3001
Sök

Volvo 945 ltt -97 kall motor knackar

164 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
tjena!

Volvo 945 ltt årsmodell 1997, har gått ca 45 000 mil.

När jag startar bilen så kommer det ett ganska högt knackande ljud från motorn, låter som någonstans vid toppen, blir ett högre ljud när jag tar bort oljepåfyllningslocket. Ljudet blir mindre ju varmare motorn är och försvinner tillslut.

Någon som vet eller har samma problem som mig? Alla svar uppskattas smile

Allting har sin tid.

164 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
problemet är löst

Allting har sin tid.

2 306 Inlägg
10 mars 2015
Så.. Vad var det? tongue Kan vara bra info ifall någon annan får samma problem i framtiden och hittar denna tråd.

6 115 Inlägg
10 mars 2015
Hej!
Så fort man hör att en motorn "Knackar" så är det de hydrauliska ventillyftarna som är slitna och måste bytas . Det är ett tämligen enkelt jobb men ventilkåpan och kammen måste tas bort. Sen bör man byta olja och filter, naturligtvis helsyntet, antingen 5WX40 eller 5Wx50.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 mars 2015
jaka54 skrev:
Hej!
Så fort man hör att en motorn "Knackar" så är det de hydrauliska ventillyftarna som är slitna och måste bytas . Det är ett tämligen enkelt jobb men ventilkåpan och kammen måste tas bort. Sen bör man byta olja och filter, naturligtvis helsyntet, antingen 5WX40 eller 5Wx50.

Inte på en b230 maskin va? De har väl inte hydraliska lyftare/tryckare. Eller tänkte jag tokigt nu?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 677 Inlägg
10 mars 2015
DiwraZ skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Inte på en b230 maskin va? De har väl inte hydraliska lyftare/tryckare. Eller tänkte jag tokigt nu?

Det kan vara många grejer som knackar i motor jaka54. Så det behöver inte vara lyftarna som knackar.
Och nej, b230 har inte hydrauliska lyftare, det är bara b234f (16 ventilar'en) som har det.
Senast redigerat av gromitSWE (10 mars 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 mars 2015
gromitSWE skrev:
DiwraZ skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Det kan vara många grejer som knackar i motor jaka54. Så det behöver inte vara lyftarna som knackar.
Och nej, b230 har inte hydrauliska lyftare, det är bara b234f (16 ventilar'en) som har det.

Jag menar det. Trodde att jag levt i en lögn. Men då var det som jag trodde/visste

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

164 Inlägg
12 mars 2015
Trådstartare
Jag hade kört slut på olja för den läker, vilket gjorde att kammen inte fick någon smörjning, där av ljudet. fick skruva lös kammen och slipa bort aluminiumrester som blivit på lagerlägena och blåste även ur hålen där oljan kommer upp. skruvade ihop allt och ljudet var borta.

Allting har sin tid.

Sök