4045
Sök

Mitsubishi GTO MR edt. - Spontanköpet som blir debutbilen inom Time Attack

Haka gärna på när en extra sällsynt modell utav 3000GT / GTO förfinas till drömbilen! Målet är en clean GT, låg och fet med -99:ans look, med en hel del inslag av kolfiber och diverse utstickande detaljer som med tiden kommer... Visa mer

43 553 Visningar
Uppdaterades senast 24 april 2020
240 Inlägg
20 oktober 2016
Trådstartare
#81
Liten lätt update efter jag kom hem från sjön i måndags. Fick rättat till den lilla missen som blev när jag skulle svetsa igen onödiga bulthål, ett lager metalspackel lagt för att fylla ut de grövsta ojämnheterna och sen lite finspackel. Hela motorrummet nedmattat, lite slipning kvar på nedre balken som håller kylet. Går en hel del tid och slippapper roll Tröttnade till slut och tog tag i lite annat istället, så nu är den extra bak- och framvagnen helt demonterade. Har även börjat förbereda lite för att släppa ner tanken och hela bakre subframen i dagarna


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-3946fe15283a768ec39dea9d3dc5b631.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
22 oktober 2016
Trådstartare
#82
Känner mig la inte helt munter då "att göra listan" bara byggs på mer och mer. Skit känns det haha, bara försöka stå ut mentalt och fokusera på ett område i taget istället för att bara se allt framför sig på en gång som måste göras... Bakvagnen släpptes ner under gårdagen, härvan med soppa och bromsrör nere. Tanken dränerad och lagd åt sidan, inredningen i skuffen väck, hela bakpartiet inklusive krockbalk demonterat nu under eftermiddagen/kvällen. Så nu står bilen helt rensad undertill på precis allt, varenda del och upphängning mm. Bakvagnen ser tråkigare ut än vad den egentligen är, blästra rubbet och ny lack så blir den biten bra åtminstone, krängningshämmaren är la den som såg ganska risig ut faktiskt och det är nog tveksamt om den går att rädda. Känner inte riktigt att jag vågar blästra tanken däremot så den får det bli att försöka slipa så ren som möjligt med lamell rondell.


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-ea3a35174a81c0528b3c0a8fcd68ed84.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-413b9a47791d4eb09b13648baea9902d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-12712ca4b8fb0fb337f1a48b323236b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-0e99864811c9b512ecd000a593729e0d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-57738b03a3e6d8d0fbd1fa9bb6c0adbe.jpg

Som synes ovan så ser det ju inte allt för roligt ut bakom vänstra bakre hjulhuset, det hålet är vad som blev endast efter att ha varit där och fingrat lite.. Så nästa steg nu är att försöka skära ut en så solid bit som möjligt för att kunna försöka göra en skaplig mall som jag sen kan märka upp på en ny plåt. Samt börja slipa ner hela undersidan av bilen, kommer börja med att gå lös med vinkelfrasse och diverse olika rondeller på dom värsta ställena för att sen införskaffa mig en sodabläster att gå över med bara lönen får trillat in. För att muntra upp mig själv lite däremot så är jag lite sugen på att plocka isär bakvagnen och lämna in på blästring och ny lack, bara för att känna man kommer något närmare en färdig bil i alla fall...

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
24 oktober 2016
Trådstartare
#83
Lite progress nu i alla fall. Blev en ganska rejäl bit som fick kapas ur, något av en blandning mellan så mycket som möjligt / som jag våga samtidigt som jag inte ville kapa mer än nödvändigt. Det som blev kvar var endast ytligt, vilket jag sen lyckades komma åt att slipa med stålborst på en liten luftslip samt multislip. Fått slipat av runt omkring och försökt jämna till kanterna så gott det gick. Tog även och började känna på undersidan av bilen, efter lite snabbt googlande fann jag att en sodabläster tyvärr inte biter på rost. Vilket är synd då städarbetet efteråt är betydligt bekvämare med en sådan. Så det är tillbaka till diverse rondeller och valde faktiskt även att ta hjälp utav min sandbläster. Försöker väga för- och nackdelar med bägge, lameller är effektiva men håller endast en kort stund och är ganska dyra i inköp. Sandbläster tar både längre tid och ger mig ett eget karibien i garaget.. men ger bättre resultat och håller nere kostnaden.

