4041
Sök

Mitsubishi GTO MR edt. - Spontanköpet som blir debutbilen inom Time Attack

Haka gärna på när en extra sällsynt modell utav 3000GT / GTO förfinas till drömbilen! Målet är en clean GT, låg och fet med -99:ans look, med en hel del inslag av kolfiber och diverse utstickande detaljer som med tiden kommer... Visa mer

43 553 Visningar
Uppdaterades senast 24 april 2020
301 Inlägg
27 december 2015
#61
ny ser man bilderna big_smilebig_smile


240 Inlägg
11 februari 2016
Trådstartare
#62
Liten stund avverkad nu ikväll efter första semestern på 6 år och en vecka på sjön, så nu ligger det ett första lager metallspackel där jag slipat ner på karossen för att fylla ut håligheterna, började även slipa ner balken längst ner i framkant på kylaren för att göra samma sak där. Så nästa steg nu är att lägga rostätare där med och köpa riktigt spackel för att fortsätta på karossen. Annars har det inte hänt så möt mer än att jag fått hem ett paket nya rökfärgade blinkers till framskärmarna istället för original orangea smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
13 mars 2016
Trådstartare
#63
Varit lite halvdött här nu med uppdatering, men men.. Blitt lite gjort iallafall smile Sista av AC systemet, spjällhus, insug, termostarhus, dämpare och bromsar fram och ena drivaxeln är nu väck för att snyggas till. Blev ju änna inte precis görförvånad över mitt problem förra sommaren med att bilen tappade kylvatten efter att ha sett skicket på termostarhuset.. neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-630ab7cfc888bb39cd12ed984e077afd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-0e5f6ae927f772921a19069d8e0c55ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-91b57a8a3b99f88a9c5e44d286b6a14d.jpg


Annars går la det bra, börjar inte alls känna mig stressad att få ut bilen i tid haha..  yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-9fc5ac6553315735616969ddc02c5e4e.jpg

Lite positivt annars är att det nu ligger en ny huv och väntar hemma big_smile Samt ett breddningskit, men återstår att se om breddningen hamnar på denna eller den andra

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-6dea41ea4bc57a1c52a3499a216f2fa4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-2fb59d0aab277ad26d097934314388e7.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
15 mars 2016
Trådstartare
#64
Lite brackets på torpeden har fått färg på sig, ventilkåporna från min röda har fått ny färg då jag inte orkade slipa ner det skrovliga som är på den svarta. Körde på vitt, får la se hur det blir ihop med det svarta insuget från den röda smile Coilovers bak är nu monterade, får skaffa mig ett par nya nycklar bara då dom jag hade inte riktigt passade vilket jag märkte när jag skulle justera in höjden så dom är lika. Färg är inköpt för att snygga till drivknutar och drivaxlar, ska på jakt efter nya damasker imorgon tänkte jag smile Ett första lager riktigt spackel lades igår där jag slipat ner rosten som var i skärmarna, blir till att slipa ner under morgondagen och fylla ut med nästa lager.

Sen får jag även flika in att jag efter ikväll är väldigt tacksam över att ha en bil helt nedplockad som jag kan låna delar utav, efter att ha kikat lite närmare på termostathuset ikväll  big_smile Varenda slangkoppling på huset är rätt duktigt ärgade... Blev därför att jag gav mig på termostathuset från den röda, plockade ner det helt och hållet det med, slipade ner det lilla ärgade som var, gnuggade av med motortvätt och därefter sköljt av så det får ligga på torkning i diskstället över natten. Så får det bli till att lacka det svart imorgon för att få det smälta in lite. Så kan jag i ett senare skede renovera det andra termostathuset i lugn och ro smile Fick även iväg en order till FRR igår som jag hoppas dyker upp under veckan, innehållandes bland annat kamrem mm samt nya vattenslangar till turbona.


