Vad ska man kolla efter 9-3

Vitabaronen
22 februari 2015 · 35 Inlägg

Tjenare, imorgon tänkte jag dra och kolla på en Saab 9-3 2.0 t 99a.
Tänkte se om det är något speciellt man ska kolla efter.
Tacksam för svar!

mr_green
22 februari 2015 · 847 Inlägg

Rost brukar det finnas gott om. Sen är växellådorna ganska klena har jag för mig.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Mack Forum- och sitemoderator
22 februari 2015 · 26 176 Inlägg

Fanns en jäkla massa trådar med köpråd bara man fick för sig att söka

Tex..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=296769

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=295344

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Vitabaronen
22 februari 2015 · 35 Inlägg

Tackar ytterst!

burnin_rubber
23 februari 2015 · 220 Inlägg

bästa är väl att titta på ett annat märke.
Men annars är det just rost och om motorn dryper av olja lite överallt.

DKSS
23 februari 2015 · 67 Inlägg

Rost , servicebok och turbobyte ... Haft en 9-3 2.0t och turbon rasa efter 1 vecka så jag gillar inte Saab längre smile

uhlin
23 februari 2015 · 2 834 Inlägg

Som sagts tidigare, rost, servicebok, turbobyte, uppgraderad vevhusventilation, pixlar i sid:en.

Har haft saab, och gillar dom inte längre jag heller..... Titta efter ett annat märke är mitt tips, men vill du ändå ha saab så är ovan skrivet absolut ett måste att titta på.

DKSS
23 februari 2015 · 67 Inlägg

Pixelfel i siden är standard , fixar du själv med ett strykjärn smile

Vevhuset korkar igen på dem om man struntar i service och en uppgraderingsats kostar runt 700 kr vilket borde redan vara åtgärdat från första början

Kika på en ng iställe för og du får en Saab från 07-08 för 20-30k och är ett tecken på att inte köpa

En polare köpte en Saab 9-3 2.0t 04a för 10 000 kr För killen hade ledsna på att aldrig få sålt bilen så begärde 30 och fick ut 10 tänk på de när du ska sälja bilen att dom är kalla på marknaden finns en uppsjö av billiga Saabar på blocket så kika vidare om säljaren inte vill sänka priset för tro mig några samtal bort finns den som vill bli av med bilen

Echonator Köpingsbo i exil
23 februari 2015 · 507 Inlägg

Kul att så många här har koll utan att ha koll.

Det finns ingen uppgraderingssats till en årsm 99. Motorn är en B204E och är en riktig slitvarg.
Utöver det man kollar på alla bilar (läckage av vätskor, skick på turbon, leder m.m) så är de egentliga typfelen på en 9-3 2.0t -99 följande:

Rost i hundbenen, inget allvarligt, men ser ju inte snyggt ut
Rost i nederkant av dörrarna, men även det samma som ovan
Rostiga fjäderben
Pixelfel i displayer, dock enkelt att åtgärda.


I övrigt är det få modellrelaterade fel, så det blir mest att ta den där vanliga kollen på bilens skick. Underredet brukar för övrigt klara sig riktigt bra på dessa. Turbon brukar även den klara sig väldigt länge, men har den börjat gå runt 20k mil och däröver så ska man självklart slå ett extra öga på den, men det gäller givetvis alla bilar utrustade med turbo.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
uhlin
23 februari 2015 · 2 834 Inlägg

Echonator skrev:
Kul att så många här har koll utan att ha koll.

Det finns ingen uppgraderingssats till en årsm 99. Motorn är en B204E och är en riktig slitvarg.
Utöver det man kollar på alla bilar (läckage av vätskor, skick på turbon, leder m.m) så är de egentliga typfelen på en 9-3 2.0t -99 följande:

Rost i hundbenen, inget allvarligt, men ser ju inte snyggt ut
Rost i nederkant av dörrarna, men även det samma som ovan
Rostiga fjäderben
Pixelfel i displayer, dock enkelt att åtgärda.


I övrigt är det få modellrelaterade fel, så det blir mest att ta den där vanliga kollen på bilens skick. Underredet brukar för övrigt klara sig riktigt bra på dessa. Turbon brukar även den klara sig väldigt länge, men har den börjat gå runt 20k mil och däröver så ska man självklart slå ett extra öga på den, men det gäller givetvis alla bilar utrustade med turbo.

Varför finns det då en massa av rasad turbo på just saabar av og 9-3?

Det är väl vida känt att just turbon på dessa bilar är av mindre bra kvalité.

Tycker man hör och ser det dagligen nästan.

Echonator Köpingsbo i exil
23 februari 2015 · 507 Inlägg

uhlin skrev:

Echonator skrev:
Kul att så många här har koll utan att ha koll.

Det finns ingen uppgraderingssats till en årsm 99. Motorn är en B204E och är en riktig slitvarg.
Utöver det man kollar på alla bilar (läckage av vätskor, skick på turbon, leder m.m) så är de egentliga typfelen på en 9-3 2.0t -99 följande:

Rost i hundbenen, inget allvarligt, men ser ju inte snyggt ut
Rost i nederkant av dörrarna, men även det samma som ovan
Rostiga fjäderben
Pixelfel i displayer, dock enkelt att åtgärda.


