Kände att det var dags att skapa någon form av projekttråd om mitt bygge... Så here goes!
Bilen - En Audi S8 -97'a med manuell 6-växlad låda. Bilen köptes enbart i syfte med att göra något riktigt kul med den.
Planen: Mosa ner en motor från en RS6'a (4,2 liters biturbomaskin) under huven. Jag vet att det har gjorts tidigare och har tagit väldigt mycket inspiration från det bygget! (Tack Martin!)
Motorn ska helrenoveras enligt konstens alla regler innan den hittar ner under huven, grenrör ska byggas custom så vi kan få på lite fläskigare turbos.
Växellådan i sig borde hålla för rätt mycket mos (6-petad 01E låda med bredare 1'ans drev), där tänker jag mig bara en renovering med nya friska synkar. Lamelldiff i bak och förmodligen en torsen fram från quaife.
Effektmål med detta bygge är runt 800hk/1000+nm vilket absolut inte ska vara några problem bara jag hittar turbos stora nog som får plats..
Checklista över vad som ska göras/har gjorts:
(X)= Färdigt
(/) = Beställt/ligger på hyllan
( ) = ska göras/beställas
Motor(X) Motor från RS6 03-05 (BCY)
(X) Smidda H-profilstakar
(X) Nya lager
(X) Ny oljepump
(X) Nya packningar
(X) Nya spännrullar + remmar laget runt
(/) Turbos (2x Borgwarner EFR 6758)
(x) Grenrör
( ) Tryckrör
( ) Intercooler
(/) Styrsystem (VEMS, 2xWBL, 2xEGT, 2x knacksensor m.m.)
(X) Spridare (1260cc presicion lågohm)
(X) Bränslepump (Fuellab 640lph)
(X) Nuke fuel rails
(/) BTR (Holley 12-851 AN10 in/ut god för 3000+ hp)
(X) Fuelcell (90 liter)
(/) Tändspolar (VAG 115R)
(/) Spjällhus (80mm som eventuellt måste bytas ut..)
( ) Grejer för att flytta oljefilter
Drivlina(/) Koppling (3skivig 200mm sachs race koppling)
(X) Quaife diff till framhjulen
(X) SQS Lamelldiff till baken
(X) Sviktstålsaxlar
(X) JHM Renoveringssats med Carbon-synkar
Chassi/bromsar(X) Större bromsar (390mm fram och 354mm bak från RS6 -09)
( ) Andra fjädrar och dämpare
(X) 19" fälgar med tillhörande gummin för att få plats med bromsarna
(X) Nya länkarmar och leder
(X) Hårdare bussningar, polyuretan/delrin
(X) Alu-subframebussningar fram