Ska försöka göra en liten sammanfattning vad som hänt det senaste, kännt lite granna småpanik över att få ut bilen så uppdateringarna har halkat efter här inne
Vinterns lista är så gott som helt avcheckad. Sen sist så har olja i hela drivlinan bytts, skärmar lackade, däck blitt monterat, bromsar tillbaka, sail panels i kolfiber monterat, skarvat på en ny lambda, justering av ic fästen gjorts, avgaset monterat samt front och huv mm mm. Så bilen står numera på backen igen och jag har hunnit lägga runt en 60 mil bakom ryggen redan.
Höll på med felsökning i några dagar då jag fick en hel hög med diverse elfel och problem med bromsarna.
- Nästan all el i bilen vart död, startade utan problem och samtliga ljus fungerade, men ingenting annat... tuta, speglar, rutor, stol, stereo, fläktar.. allting stendött. Samt lysande batterilampa. Fick släckt lampan men alla felen va kvar. Bytte alla säkringar fast än dom såg hela ut, fortfarande alla felen kvar. Bytte tillbaka till gamla insuget ifall det skulle blitt för dålig jord i samband med att det lackades, hjälpte inte. Flyttade jorden, fortfarande samma.. Testade ett par grejer till utan framgång, rådfrågade runt en del bland polare och på gt klubben, började mäta runt med multimetern och fann tillslut att där vart kortis direkt på generatorn. Liten bit av plastskyddet för kabelskon på kablarna upp till batteriet saknades vilket gjorde att kabelskon kom i direkt kontakt med ytterhöljet på generatorn. Klippte till en ny bit och problemet vart löst
- Fortsatte sen istället att strula med bromsarna, luftade totalt 5 ggr utan att de hjälpte, hittade liten läcka vid ena främre oket vid banjokopplingen, köpte nya brickor men utan resultat. Hittade en grej till och bytte oket fram på andra sidan, fortfarande inga probmsar och började lacka totalt... Funderade på om huvudcylindern pajjat. Tjötade sen lite med en ifrån gt klubben igen, kom på att jag flyttat över backventilen till en ny slang. Osäker på om jag fick den åt rätt håll så prövade jag vända på slangen och vipps så fanns där bromsar vilket innebar att jag kunde få gjort en besiktning
Hade dock inte haft tid att få dit nya katten så visste att den inte skulle gå igenom, fick några små skitsaker till men får nu åtminstone ta bilen på årets klubbträff, vilket egentligen är det viktigaste, sen är det mer eller mindre skit samma om den står
Blev tyvärr inte så mycket bilder men slänger med dom som blev ..
Ser betydligt bättre ut än original!
Ganska nöjd med resultatet, duger för denna säsongen iaf
Orsaken till jordfelet åtgärdat
Har nu hunnit med att lägga ungefär 60 mil bakom ryggen, bilen går mjukt och fint och skjuter på betydligt bättre än förra sommaren!
Bilen är ju dock aningen lägre nu så skulle behöva modda om avgaset lite då jag hör att de skrapar i ibland, samt behöver jag få dit EGT givaren jag ska försöka löda ihop med original kontaktstycke som jag även gjorde med lambdan. Huven hoppas jag kunna få på innan årets klubbträff med, men får se vad jag hinner med! Pop the hood meet #4 gick ju i Gbg igår, och eftersom bilen rullar så vart det ju ganska givet att dra dit och spana läget en stund. Fick även raggat med mig en polare som rattar gt han med så att jag inte behövde vara ensam om att hålla ställningarna