack för infon!!
Så med andra ord har inte den mätaren något att göra med om min turbo går som den ska eller inte?
Så om jag gasar runt i 2 timmar och kör på, så kanske m,ätaren går på rött för bilen blir varmare och varmare? Har jag förstått detta rätt tro? Jag är på dagis-nivå men försöker lära mig smile

Mjae, i teorin med en frisk bil och med normalt klimat (som vi trots allt har i den här delen av världen året runt) så ska mätaren gå lika långt varje gång... T7 jobbar med begärd vs faktisk luftmassa,, vilket mätaren även visar. Det som då sker är att systemet kan variera tex laddtrycket beroende på yttre faktorer. Tex en varm sommardag när luften har en lägre densitet så kommer bilen behöva ladda mer för att uppnå samma luftmassa som en kall höstdag.

Så kort, mätaren visar luftmassa och bilen jobbar mot att hålla samma luftmassa varje gång för att alltid leverera samma effekt oavsett årstid.


Vanliga orsaker till att mätaren beter sig lite udda är tex misständningar som gör att bilen begränsar prestandan något eller tex interna läckage i systemet (vanligtvis backventiler till EVAP-systemet). För att verkligen veta att allt står rätt till så får man logga med tex Tech 2 för att se vad bilen begär för luftmassa och vad den faktiskt får. Stämmer det så är det OK.

Eftersom att du ändå var in till Nordic så kan du ju be dom smeta i ny mjukvara där man aktiverat "Open SID" vilket gör att du själv kan läsa ut dessa värden (och mycket mer...) direkt i SID.


Mätaren går för övrigt att ställa precis hur man vill. Min har jag satt till att gå mätaren ut vid fullt pådrag bara för att smile
Senast redigerat av Echonator (20 februari 2015)


2 250 Inlägg
20 februari 2015
#33
Eller dra en 100-mila repa i full fart, riktigt pressa, upp till norrland och kolla vad som händer på vägen. Det är trevlig i norrland sägs det. Tar väl 5 timmar om du snittar 200...

63 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
#34
Echonator skrev:
BadNewsBroccoli skrev:
Tack för infon!!
Så med andra ord har inte den mätaren något att göra med om min turbo går som den ska eller inte?
Så om jag gasar runt i 2 timmar och kör på, så kanske m,ätaren går på rött för bilen blir varmare och varmare? Har jag förstått detta rätt tro? Jag är på dagis-nivå men försöker lära mig smile

Mjae, i teorin med en frisk bil och med normalt klimat (som vi trots allt har i den här delen av världen året runt) så ska mätaren gå lika långt varje gång... T7 jobbar med begärd vs faktisk luftmassa,, vilket mätaren även visar. Det som då sker är att systemet kan variera tex laddtrycket beroende på yttre faktorer. Tex en varm sommardag när luften har en lägre densitet så kommer bilen behöva ladda mer för att uppnå samma luftmassa som en kall höstdag.

Så kort, mätaren visar luftmassa och bilen jobbar mot att hålla samma luftmassa varje gång för att alltid leverera samma effekt oavsett årstid.


Vanliga orsaker till att mätaren beter sig lite udda är tex misständningar som gör att bilen begränsar prestandan något eller tex interna läckage i systemet (vanligtvis backventiler till EVAP-systemet). För att verkligen veta att allt står rätt till så får man logga med tex Tech 2 för att se vad bilen begär för luftmassa och vad den faktiskt får. Stämmer det så är det OK.

Eftersom att du ändå var in till Nordic så kan du ju be dom smeta i ny mjukvara där man aktiverat "Open SID" vilket gör att du själv kan läsa ut dessa värden (och mycket mer...) direkt i SID.


Mätaren går för övrigt att ställa precis hur man vill. Min har jag satt till att gå mätaren ut vid fullt pådrag bara för att smile

Tack för att du tog dig tid att förklara! Ja, jag ska in med detta problem till dem om 2 veckor, så då ska jag säga till om det! Kan verkligen rekommendera Nordic här i Falun, fantastiskt hjälpsamma, trevliga, och bra priser!


Sök