Var lite osäker på hur långt in plåten va röten, så de blev att skära ut i två bitar och känna efter..
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-4ee3b90350bb7c34418917a3e2d829dc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-6ff04b6641ac7ba1c1efa33da38d1c04.jpg

Kände runt och kom fram till att det troligen var bäst att kapa ur en bit till för att vara mer säker
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-1d434a409c3aaba3b136b6befdba3ea5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-5347dfddaeea8b12d50ebc7c785c5b2a.jpg

Kanterna jämnade så gott det gick
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-76a6592fb81c62ea1dae5273c54dc2e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-f8303509adac12b0895bfd0ec5bcd63d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-d7dbce3a060eb9560e92049dfaae87a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-dcf682f6dc471f294aee4132f0c9de70.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-30e47a4490c84645f2683f1101af1f4f.jpg

Ovan lite bilder på efter jag börjat blästra och slipa och nedan en bild på hur bilen ser ut för tillfället
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-553696d400a320c6734a0970c1eefd70.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#84
Varit ganska enformigt arbete i garaget det senaste och har därför inte känt att det varit värt att göra någon uppdatering. Men då det imorgon är dags att dra ut och jobba igen, och det nu börjar synas lite att det faktiskt händer något så tänkte jag slänga in en lättare update på hur det ser ut.

Blästra är ju utan tvekan det absolut tråkigaste jag vet numera vad gäller bilar, till och med så att bilel framstår roligt vilket jag inte alls tycker om det heller  hmm Men, nu är åtminstone närapå hela delen under baksätet gjort samt balkarna runtom, bortsett från där det ligger rostskyddsmassa vilken jag får slipa bort då blästern inte biter på det. Höger hjulhus bak är så gott som klart det med, lite granna kvar uppe vid topplagringen på stötdämparen. Biten under skuffen är tagen ungefär halvvägs.. Blir en del merjobb efter blästern då jag blåser på med 9kg tryck för att det ska hända något, och rosten som legat där har legat såpass länge att det blir ganska grova porer på rätt stor yta, samt att det på några enstaka ställen blir små små hål rakt igenom roll

Prövat lägga Hagmans rostätare på några av ställena där det blir porer men det hjälpte föga, ska därför fylla en liten sprayflaska ombord på båten med lite gottigott medel som vi använder på rostrinningar, vilket mer eller mindre får rosten att helt dunsta bort. Kommer dock pröva på någon lös bit först för att se hur det medlet reagerar på bilplåt då det är väldigt frätande. Hållaren till skyltbelysning och reg.skyllt bak såg inte så rolig ut så den borrades bort ikväll, gör istället något eget där.

Är väl ungefär så läget ser ut nu. Hade hoppats på att 3SX skulle ha någon drive på sina bussningar nu i samband med Black Friday, vilket dom tyvärr inte hade så får se om dom kör någon deal framåt jul. Hörde mig även för ombord på båten lite senast jag var där, så kommer pack en liten låda med bland annat bärarmarna fram och blåsa av dom med våran bläster nere i maskin och se hur det blir, för att vinna lite tid smile Kände även att bilen kunde behöva sig en liten avtorkning, kände knappt igen den men nu syns det ju att den är svart  big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-024ae800168fd9e9f93a528933e66a3f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-d84b0dee8522364eeeb7b4de6cbb70aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-936cd5feccaca8dfd0fd172c8af9f14b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-cb0b790af2c5f3c176d3d06c68d7eb8c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-60693a5152d090e8b84a9ad2e42706f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-b280dcc54a5e9e4fd63e554c9e16fc96.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
20 december 2016
Trådstartare
#85
Liten update, knappt gjort något alls första veckan hemma då det var en del på jobbet senast med kontroller o lite annat. Men fick letat mig ut ikväll iallafall, körde en liten vända med blästern innan jag tröttna på att det dammar så jävligt... Så efter en go kall och snabb fundering så las taktiken om något på hur jag ska angripa rosten. Blästern tar, men inte i porerna som blivit i plåten, och skiten dammar ända ut i gillestugan.