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-031337d02366f45b255f9f43148fc474.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-fafa57f8d2ef7e640d48401ab38768ab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-e7cd27c083e4999031a2ae4efa7d1b77.jpg



Kollar även på nya sulor, tänkte att ni kanske kunde ge lite tankar/åsikter om dom jag främst kollar på. Körde Falken Azenis FK453 förra året men dom håller inte denna säsongen med.
#1 - Toyo Proxes T1 Sport
#2 - Kuhmo Ecsta XS KU36
#3 - Federal 595 RS-R (hörde både gott och ont, dock lite taskiga våtegenskaper)
#4 - Nankang NS-2R
#5 - Toyo Proxes R1R
#6 - Samma som förra året

Vill helst hålla mig i den prisklassen då bilen tickar tillräckligt med pengar nu ändå  roll

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
18 mars 2016
Trådstartare
#65
Några korta, men ganska effektiva timmar avverkade ikväll smile Sista brackets till torpeden har fått färg på sig, samt termostathuset ett par lager till då jag råkat ta fel färg såg jag..  :roll: Den främsta tvärgående framvagnsbalken har fått färg på sig den med och får änna säga jag blev bra nöjd med hur den ser ut, bägge längsgående framvagnsbalkarna från min röda är numera avfettade och redo att slipas ner lätt innan dom får samma färg som den andra balken.

Sparar mig lite tid att ta dom balkarna istället för dom som redan sitter på då dom lär behöva blästras  big_smile Åh när jag ändå var inne i färgdimmans mysiga ångor så passade jag på att lägga händerna på generatorn med, så fästet till den är rengjort och lackat, generatorn i sig isärtagen och fått sig en lättare rengöring innan den med ska lackas om. Balken som håller kylaren fick slinka med den med så den är nedslipad och lagt rostätare på för att komma det som inte rondell lamellen nådde.

Bracket till ptu'n ersatt med den från den röda då den ändå redan var lackad och fin smile Samt dom två fasta vakuum rören från främre WG'n och askburken borttagna och huvudcylindern till kopplingen tillfälligt pluggad. Spacklet i skärmar nedslipat och ett andra lager lagt på det större området vid vänstra dörren. Samtliga coilovers nu monterade och extra nyckel införskaffad för att justera in dom, dock sitter ena ringen så satans hårt att jag inte får loss den utan pajar istället fattningen  mad Så jag får istället utgå från den och justera övriga därefter..

Gamla bussningarna till växellänkaget utbytta till dom från 3sx, ska bli spännande att se om det känns någon skillnad sen smile Blev även att jag förberedde lite för kamremsbytet, så motorn är nollad och låst i position, nedre kåpan lösgjord och remskivan borttagen, gick ju änna betydligt lättare när man hade specialverktyget, inte som med den röda när jag höll på i ett par tre kvällar och köpte verktyg på verktyg, behövde ju knappt ta i alls  tongue

Dock blev det inte så flitigt med bilder ikväll, men slänger in ett par på bussningarna iaf


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-cf1790ae20c029534ec8de77a24baa34.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-5eadd41f8c1623c3613ca8c6ce6ec2a8.jpg


Drivaxeln höger fram tillbaka på plats igen efter en del strul. Fick bara loss en del, och för att spara tid så tänkte jag det är la snabbt gjort att klyva en av mina andra axlar och trycka dit eftersom där är fräscha damasker, mitsubishi själva va dyra när jag va där o frågade, väldigt dyra.. Sagt och gjort, klöv bägge axlarna jag hade extra till den sidan då jag inte fick i den första. Kom först sen på tanken att mäta vilket visade sig att det skiljer i dimension på drivknuten in mot lådan till, 4mm för att vara exakt, så vart inte så konstigt det tog emot haha..  :roll: Löste sig dock tillslut och allt är tillbaka igen, tack vare märkesbutiken biltema som fick stå för nya klämmor till damaskerna, fungerade väldigt smidigt deras variant  smile  cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-41b6cc70518df1a3c16d468ba7baa248.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-55e10770c51f8056d2a1c722d6683d06.jpg


Sista bilden är den delen som det diffade i dimension på mina axlar från åren 92 o 93 mot 94 som den svarta är, knuten från dom tidigare är grövre.

