3269
Sök

Extra vevhusvent b230ft

755 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
Tjena! Min motor trycker ur sig olja i bakre packboxen hela tiden.. har bytt den 7 gånger, den håller 5 mil sen sticker den, det läcker ibland och ibland inte. Så jag tänkte att det kunde vara vevhusvent som inte pallar med höjt ladd.

Så frågan min är: Tänkte att jag ska köra med b20 oljelock med vent till en catchtank samt köra med vanliga oljefällan och vevhusvent. Kan man då ha catchtanken till atmosphären eller är det ett ajabaja?

Tack på förhand!

If you want to win, You mustn't loose.

1 231 Inlägg
10 mars 2015
funkar din vanliga vevhusvent som den ska? känns som du försöker fixa problemet med en nödlösning istället för att kolla vad som egentligen är fel wink ungefär som att ge en person som brutit benet kryckor istället för att gipsa det.. det funkar men problemet finns fortfarande kvar..

har du så jävla högt oljetryck så är det något som är fel.. inte att du kör med för högt ladd för då jävlar laddar du på ordentligt wink
Senast redigerat av Zzoink (10 mars 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 mars 2015
Tror på en kombo av att din vevhusvent är igenbommad och att dina kolvringar inye håller tätt. Gör rent och hoppas på det bästa

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

755 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
gjorde rent den för ca 400 mil sen, oljefällan plaströret böt jag inte ut men fick rent så det flödade på bra med vätska igenom det röret. Har ca 4 bars oljetryck på tomgång med <40 grader oljetemp, 90grader oljetemp ca 4bar oljetryck vid 3500 varv, kanske är lite högt (osäker mätaren hoppar fram och tillbaka feltema mätare + givare).

Kan tillägga att den blå ryker inte, att den inte lyfter på oljestickan trycker ur sig lite olja vid oljelocket också!

Tänkte att jag då kunde ta ett b20 lock och försöka lära mig lite mer hur vevhusvent fungerar (kul att skruva och pilla på saker big_smile) man kan väl aldrig ha för mycket vevhusvent? skulle det bli olagligt om jag kör med vanliga vevhusventen som går in i insuget igen och en öppen?
Senast redigerat av MSpader (10 mars 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 mars 2015
Gör ett komptest. Motorn kan ju va "slut" fast fortfarande gå ok. Men visst är det en fungerande nödlösning med b20 lock.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 738 Inlägg
10 mars 2015
kan inte vara så att ytan där "läpparna" ska täta är repig/skadad så packboxen slits ut fort?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

755 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
Henkix skrev:
kan inte vara så att ytan där "läpparna" ska täta är repig/skadad så packboxen slits ut fort?

fanns ett spår på axeln, polerade med stålull och tröck in packboxen så långt det gick, mätte upp så läppen skulle komma bort från spåret

755 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Gör ett komptest. Motorn kan ju va "slut" fast fortfarande gå ok. Men visst är det en fungerande nödlösning med b20 lock.

får nog bli ett komptest! man hoppas lite på motorras samtidigt inte, så man kan renovera totalt med nya kolvar och stakar big_smile

Sök