Tog fram svarta flaskan jag fyllde på båten med vårat gottigott medel, och resultat visar sig redan efter att det knappt fått verka i en timme.

Bilder i tidigare inlägg visar hur det fortfarande var rätt brunt efter blästern. Nedan en bild precis när medlet är sprayat på rosten och två bilder knappt en timme senare.


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-865de46e1878425069c4357e5c841d2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-c3daa49aba0c6d66b281be54c7fe913f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-ab193870e6919983e3759bbabe94603c.jpg

Började med bara delen under baksätet, såg att det tog rätt bra så nu är hela bakre undersidan fram till kardantunneln sprayad. Detta ska nu få verka under natten, så blir det vila från gymmet imorgon och istället en heldag i garaget smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
15 januari 2017
Trådstartare
#86
Efter att ha torkat rostdamm och blästersand en halv dag i veckan så återfann sig lusten att peta lite på bilen igen.

Framskärmar o kjolar åkte för att kunna komma åt rost lite enklare samt få fixat listen under som verkar vara populär att sätta domkraften mot så att dessa kröks inåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-509efec7f47174763e5d273ba973c6e2.jpg

Bännt tillbaka det mesta men är lite finlir kvar att knacka det helt rakt. En helhetsbild och kall pilsner fick sedan avnjutas som avrundning på igår kväll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-983e761bbe063f0ef1d0c4fa353ea988.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-28ee6a84f46c83a2d8fb6f380fa0bfc9.jpg

Ut igen nu i eftermiddags för att kolla närmare på rosten som syntes i golvet på insidan, började slipa lätt med lamell o vips så var jag visst rätt igenom  hmm Skrattretande att bara finna mer o mer gravrost... Tröttnade och tog fram lilla vinkelfrasse.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-97fb44720bf0217888c07c5b54cfd85a.jpg

Tog därefter samma bit på andra sidan då det även där va rost, skadar la inte att bli kvitt några av gummipluggarna i golvet ändå  smile

Sen hände en liten grej... Trött på all rost, på allt damm, på alla synliga porer i plåten. Så la mig under bilen o lyste lite, kollade inne i kupén och sen under igen. Sen åkte hela sektionen under baksätet väck då jag insåg att det ändå inte skulle bli någon snygg reparation.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-955792fde260fe77baf94a5933a4b458.jpg

Får ju ändå bara lov att ta en passagerare, så hela den biten kommer ersättas med en så rak plåt som möjligt, där fäste för brandsläckare och någon lösning för att montera batteriet på ett bra sätt ska snickras till.
Senast redigerat av Sutalainen (15 januari 2017)

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
17 januari 2017
Trådstartare
#87
Fortsatt arbete i obekväm position, långtråkigt att skrapa med 12mm stämjärn, men nu så e all underredsmassa bortskrapad och påbörjat matta ned hela underredet med lamell  cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-7ce4450a7d2b23ed60711450e35fd173.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
22 januari 2017
Trådstartare
#88
Kan nu äntligen säga att hela underredet är klart vad gäller slipning/blästring utav rost. Åtminstone med vilka resurser jag har tillgängliga. Men det känns bra, och jag tror det kommer kunna hålla sig rätt bra sen när rostskydd, grund och riktig färg kommer på plats. Känns i alla fall som att det ska hålla sig bra fram till dess att min andra gt rullar igen, gör det det så skulle jag vara mer än nöjd smile Då kanske det kan vara aktuellt att plocka ner hela bilen en gång till. Alla slitage delar som bussningar mm byts i år, så sen är det ju i så fall "bara" att plocka bort allt, skicka iväg karossen på bad för att sen sätta ihop allt igen  big_smile Om det nu skulle behövas....

Fick mattat klart bottenplattan i fredags, bände tillbaka och rätade ut listerna (eller vad dom nu kallas) under trösklarna och penslade på rostätare igår på hela undersidan, på alla balkar samt hjulhus o motorrum mm som fick ligga o gotta sig några timmar. För att idag ha fått fettat av hela undersidan mm och torkat rent smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-96460f79a007be8b049ae2e998554fbf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-d011d6b4f44d9648188a6ac5c757423c.jpg

Tog därefter och började labba ihop en mall för det nya golvet som kommer ersätta baksätet..