I övrigt är det få modellrelaterade fel, så det blir mest att ta den där vanliga kollen på bilens skick. Underredet brukar för övrigt klara sig riktigt bra på dessa. Turbon brukar även den klara sig väldigt länge, men har den börjat gå runt 20k mil och däröver så ska man självklart slå ett extra öga på den, men det gäller givetvis alla bilar utrustade med turbo.

Varför finns det då en massa av rasad turbo på just saabar av og 9-3?

Det är väl vida känt att just turbon på dessa bilar är av mindre bra kvalité.

Tycker man hör och ser det dagligen nästan.

Du har inte reflekterat över att og9-3 såldes med två olika motorgenerationer....? B204 såldes fram till år 2000 då den ersattes av B205 med tillhörande GT17-snurra, och det är just B205 och GT17-turbon som är mindre bra (och som du säkert tänker på...).

B204:an är stryktålig och är utrustad med en T25:a som håller väldigt bra

Senast redigerat av Echonator (23 februari 2015)

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
DKSS
23 februari 2015 · 67 Inlägg

Rasad turbo , igensatt vevhusventilation

Jag orkade inte byta turbo därför såld ja bilen inom loppet av en månad smile

Beg turbo från 5-1500 och en ny runt 7000 ...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2015 · 17 562 Inlägg

Jag tycker att ett Saab-köp är nog en riktigt bra affär idag! De var billiga förr och efter deras konkurs så kostar de kaffepengar! Trevlig bil, bra pris, usel väghållning. Men man åker riktigt fint!

Som plus kan nämnas att min gamla Saab med sugis från -97 rullar fortfarande klockrent trots 4 år utan service! (Sålde till en bekant som tydligen har sett det som sin livsuppgift att döda den) Men det var ju ingen turbo... Hade en 9000 -94? turbo. Den var då 5 år gammal. Å fy fan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
23 februari 2015 · 2 552 Inlägg

"Hundbenen" brukar i regel vara besudlade av rost, men i överlag upplever jag inte att 9-3 är mer rostbenägen än någon annan samtida bil.

Dock hade jag personligen sneglat mot 9-5 istället som känns mer rejäl smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
DKSS
23 februari 2015 · 67 Inlägg

Herr hybridsmurf ,, varför har du ingen Saab då ? wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2015 · 17 562 Inlägg

DKSS skrev:
Herr hybridsmurf ,, varför har du ingen Saab då ? wink

Enkelt: Jag litar inte på dessa. Men jag missade en 9-5 3.0 TiD för ett tag sedan. Den hade nog varit kul! Men 3-liters dieslen var inte heller den känd för att vara pålitig. Men den kostade bara 8 lök. Var lite sen i köpet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DKSS
23 februari 2015 · 67 Inlägg

Då är det konstaterat , Saab är bra bilar om man gillar att skruva och har gott om pengar när saker rasar smile

Trekmeister
23 februari 2015 · 272 Inlägg

Men snälla nån vad mycket ignoranta människor, verkar bara vara echonator som faktiskt vet vad det handlar om.

Som sagt innan, rost i hundben på 5-dörrars och antagligen även i dörrar. Annars är de inte så farligt utsatta för rost.
Bussningar kan vara trötta om de inte är bytta någon gång.

Turbo och vevhusventilation är normalt inte något problem på en -99 och 154hk -00. Även nyare og9-3 sägs vara mindre drabbade än 9-5, kanske pga lägre vikt och/eller annat luftflöde. Dock skulle jag ändå vara försiktig med en sådan.

Växellådan är inte det roligaste här i världen, men den går inte sönder bara för att man tittar på den som vissa verkar tro. Min har gått över 27000 mil utan problem.

Ja det finns problem, men det är en 15 år gammal bil så det är väl att förvänta sig? Kanske Saab-ägare är mer ärliga i sina råd?

Saab 900 "Blå Mesen" (1989)
Volvo C303 / TGB11 "Röda hund" (1975)
Saab 900 T16 cabriolet "Barndomsdrömmen" (1987)
Vitabaronen
24 februari 2015 · 35 Inlägg

Hehe, tackar för alla svar.  Var och kollade på den igår och klart såg jag lite rost men inte värre än att slipa ned och lacka om. Det som oroade mig var att jag hörde ett tickande när man startade bilen, detta ljud kom ifrån motorn och. Nästan som ett tickande som kom ca 2 gånger i sekunden.

uhlin
24 februari 2015 · 2 834 Inlägg

Vitabaronen skrev:
Hehe, tackar för alla svar.  Var och kollade på den igår och klart såg jag lite rost men inte värre än att slipa ned och lacka om. Det som oroade mig var att jag hörde ett tickande när man startade bilen, detta ljud kom ifrån motorn och. Nästan som ett tickande som kom ca 2 gånger i sekunden.

Gissar på ventillyftare.... hur var oljan i den, nyligen bytt eller fuskat med oljebyte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang