Hej igen
...jag fortsätter...
Flyttade lite däck från diverse föråd till min nya förådsplats i garaget
3st kärror med däck, fälgar o hjul körde vi
räknade dem till 189st +4st R-fälgar
Hahaaaa de går åt lite
Sen har jag även bytt garageplats
det är i samma garage men platsen mitt emot
Mycket större, ljusare samt rymligare
När jag var ute o körde för någon vecka sedan så kunde jag helt plötsligt inte gasa. Gasrullen kändes helt slapp så vi fick bogsera hem bilen o väl i garaget när vi kunde skruva isär så visade det sig att även detta spjäll har axeln knäckts på
o denna gång lossnade en 2cm stor axelbit o åkte in i insuget
Jag hade sådan tur så den la sig inne i insuget o inte åkte in denna gång
Så för att kunna köra på en träff som var den kvällen så hämtades ett nytt 960 spjäll o sattes dit
Monterade även en till brandsläckare i bilen
Safety first!
Sen skedde även en lite olycka
...tillsynes kan det se ut som jag kört dakar-rallyt men så är icke fallet
Kom i en kurva i ca110 blås på 4an o skulle gasa upp den men tvekar lite mitt i o ska ge på igen men när baken väl kommer så är jag för långt ut i kurvan vilket leder till att jag åker av vägen. Jag studsar vidare längs vägrenen o upp för en liten slänt, krockar in i ett litet träd som välter o sedan gled vi ner en bit. Allt är bara ett stort dammåln o hela bilen ser ut som den stått i en öken, både utvändigt, invändigt samt i motorrummet.
Efter att ha knuffat upp bilen på vägen igen o konstaterat att däcket på ena framhjulet krängt av så fick vi börja med att byta det.
Sen som tur var så fick jag tag i en teammedlem som har biltrailer så vi kunde få upp den på o hem till garaget igen.
När bilen var upplyft kunde vi konstatera följande saker som tagit skada.
*Framvagnsbalken intryckt
*Styrväxeln knäckt (går bara svänga åt höger)
*Ett tryckrör måste riktas
*Sidokjolen knäckt
Som tur var gick det bra med både mig o passageraren samt med lindriga skador på bilen
Detta skedde torsdag (fredag) natt och på lördagen o söndagen skulle jag ställa ut bilen var tanken
Så jag o polarna fick ligga i
Eftersom allt var så otroligt dammigt så plockade vi ur motorn för att kunna rengöra motorn för sig o sen motorutrymmet o resten av bilen
Här är motorn ur, balken samt framvagnen nerplockad
En ny är påväg upp
Även en bild på den gamla balken, väldigt utvikt o formad som en banan
När allt ändå var nere så passade jag på o montera mina breddade länkarmar, stagen o styrvinkelkittet jag fixade i ordning för några veckor sedan
Bilen var ihop igen efter några timmars garagetid
Lördag (söndag) natt var vi klara
o då hade vi även gjort framvagnsinställning samt hämtat ett BMW spjäll av en polare o lyckats modda dit de
Mycket kraftigare axel som är i stål istället för mässing
Sen var vi ju tvungna att åka ut o prova så allt funkade
O de gjorde de
Två feta bilder som en polare tagit
Så vart de ju söndag o vi lyckades komma till utställningen
Den vita 740in har en m60b40 som är med i teamet jag tillhör
TelgeTrim , så gå gärna in på Facebook o gilla sidan, där kommer det upp videor o bilder vad vi håller på med
I teamet finner ni följande bilar:
Volvo 740 16v Turbo (Min)Volvo 740 T5
Volvo 740 V8
Toyota Celica GTI RWD
Volvo 940 8v ----> 16v
BMW e36 320Sen kommer det lite mer tråkigheter tyvärr
Förra helgen lykckades jag rasa växellådan
Eller rättare sagt kröka en växlingskaffel till 3an o 4an
Så i slutet av förra veckan hade jag hittat en killa som kunde svetsa om en ny låda åt mig då brandtab hade väldigt mycket att göra just nu
Så det fick bli en lite roadtripp ner till dem smålänska skogarna o hämta den nya
När lådan väl var nere så såg jag att splinsen på lamellen såg väldigt slitna ut så det var bara skruva ner o kontrollera
o det visade sig att den här lamellen inte var så värst bra kvalitet, lamelcentrumet är väldigt slitet samt att kopplingen har slirat väldigt mycket som syns så en ny lamell är nu beställd från PPF denna gång. Och i och med att den slirat så mycket måste jag mäta inspänningstrycket o se så det verkligen är bra
Så jag hoppas få ihop bilen igen till i helgen
så jag håller tummarna
De var de jag hade, så nu är jag i fas igen
Men för att inte avsluta med tråkiga nyheter så lägger jag in två aktionbilder
Hoppas att uppdatena var uppskattade så lovar jag att ladda upp en hel drös med actionbilder som polaren tagit från massa gånger vi varit ute o kört
Så bilder finns vill jag lova
Ha det bra så hörs vi snart igen
/ Lundberg