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
#66
Det går framåt! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-35f41ffece14a00138e824240e30346a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-2e17b097439cbbd8f6b005751c5efbe3.jpg
Främsta balken visade sig änna vara i ännu sämre skick än jag trodde

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-d7e8eab5cd88155f29c7a06c295ee221.jpg
Meeen vad gör det änna när det blir så mycket bättre!  big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-594559f1d347525d0b591c78107a28bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-6403e8abde6c9385cf98a82a5a3de34f.jpg

Liten lista inför besöket på swedol för att få det ännu prydligare


Känner mig nöjd med dagen, främsta tvärgående framvagnsbalken bytt, bägge längsgående lackade, ventilkåpor och insug mm tillbaka på plats. Dock så tänkte jag ju änna inte på att bakre kåpan skiljer sig på gen.1 och gen.2 så den bakre får förbli olackad nu till en början iaf  roll Nya slangar till värmepaketet dragna med nya blanka klämmor av lite bättre stuk än original, samt slangar i något mindre dimension. Vakuum slangar delvis utbytta, behöver bara skaffa mig några slanghållare innan jag kan göra den biten klar så jag får rätt längd. Hoppas det ska funka med bromsservot med, backventilen flyttad till ny slang istället för att behöva köpa det från staterna.

Det får räcka för denna gången, nu är det först jobb och sen havsörings premiär som står på tur cool  tongue Fortsätter det flyta på som det gör så borde jag kunna ha bilen körbar nästa ledighet igen, inte helt klar men förhoppningsvis tillräckligt för att kunna göra en besiktning. Hann tyvärr inte få hem kamrem och nya kylslangar till turbona ifrån FRR så det är prio #1 sen, och en mindre order från Ninja Performance läggs troligen under kvällen eller morgondagen smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
16 april 2016
Trådstartare
#67
Uppdateringarna har hamnat lite granna på efterkälken, men har fått gjort en del så här kommer ett lite längre inlägg smile


5/4 Hunnit samla på sig lite grejer så nu har man att göra i några timmar, Ninja Performance fick denna gången stå för ställbara camberarmar eftersom coils numera sitter på, samt lite service grejer i form av nya spindelleder, oem hårda bromsrör till fram + bak ihop med nya låsbläck och stålomspunna slangar samt lite småkrafs.

Nya bultar för att snygga till under huven är fixat med, samt motul 5w40 med Mcr x-1r tillsats och motul rbf 600 bromsvätska. Kamrem har fortfarande inte kommit men fått svar från FRR att det skickas idag, så bör la komma inom någon dag eller två smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-e03eca8a19b2bb541986dea49b609b66.jpg



11/4 Fortsätter åt rätt håll (än så länge iaf..).. smile

Hålen efter larmet svetsade, spacklade o lackat. Blev ganska nöjd ändå, synd att resten änna ser halvdassigt ut i jämförelse bara tongue roll camberarmar bak på plats, -99 vingen i cf på plats, lite justering kvar dock på par mm. Vakuumet så gott som klart så när som på en slang bara..

Fick även lite feeling och började med fmic'en jag fått tag i, upptäckte dock att jag inte hade något mera riktigt material att göra fästen utav så får bli vägen om biltema imorgon och se om man kan fynda..

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-a9c7951c9de92c70c9f6aa7287fc0a62.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-fd1b35a85cdb6ed8b310e5d01586f21a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-8e27c8891ab78eb475637089bc91fc71.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-f0889242297440557516484274d451f9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-b03740af40cfd8d9849666bc234327bd.jpg



15/4 Fästen till ic'n klart och kompletterad med nya silisar och lite rör eftersom den var anpassad efter 16T hybrid aggregaten jag har liggande. Bytte kamrem igår kväll och verkar som jag fick det rätt, lite pyssel att få på remmen på rätt kugg på rätt sida märkte jag, råkade fippla till sprinten till hydraulspännaren med så fick ta loss den igen och trycka tillbaka men det löste sig.

Gamla downpipen väck nu ikväll för att passa in den grövre jag har hemma, vilken dock är längre så få labba ihop ett nytt hål för lambdan. Tog sen och började återställa tillräckligt för att kunna provstarta. Kändes gött att ha race-batteriet på hyllan då det gamla visade sig vara kass.

