Mitsubishi GTO MR edt. - Spontanköpet som blir debutbilen inom Time Attack
Haka gärna på när en extra sällsynt modell utav 3000GT / GTO förfinas till drömbilen! Målet är en clean GT, låg och fet med -99:ans look, med en hel del inslag av kolfiber och diverse utstickande detaljer som med tiden kommer... Visa mer
såg dom på fb tänkte tagga dig men så tänkte jag att du nog redan hade coilovers...men sen blev du taggad av nån annan endå det kommer bli gött det där!
Hittade lite slang som jag sparat undan sen i våras så tog och började med vakuum reduceringen så långt som slangen räckte till. Tog en liten stund innan jag fick klurat ut hur allt gick eftersom min vakuum härva knappt stämde alls med bilden nedan, EGR och EVAP solenoiderna fanns inte och bypass ventilen kunde jag inte hitta heller men det var en massa slangar kvar som var pluggade.. EVAP vet jag inte om det suttit någon ens då det inte finns något fäste för den solenoiden.
Gamla laddtrycksstyrningen va kopplad mot det mesta kändes det som, både WG's, insug, boost solenoiden samt BTR solenoiden med diverse y-kors och ett par slangar som går in mot kupén... Ena går la dock till laddtrycksmätaren. Men känns som jag har koll på hur grejerna ska gå nu iaf
Dags att rensa upp och snygga till
Gamla laddtrycksstyrningen är kopplad som en enda röra så den ryker
Hade lite flyt och kom över en hel hög med fina delar från samma tjomme som jag köpte coilsen utav som jag hämtade nu i lördags. Så förhoppningarna om att komma ut till nästa säsong med inte bara ett nytt utseende utan dessutom mera mos ser nu betydligt ljusare ut!
- 16T hybrid sniglar - XYZ big brake kit, 6 kolvs ok med 355mm slitsade och flytande skivor - AEM EMS, inklusive IAT, EGT och mappsensor - MSD DIS-4 PLus - FMIC - 3" downpipe och de-cat
Detta ska på nu i vinter är tanken, tändförstärkaren får nog dock vänta lite då det sitter ett väldigt bra tändsystem redan original. Fick även med komplett framvagn och bakvagn, diff, drivaxlar, hubbar, original bromsar komlett uppsättning och lite småplock som ska fräschas upp vid sidan av så att jag kan skifta rakt av och få upp standarden lite
Spanar runt efter nya fälgar och har fastnat lite för dessa fast i guldfärg
Är det någon som kan tipsa hur mycket man behöver gå upp/ner i ET-mått för att få plats med större bromsar?
Original är 4 kolvs ok fram med 286mm skivor om jag minns rätt, kitet jag köpt är 6 kolvs ok med 355mm. Minsta dimension på fälgarna är 18" för att gå runt och tänkte mig 9,5 i bredd. Minns inte vad original ET-mått är men runt 38-45 och är osäker på om jag kan köra på samma..
Tog och kollade över rosten en sväng nu ikväll, dragit mig lite för att ta tag i det då jag änna inte riktigt velat då jag haft en känsla av att jag skulle behöva skära ut plåten, och hittar/kommer på fler o fler grejer som skulle behövas göras i ordning innan kommande säsong, mindre skoj när den mest allvarliga rosten är precis i dörrkarmen med.. Men men, tog tag i det iaf och slipade ner det värsta och lite runt om, känns skönt nu efter då jag tror det borde räcka att gå över med punktbläster lite försiktigt
Har även börjat snygga till lite på torpeden, tänkte lacka om alla brackets i samband med att det ändå rensas upp, tagit bort vakuum röret från bromsservot samt AC rören för att göra plats åt FMIC som ska på i vinter
Rostätare inhandlat idag så blir till att fortsätta där med den biten imorgon, sen fick jag ett litet ryck och bestämde mig för att rycka väck fronten såhär på kvällskvisten
Men nu får jag nog familj se till att köpa ett verktygskit för att göra nya gängor, tappat räkningen sen länge nu på hur många små rostiga sketbultar som gått av o de blev några extra ikväll med
Tror jag skrev tidigare att främsta balken i subframen ska bytas och här är mera bevis på att någon prövat på offroad egenskaperna
- XYZ big brake kit, 6 kolvs ok med 355mm slitsade och flytande skivor
Nope, det där är inga flytande skivor, du blev lite lurad där
Så här ser flytande skivor (bells) ut:
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ingen som blitt lurad utan då är det jag som fattat fel vad som menas med flytande skivor vilket jag trodde var när själva skivan är bultad som på bilden istället för som en enda enhet Säljaren angav det bara som 355mm bromskit
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kul projekt! Tycker om lite unika och sällsynta bilar. Preem lägges
Tackar och välkommen! Riktigt sköj änna att fler och fler tycker det är intressant vad man håller på med, boostar motivationen rätt duktigt och än mer att hålla tråden uppdaterad
Fortsatte med rosten nu i eftermiddags, punktblästern lär dock hivas långt bort.. Började med ganska lågt tryck på 4-5 bar, hände knappt något.. Ökade till runt 7-8, same shit still.. Drog upp kompressorn till max och det märktes knappt ändå så tog och fortsatte slipa istället så gott det gick och strök sen över två lager rostätare. Ser okej ut så det blir nog bra ändå sen
Tog sen och fortsatte rensa bort mera skit så nu är resterande av ACn väck (förutom kompressorn, vilken dock ryker den med), bägge IC, kolkanist och lite blandat.. Passade samtidigt på att snygga till resten av torpeden bakom brackets, torkarmotor, bromsservo och ner bakom.
Biltema fick bli lite av en räddare i nöden, kändes enklare att rycka väck allt i vakuum härvan och göra om det från början istället så blev iväg och fixa ny slang idag. Vart ju dessutom i svart istället för rött som jag höll på att byta till i våras så de lär ju även se snyggare ut
Kan tillägga också att mina bussningar till växelvajrarna kändes bra slappa, så ska bli intressant att byta ut samtliga mot dessa som jag fick hem från ett gruppköp från 3SX och se hur skillnaden blir Blev lite andra service grejer i form av specialverktyg för remhjulet, riktiga kylarfästen och lite andra grejer som AC delete kit och en del packningar mm..
Fick gjort en snabb överblick med på vad mer för slangar, klämmor och bult mm som behövs. Blev inte så mycket mer gjort idag då Värmland bjöd på dans idag Ursäktar för den taskiga kvalitén, ska ta med stativet nästa gång
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Fortsatte med rosten nu i eftermiddags, punktblästern lär dock hivas långt bort.. Började med ganska lågt tryck på 4-5 bar, hände knappt något.. Ökade till runt 7-8, same shit still.. Drog upp kompressorn till max och det märktes knappt ändå så tog och fortsatte slipa istället så gott det gick och strök sen över två lager rostätare. Ser okej ut så det blir nog bra ändå sen
Tog sen och fortsatte rensa bort mera skit så nu är resterande av ACn väck (förutom kompressorn, vilken dock ryker den med), bägge IC, kolkanist och lite blandat.. Passade samtidigt på att snygga till resten av torpeden bakom brackets, torkarmotor, bromsservo och ner bakom.
Det var så jag gjorde, kan dock ha sin förklaring till att bilderna ligger på klubbforumet kom jag på nu så jag ska korrigera detta och ladda upp dom som jag gjort innan istället