Ska fortsätta lite i veckan att göra rent allt ordentligt, allt drog ut på tiden idag och jag går på jouren i morgon så vi fick avbryta när allt var isär..
6'ans växel ska bort!
6'an borta, 5'an näst på tur!
Utgående axel med tillhörande drev har hittat ut..
Ett c-clips som bråkade lite så vi fick ta fram svetstråden.. Kändes som att det förtjänade en bild Min lur hade tydligen fått lite växellådsolja på sig så denna vart lite suddig...
Ikväll vart det ett garagebesök med rengöring som syfte, känns lite bättre att sätta ihop rena grejer när man ändå renoverar lådan, får se till att olja in allt ordentligt när det monteras bara
Avfettningsbad av doggar och drev!
Diverse växelväljararmar och lager som också fått sig ett bad. Växleklicksknopparna (ser ut som stora bultar till vänster) fick en omgång i blästern för att få bort all rost från dom sen ett bad för dom med..
Rena och fina drev och doggar! Buntbanden är där för att hålla respektive lager på plats
Ännu fler rena grejer. Notera storleken på drevet längst till vänster, det är 1'ans drev.. Tror inte det ska behövas rakskuret här inte?
Rena axlar, Utgående, pinjong och ingående.
Mittendelen på lådhuset.
Diffhus till mittendiffen med mittendiffen och "locket" bredvid.
snyggt jobbat, alltid roligare att hålla på med rena grejer. vad har du för tvättvätska i maskinen ?
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Packade upp bägge snurrorna bara för sakens skull och pillra lite på dom..
Sen vart det lådmeck igen... Lådhusen skulle blästras!
Och sen badas..
Mer lådmeck kommer förhoppningsvis i veckan, stötte på lite patrull med grejerna jag fått tag på från staterna, förhoppningsvis kan dom buda över nya grejer rätt snart
Har beställt en ny bakdiff nu till sist, blev en SQS lamelldiff. Framdiff ska beställas från Quaife, ska maila lite med dom i veckan och se vad jag kan få för priser och sådär..
Under tiden har jag plockat isär det främre lådhuset och fiskat ur originalframdiffen.
Locket över diffen borttaget och originaldiffen på sin plats:
Tomt diffhus..
Och stjärnan för drivning av framhjulen!
Lådhuset var förjävla skitigt så det fick sig ett bad.. ska låta det torka nu och se om jag får in det aset i blästerskåpet med..
Locket till främre diffen fick i alla fall plats i blästern, rent å fint vart de!
Väntar fortfarande på en ny doggring till 1'an och 2'ans växel sen ska jag få hem quaife-diffen, sen åker lådan ihop!
Mera lådmeck idag, nu börjar den bli komplett igen efter att jag fått hem en ny doggring..
Lager bör kokas innan dom appliceras!
Sådär, de gick ju bra!
Åsså nästa axel på gång..
Två av tre axlar har hittat in i mittersta huset tillsammans med alla växelförare. Kan informera om att det var ett helvete att knöla dit backväxeln och dess förbannade j***a h*r fjäder...
Framdiff och medbringare till främre drivaxlarna har hittat tillbaks till främre lådhuset.
Mittenhuset så komplett det bara kan bli innan det paras ihop med främre lådhuset. Hade dock inte händer nog för att göra det själv idag så de får bli en annan dag..
Jag gillar att du blästrar, tvättar etc när du lika har nere grejerna! Snyggt med puts.
Lika bra att passa på ju... Svårt att komma åt över allt på stora delen av lådan dock så den är bara lite sådär halvbra.. Men kommer man åt är det klart det ska göras rent! Mycket roligare att skruva ihop grejer som är rena, dessutom lättare att se eventuellt kladd sen när det väl sitter ihop om det mot förmodan skulle läcka..