Såg dock att jag fortfarande har en vattenläcka trots att jag bytt varenda slang, packning och o-ring hmm Haft en jädra problem med att se var det kommer ifrån, men såg nu ikväll att det sipprar vid o-ringen in till termostarhuset, så förhoppningsvis är det det som letar sig ner och droppar ut vid tc'n och inget allvarligare. Så blir till att riva igen och komplettera med lite flytande packning

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-8c393eca8884377fdaced64453493c0b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-911ca533746c23ba174ed1caa4b1a50e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-e511ca7964d46c2f6af26fd09b33c093.jpg



Bjussar även på en kort filmsnutt från första uppstarten detta året big_smile


Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

301 Inlägg
16 april 2016
#68
vrooom! nice man


240 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
#69
Ska försöka göra en liten sammanfattning vad som hänt det senaste, kännt lite granna småpanik över att få ut bilen så uppdateringarna har halkat efter här inne smile

Vinterns lista är så gott som helt avcheckad. Sen sist så har olja i hela drivlinan bytts, skärmar lackade, däck blitt monterat, bromsar tillbaka, sail panels i kolfiber monterat, skarvat på en ny lambda, justering av ic fästen gjorts, avgaset monterat samt front och huv mm mm. Så bilen står numera på backen igen och jag har hunnit lägga runt en 60 mil bakom ryggen redan.

Höll på med felsökning i några dagar då jag fick en hel hög med diverse elfel och problem med bromsarna.

- Nästan all el i bilen vart död, startade utan problem och samtliga ljus fungerade, men ingenting annat... tuta, speglar, rutor, stol, stereo, fläktar.. allting stendött. Samt lysande batterilampa. Fick släckt lampan men alla felen va kvar. Bytte alla säkringar fast än dom såg hela ut, fortfarande alla felen kvar. Bytte tillbaka till gamla insuget ifall det skulle blitt för dålig jord i samband med att det lackades, hjälpte inte. Flyttade jorden, fortfarande samma.. Testade ett par grejer till utan framgång, rådfrågade runt en del bland polare och på gt klubben, började mäta runt med multimetern och fann tillslut att där vart kortis direkt på generatorn. Liten bit av plastskyddet för kabelskon på kablarna upp till batteriet saknades vilket gjorde att kabelskon kom i direkt kontakt med ytterhöljet på generatorn. Klippte till en ny bit och problemet vart löst big_smile

- Fortsatte sen istället att strula med bromsarna, luftade totalt 5 ggr utan att de hjälpte, hittade liten läcka vid ena främre oket vid banjokopplingen, köpte nya brickor men utan resultat. Hittade en grej till och bytte oket fram på andra sidan, fortfarande inga probmsar och började lacka totalt... Funderade på om huvudcylindern pajjat. Tjötade sen lite med en ifrån gt klubben igen, kom på att jag flyttat över backventilen till en ny slang. Osäker på om jag fick den åt rätt håll så prövade jag vända på slangen och vipps så fanns där bromsar vilket innebar att jag kunde få gjort en besiktning cool


Hade dock inte haft tid att få dit nya katten så visste att den inte skulle gå igenom, fick några små skitsaker till men får nu åtminstone ta bilen på årets klubbträff, vilket egentligen är det viktigaste, sen är det mer eller mindre skit samma om den står tongue lol



Blev tyvärr inte så mycket bilder men slänger med dom som blev ..

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-dec44b7cfe17881babf82fba273e6d75.jpg
Ser betydligt bättre ut än original!

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-737f7f01fb100dff946b3dc86bc01c0d.jpg
Ganska nöjd med resultatet, duger för denna säsongen iaf smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-f2d706e0ec5d586e84dd090ffba0590e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-fd58e129df079ab75dfeafdfa9cc678f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-60bb87c08ee45d0b1f0b8b084b379271.jpg
Orsaken till jordfelet åtgärdat



Har nu hunnit med att lägga ungefär 60 mil bakom ryggen, bilen går mjukt och fint och skjuter på betydligt bättre än förra sommaren! big_smile Bilen är ju dock aningen lägre nu så skulle behöva modda om avgaset lite då jag hör att de skrapar i ibland, samt behöver jag få dit EGT givaren jag ska försöka löda ihop med original kontaktstycke som jag även gjorde med lambdan. Huven hoppas jag kunna få på innan årets klubbträff med, men får se vad jag hinner med! Pop the hood meet #4 gick ju i Gbg igår, och eftersom bilen rullar så vart det ju ganska givet att dra dit och spana läget en stund. Fick även raggat med mig en polare som rattar gt han med så att jag inte behövde vara ensam om att hålla ställningarna wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-df4bed92bd83e71971464490fd2836cd.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
3 juni 2016
Trådstartare
#70
Då fick victory huven hittat på idag med, "jänke passform" men känns hyfsat ändå tongue En tvätt efter det och bilen står nu redo för helgens klubbträff med dessa bilar med förhoppningsvis dubbelt så många bilar som förra året! Ska bli grymt iaf lol Vinterns mindre uppgraderingar hoppas jag ger utdelning på superstagen med så ah, kort sagt, ser jävligt möt fram emot hela helgen cool big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-3b6a8a4c375dcc13f4029a24f7c0081f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-dde2b1cb36354a787cf6b59b7522efce.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-e61013cb7b1b0ad522bda5c26c05f940.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
23 augusti 2016
Trådstartare
#71
Ja, känner att de kanske är dags för en lägesrapport då efter ett litet uppehåll som ni märkt roll

