3504
Sök

Opel Vectra B -96 Överhettas & vit rök

3 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
• Bilmodell
Opel Vectra B

• Årsmodell
1996

• Miltal
27000

• Modifikationer på bilen 
Nej

• Hur yttrar sig felet? 
Symtom: Drar enorma mängder kylarvätska. Kylarfläkt går ej igång (beställt en ny). Temperatur går ej ner efter den når 93 grader (Misstänker trasig termostat. Läs info nedan). Kraftig vit rök från avgasrör. Låter relativt bra motormässigt, tills den börjar gå riktigt varm.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Konstant. Uppstod förra året efter extrem hetta, tog mer o mer vatten, upptäckte att fläkten slutat gå och när jag körde den "hit" till min fars hus, så dog den två gånger på vägen pga överhettning.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Beställda delar: Fläkt, temperaturswitch (för fläkten), ny olja + nytt filter.
Den läcker inte extern (när det gäller vatten), dock har jag hittat ett litet hål i ett metallrör som går just "framför" toppen av själva motorblocket. Tror att personen som haft den innan försökt laga det med kemiskt metall.... Hällt i ca 7,5 liter vätska och det är så gott som snustorrt i expansionskärlet.

Försöker täcka alla möjligheter här.. jag hoppas verkligen inte den läcker internt men då den fortfarande går rätt bra tills den blir väldigt varm, så *hoppas* jag att den är OK fortfarande.

några förslag på vad mer som kan kollas / bytas?

11 Inlägg
24 mars 2015
låter som topplocks packningen gått, eller att toppen blivit för varm  hmm  blir mycket vit rök om det läcker in vatten i motorn.

TSR
100 Inlägg
24 mars 2015
av dina beskrivning så skulle jag oxå säga topplockspackningen

3 Inlägg
25 mars 2015
Trådstartare
Strider med min gamle far om detta. Han anser det kan vara tändstiften/tändkablarna som gör det samt att bilen skulle gå väldigt ojämnt/dåligt konstant. Hmm...

Golle
448 Inlägg
25 mars 2015
Det är inget att diskutera ens. Topplockspackningen är körd.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

2 250 Inlägg
25 mars 2015
Skulle tro att om du kollar stiften, så är ett eller flera i det närmaste helt utan sot eller annat.  Ångvättade p g a trasig plockpackning.

Har råkat ut för flera blåsta packningar och skeva toppar genom åren. Exakt samma symptom som du beskriver.

Sök