Tyckte de va dags att börja slänga upp lite bilder på mitt projekt som jag tagit an mig. Jag köpte för ca ett år sedan en liten Renault Clio 16v som jag måste säga är en enormt rolig bil! Framförallt om man går från en trött Volvo 855a med 140 kusar...
Jag åkte ner till Gotland ring i maj förra året och va helt lyrisk. Det va då som det började snurra lite i skallen, hmm lite värre bromsar, lite värre kammar... ja ni fattar. Jag har kommit en liten bit på vägen då jag har en 2.0L motor med en lite småfixad 1,8 topp. ITB'er, vassare kammar, och lite annat lullull, äh jag låter bilderna förklara lite för sig själv!
Här är den lille rackaren!
Detta var ett stop på väg hem från gotland 2014, riktigt mysig bild om jag får säga de själv.
Här har vi motorn som jag håller på och fixar med nu, denn har suttit i en Laguna som har gått på bana.
Lite variabla kamdrev, samt en skön vy på sidan utav ITB'erna
Tyvärr fick jag inte med oljekylet när jag köpte motorn så det blir till att skaffa ett nytt sådant!
Detta va anledningen som jag fick motorn såpass billigt, den vänstra är liiiite ledsen, dock har förra ägaren komptestat och de sjuka är att den hadde förhållandevis bra komp även med den ledsna ventilen.
Kan ju säga att de va rätt spännande att för första gånen bygga ihop en topp (fick toppen helt i delar), tyvärr va de lite sisådär uppmärkt så många samtal och mycket googlande så fick vi ihop han tillslut!
Va rätt lustigt med, med kammarna, det är tydligen två stycken avgaskammar varvid den ena är omslipad. Tydligen så man gör! Det är enem som byggt dem en gång i tiden.
Då det sitter ett Haltech E6 styr på den så hämtas tändningen från två magneter från detta hjulet
spännande att se dock, jag har aldrig använt mig av Haltech, samt hur de har mappat den innan. Blir ett litet projekt de.
Alla ute, ska byta till 1,8 stakar då dem är kraftigare än dessa tandpetare som sitter i 2,0'an
Sedan va de dags att kolla så inte bottendelen mådde dåligt, dessa rackarna ska bytas mot arp!
Allt ute, nu väntas stakar som bör komma på måndag, sedan är de igentligen bara en topplockspackning, kolvringar samt vevlager som saknas, så ska skiten ihop igen.
Men för att starta motorn samt få plats med ITB'er i motorrummet så måste jag även köpa en lägre kylare, de som bygger ITB builds brukar köra med en kyl från nån VW, så det blir till att beställa en sådan med.
Har även slängt i en Walbro 255 bränslepump, då den gamla havererade, det är ett rent HELVETE att byta bränslepump på en clio 16v MK1, det finns två sätt, antingen sänka ner hela tanken samt tömma den så man inte för bensin i HELA garaget, eller kapa upp golvet under baksätet. Ni kan juh gissa vilket jag gjorde...
Sedan att göra den lagningen med bränslepumpen sådär 11-12 på natten dagen innan man ska åka till Gotland va inte heller en så bra ide, då vi kom till ptja Jönköping någonstans från göteborg, då kännde vi hur de luktade VÄLDIGT mycket bensin i bilen, en slangklämma satt inte fast så bra. Gött mosig i skallen vart man med (tyckte att bilen drog väldigt mycket soppa där!)
Sedan måste man ju kunna bromsa lite bättre, så nya ok beställdes, detta är ett par ok från en Peugeot 406 V6, det sjuka är att man behöver enbart ett par brickor som distans för att oket skall line'a upp med skivan, sedan skall självklart stålomspunna slangar på.
Detta va nog allt jag hade för stunden, skall försöka uppdatera så gott jag bara kan medans jag skruvar!
//Linkus