Kom iväg på årets klubbträff vilken ägde rum på samma ställe som förra året, slog följe upp med en annan GT och resan dit gick bra bortsett från att jag råkade skjuta av ena tryckröret.

Träffen i sig blev riktigt lyckad och den med största antal deltagare på flera år! 17 stycken totalt! big_smile
Riktigt roligt att få se vad som gjorts med alla bilar sen förra året, samt att få se 2 stycken som jag vart lite extra nyfiken på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-3b0426ba87ae7e441f56b57d697386c0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-1fe40b9b28b3d4fbe7a3a9c4082b611d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-0e8ca44391c9ab97b8f588da5c6033ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-6e65f3ab2c2f291f46d8be32032e1b0b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-e451d00075843ed3c070f94cbf29f396.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-4e6b58efd6c0d9f532441ebaee96c7e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-4e855d56d0a430570cc431c447d997e4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-8c06bf50c0a28813fdd243002a3fb398.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-262d07f1cae5cee6f45cbb53385dc7be.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-9af56523d6f3db4456354da769a2bf8d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-4cd1db51084719bf0634a1325f1d1573.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-5da11fbddb52ee83cb0bc177df33e39b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-b28e4c97403e9e3fa253ae2c10a67c2a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-c833a4721a5537cf57080e9ea4aba3e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-a3019593d016c0786050534140842946.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-97421faa3eb326f42e7654d30faa9664.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-99ea61a68f6ddf5885f0a1cd16ec7440.jpg



Lite mindre sammanfattning av träffen här ovan smile Va riktigt nyfiken på speciellt två bilar hur dom gick då dom utmärker sig lite från "standarden". Den blå, vilken ser så gott som original ut, och även relativt diskret under huven. Men där sitter dubbla Holset HX35:or i den tongue Samt den röda med vita stripes, vilken är singelkonverterad till en Borg Warner S366. Kan säga att bägge rör på sig duktigt cool


Så, för min egen del då, bortsett från att jag sköt ett tryckrör på vägen upp.. Så hade jag höga förhoppningar, men tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig.. Då jag ville ha revansch på missad körtid förra året så gick jag ut hårt och satte en skaplig tid redan första repan. Vilken slipades till i 2a och 3e körningen. I 4e däremot så ville det inte, kändes riktigt bra första etappen, men sen vid inbromsning från den snabba sträckan så råkade jag bromsa till för hårt samtidigt som man rattade in runt konan, vilket resulterade i att bakvagnen släppte och jag fick sladd i runt 150-160.. sad Gick dock bra ändå, for ut i gräset men träffade som tur var ingen sten eller håla. Dock så var det efter det slutkört för min del då något i drivlinan fick sig en smäll, troligen från den höga asfaltkanten, dunkar och skakar i hela bilen. Vi lyfte upp och kände över och kollade 2ggr efteråt samt kollade om hjul eller något blivit skeva fått en smäll, men vi kunde inte något.

Kände därför att lust och motivationen änna  dog av lite efter detta, så bilen ställdes in i garaget igen direkt efter träffen och ställdes av i samma veva och där har den stått sen dess.

