Godkväll!
I många år har jag nu som bruksbil kört den Mercedes 230E -85, som köptes av min morfar 87-88 någon gång.
Möjligen kommer ni tycka jag låter löjlig men det tog emot mer och mer för varje dag...
Dels börjar det tunna ut med någorlunda välbevarade W123or. Dels kommer jag aldrig kunna få tillbaka just DEN 123an om det händer något med den. Jag börjar också känna att jag vill få den så fin som den en gång var igen, men det känns lagom motiverande när man sitter i den på väg till jobbet sex på morgonen i sällskap med någon sunkig matlåda och sina svettiga arbetskängor i snöglopp och salt...
Dessutom började det kännas som att en kombi vore melodin, platsen i en sedan är rätt begränsad trots allt.
Jag blev erbjuden en 203 till ett mycket förmånligt pris, även om det är en ganska tråkig modell, C180 i pappkartongsbeige metallic utan någon speciell utrustning, och av första årsmodellen. Yay!
Kändes som att det vettigaste var att handla.
Rostklasse? Jo minsann
Här var det inget speciellt heller. En vanlig merca utrustad med svängbar plastratt....
Så vad är planerna?
Förväntade ni er en häftig bil blir ni besvikna. Hur blir en brun C180 kombi utan kompressor häftig förresten?
Detta är mer ett experiment, skall försöka hålla en trotjänare vid liv i några år till helt enkelt. Min teori är att det kommer gå, såvitt JAG kan se verkar bilen inte överdrivet svårmekad, det kryllar av tokbilliga delar till dessa i tyskland, förvisso pirat med skitkvalitet i många fall, men det är ungefär vad den här bilen förtjänar.
Under tiden så för jag körjournal där varenda utgift anteckas för att hålla koll på vad den kostar per mil. Börjar det sticka iväg så får den väl respass, men.....
Man har ju hört ofta att en kraftigt begagnad, billig Mercedes från åren då de var som sämst är ett svart hål som slukar pengar, och det skall vara intressant se om det stämmer.
Tänker inte tråka er med att berätta en massa sådana siffror men vill ni följa med under projektets gång så varsågod.....
(Att bli fortsättad)