Volvo Amazon Turbo. När jag bytte till mig bilen var den original, och tanken var att fortsätta så. Men då fick jag tag i en b23et så det vart andra planer!
B23et Hx35,pulssplit grenrör 788cc spridare
Drivlinan består av 1031 axel i originalupphängning, förstärkt m90, 740 kardanaxel Volvo 240 bromsar runt om, huvudcylinder, Ok och ventilerade skivor fram
Just nu väntar jag på blocket från honing och planing, sen blir det ihopmontering! Får förhoppningsvis Vemset till veckan:)
Väntar fortfarande på motorblocket, skulle få hämta det imorgon! tills dess så har motorrummet blivit nylackat.
suddig bild dock,,
ska fräschas up, lacka upp med vit färg i skuffen
Baldrik skrev:
Kul bygge! Har du lust att förklara lite hur du har gjort med bromsarna? blev det adapter till oket fram?
Bromsarna består av Amazon nav som är nersvarvade så dem passar inuti 240 skivan, sen spände jag fast skivan över navet i koordinatbordet till pelarborren, och borrade genom skivornas hål,igenom navet så det vart centrerade hål med 5x108 bultcirkel! Okfästet var lätt att bygga om, fick svetsat igen nedre hålet med pinnsvets, sen borrade jag ett nytt hål som jag ska gänga med m12.
Dock passar det nästan rakt av ifall man har okfäste från amazon 69-framåt!
Update! Nu har motorblocket kommit tillbaka! även fått toppen planad så nu återstår bara montering av alla motordelar, till toppen blir det stadigare fjädrar från folkraceshoppen. Dock så sa firman som honade blocket först efteråt jobbet var gjort att blocket är rätt så sopslut,,,, tycker dem skulle sagt det innan dem gjorde motorjobbet,, men jaja det ska funka ändå.
Även byggt klart bromsarna, brotchade in hålen till rätt storlek för hjulbultarna, och pressade in dem.