Men! Nu känner jag att det nog är dags att ta tag i det igen! Ska nu under veckan börja kolla om jag kan hitta något smile Har även lite planer på G men det är inget jag avslöjar nu.. wink Men slänger med några bilder på min egen bil från träffen, varav en från min avåkning som tydligen hann fångas en bild på tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-d8a4cad7946b3a4d3baff5d023f0386f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-ca33b800cc1aeb159934cad391f71343.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-7d494194616821a11acc081bc137df79.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-d12ce314f34005cc6c21a27fd20aae1a.jpg



Samt en samlingsbild på alla bilar ihop, lite missvisande dock då två stycken drog sig iväg lite tidigare

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-ae14f10ba7920f1ae23a265ff7c5655c.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

123 Inlägg
23 augusti 2016
#72
Såååå grymt läckra bilar! Följer båda dina trådar å de blir inte enklare av de å som grädde på moset synar man blocket varje dag... Frågan är ju om man nånsin ska komma ur volvoträsket! Hoppas du får ordning på bilen så väntar jag på nästa uppdatering wink / trogen följare


240 Inlägg
4 september 2016
Trådstartare
#73
Blivit ganska effektiv garagetid nu det senaste, inte så mycket att säga om det egentligen utan låter bilderna tala istället smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-6452b45c3bd3cc2e36b06f9769c240bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-1311913cc422bdcc6b166e4dd613736b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-9229de5bc3ff29c67bd5be2793402a59.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-b6264111194eb19e5f49137e55a2c070.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-bcd7199484458662b9ef0d023b049f9d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-1c1a1dc2cf7f3c4da427c9a09ba1eac5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-dd3a73cc5f3fa10e571600b082cc81ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-89506db6326339f0b69af16e702948d0.jpg


Funderat ett tag på om jag skulle göra detta eller inte, men nu efter att ha fått lyft ur motor och låda så känns det som att det var rätt beslut. Blir betydligt enklare att snygga till samt greja med motorn vid sidan av än att hänga över. Vart lite småbökigt att få ur allt ensam och va nära på att maxa höjden på lyften, men gick ganska smidigt ändå får jag säga, lite småsaker som bromsade upp bara som jag råkade missa smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
4 september 2016
Trådstartare
#74
olofmikael skrev:
Såååå grymt läckra bilar! Följer båda dina trådar å de blir inte enklare av de å som grädde på moset synar man blocket varje dag... Frågan är ju om man nånsin ska komma ur volvoträsket! Hoppas du får ordning på bilen så väntar jag på nästa uppdatering wink / trogen följare

Tackar! Roligt att höra du vill följa mig i bägge mina projekt big_smile Grejat lite grann med den röda också  men inget som jag känner är värt att uppdatera om. Klart du ska skaffa en GT! cool Grymt go´a bilar med mycket potenial, ganska underskattade, vilket å andra sidan.. Är ganska bra egentligen då det gör att du fortfarande kan hitta dom till ett billigt pris wink

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
14 september 2016
Trådstartare
#75
Liten uppdatering från ute på sjön!

Nu finns det inte längre några ursäkter till att dra ut på tiden i garaget. För i måndags eftermiddag, till kaj i Tyskland, så skickades nämligen en ansökan in till nästa års säsong av Nordic Time Attack serie  big_smile Dels för att äntligen få pröva köra bana på riktigt, samt som en morot till mitt andra projekt med blivande banbilen!

Motorn lyftes juh ur för att enklare kunna kolla över och fixa vissa grejer, samt för vissa uppgraderingar, vilket lär behövas med tanke på hur startfältet ser ut i dagsläget  winklolcool


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-7876dd41a53df7efe938e4e023c41b27.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

136 Inlägg
14 september 2016
#76
Härligt smile  Då får man ta sig till någon av timeattack körningarna nästa år och kolla på bilen

240 Inlägg
22 september 2016
Trådstartare
#77
Ja, efter lite mer eller mindre ofrivilligt mekande på mr2:an så blev det en liten sväng i garaget smile Motorn hängdes dock upp i måndags för att inte behöva snubbla över motorlyften så fort man ska ha något... Har nu iallafall fått börjat rensa lite, är ju betydligt behagligare att ha motorn i stativ och kunna sitta bekvämt i en skrivbordsstol än att hänga över skärmarna och bli frustrerad för att man inte kommer åt ordentligt  lol

Fick börjat knåpa ihop en lista med på vad som ska göras vad gäller motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-73c136244b637eec6f31422b471ba82e.jpg


Sen ser inte mitt bromsservo allt för rolig ut, är det någon som vet hur bromsverkan blir/känns, om man ersätter servot med ett delete kit och till exempel en Wilwood cylinder? I kombination med icke existerande ABS, big brake kit och stålomspunna slangar. Kommer i så fall få dra två egna rör bort till fördelningsventilen, men vinner rätt mycket space på det, samt att Wilwood har ett förflyttnings kit så att behållaren kan placeras på lämpligt ställe, är det något som är värt att satsa på?


Har även fått kontakt med en lackerare i närheten, så tanken är att få alla brackets runt om motorn pulverlackade smile Tillåter ekonomin så kan det nog även hända att fram- och bakvagn lämnas in för lite spabehandling wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-dd3492c1d443891f8af501c4cbb2188b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-276a5d6d9460f880fefe7ad6fa97598a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-5b368d02aca572f594740866c5346743.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
24 september 2016
Trådstartare
#78
Lite nytta gjort ikväll, förberedelserna fortskrider för att snygga till motorrummet nu när jag ändå har ur maskin. Bägge hjulhusen rensade, bränslefilter och rör/slangar borttagna samt hela styrservo linan från styrväxeln. Alla lösa kontakter uppmärkta och stripeade i "sina" buntar så att man kommer ihåg vart allt ska sitta sen igen. Nästan hela kabelhärvan lossnad på och delvis täckt inför kommande slipning och lack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-f8825d9663fc9b061237895d7e35adf3.jpg


Drog ut lite på tiden att lossa på spindlarna, gick smidigt fram tills att jag skulle ha loss sista spindelleden, satt dock som satan så lilla vinkelfrasse fick rycka in och hjälpa till lite  roll

Hittat lite mer till "att göra" listan med, bakre motorfästet såg inte alls roligt ut. Börjar även synas lite sprickor i övriga. Bussningarna till bärarmarna börjar även dom se trötta ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-7e1931a4dd449f68eaf585ade38afa22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-5146df0b9f26c81f549020643d9ccb41.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-8e43f74d8b4505a5bccad33c23f9dc01.jpg


Är det någon som vet ifall "tallriken" längst ut på bilden nedan måste finnas där för att det ska hålla tätt? Tänkte försöka göra om det lite och dra en egen styrservo lina för att hålla det mer diskret, dvs nya slangar/rör och även kyl..

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-fdd678c12f346567ddd485994c198736.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
29 september 2016
Trådstartare
#79
Efter lite garage städning och en sväng till tippen för att kunna röra sig så har det blivit lite mera gjort. Framvagnsbalk isär plockad och samtliga bussningarna uttagna, gick enklare än förväntat med huggmejsel och handslägga..
- Resterande kablage täckt
- Kvarvarande detaljer på torpeden väck, känns skönt att jag fick av gamla isoleringen hel i ett stycke. Blir mycket enklare att måtta upp en ny sen smile
- Lister och torkare mm borta

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-385ef01ef21e7f52ad268a249feebf50.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-e5b56113732c8a33a8d47bb7d649caa2.jpg

Va lite bökigt att få ur servot till bromsarna, manualen vänder sig ju till vänsterstyrda bilar så det diffade lite. Handskfacket plus delen av AC paketet där rören går in i kupén fick lossas på för att komma åt. Väl ute så såg det ju inte alls vackert ut. Blir nog till att jag köper en adapterplatta och ny huvucylinder istället, för att ta bort servot helt. Att det blir trögare gör mig inget, det är det värt sett till hur mycket cleanare det blir smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-7bd7d14c2a74a22b38ae59cbde7c6441.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-d549e561973daa10a7ea4b88b2513da7.jpg

Det mesta är nu även nedslipat där det behövs. Skar av fästena som håller AC paketet framme vid kylet eftersom dom ändå inte används.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-091c2110a2939b7fe9b42c9128ce7d51.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-84538f344ceb6a86606b47d820ff793b.jpg

I lite grova drag det som är kvar nu, är att borra upp och gänga om nya hål som håller fronten då typ hälften gick av, och jag pallar inte köra med olika storlekar så jag gör om samtliga istället. Slipa av insidan av balken som håller kylet, slipa av lite lätt inne i hjulhusen. Svetsa dom gamla hålen där farthållare annars sitter samt dom till säkringsboxen för AC. Matta ner övriga ytor och torka av allt en sista gång... Sen kan jag börja blåsa på ny primer och färg smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition


Sök