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-79043a87461e714470e0b693659e8d98.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-4539664a46274e1a66caeaebec5dfc4b.jpg

Blev dock lite fundersam till hur jag bäst ska få ihop den nedersta biten då där är flera bökiga vinklar. Skar ut biten för där jag vill ha brandsläckaren o la på plats, men får fundera lite på resten cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-012db1b47b4989aec87ab67ab47eb348.jpg

Nästa steg är att införskaffa en ny svets när jag kommer hem igen, och har som mål att då få ihop golvet under nästa ledighet och helst även biten jag skar ut vid bakre hjulhuset smile Kommer även beställas lite småsaker nu i samband med lönen för att kunna bocka av och färdigställa några andra grejer kommande ledighet.

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
14 februari 2017
Trådstartare
#89
Nåväl, förra veckan blev inga mängder gjort. Tog lite längre tid än beräknat att få loss deg till en ny svets så det beror till viss del på grund av det. Men en svets hittade hem till slut, samt mera plåt. Frågade runt lite och blev rekommenderad att skaffa en "nickad" plåt (eller vad det nu kallas), förstärkt i alla fall, istället för en helt slät när det är såpass stor bit som ska i..  Tog en liten stunds surfande innan jag fann det, slog gubben en pling för att kolla om det fanns kvar, han återkom senare samma kväll efter att ha kollat med beskedet att han hade en kvar. Så direkt på förmiddagen nästa dag så bar det av cirka 1 1/2 timme söderut för att slippa behöva vänta hela helgen på att få den.

Fortsatte att malla upp ungefär hur det kommer bli, innan allt sen togs ner och den största biten ritades upp och skars ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-42a6f2890cd96eb0b902843ba16e9723.jpg

Nästa problem blev ju dock när plåten skulle knäckas till i rätt vinklar, inte helt enkelt när den är förstärkt.. roll lol Så gav upp och började punkta upp en del av golvet bakom förarstolen istället. Ska upp en liten bit till på undersidan med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-546d326d6d5edb6fceebd856f88ebc97.jpg

En polare svängde dessutom förbi och lämna en bogserögla jag beställt som ska uppfylla FIA krav enligt deras hemsida, blev även shoppat lite riktig grundfärg till underredet och motorrummet, drivaxeldamasker samt Redline CV-2 fett som jag kommer ha till samtliga drivknutar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-f2cee500eda9cbd8a32829999b0fcd84.jpg

Nu under eftermiddagen så började ersättningsgolvet för baksätet att hitta på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-8626a4d4d4bbf433db6da2dfb9117bad.jpg

Det förstärkta golvet är 1mm. Tog sen och skar ut en bit 1,2mm till biten där brandsläckaren ska sitta, där det punktades fast en förstärkning 0,9mm plåt på undersidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-4183fa40b07701b4d5f6079d5d2faf0e.jpg

Sen kommer ju den roliga biten, att klura ut hur jag bäst ska lösa alla bökiga vinklar vid baksätet... roll Mallade upp på nytt för att enklare se framför sig ungefär hur det blir, är dock inget fan av massa småbitar. Syns lite dåligt, men till höger så gjordes en snabb markering, så ska försöka få till det i två större bitar plus en mindre passbit, istället för så som pappen är skuren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-07878ff9f650766afc95174f755dc59b.jpg

Detta blir dock i hederlig slät plåt, och skulle det sedan visa sig att det behöver förstärkas mer än jag redan planerat så var jag iväg och skaffade lite fyrkantsprofil tidigare idag.


Kan även tillägga att det under morgondagen kommer knåpas ihop en liten order på grejer från UK, innehållandes bland annat en ganska stor del som kommer förändra utseendet mer mot det slutgiltiga målet wink

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
15 februari 2017
Trådstartare
#90
Givande eftermiddag, nu är alla stora bitar punktade på plats!  cool Tog en bra stund att mäta upp allt lite noggrannare, göra ytterligare en ny mall, pröva passformen, justera lite till.. Märka upp på plåten och mäta än en gång, skära ut och kontrollera passform för att slutligen putsa av kanterna och punkta fast.

Men det känns bra än så länge, började helsvetsa lite lätt och får säga att golvet känns rätt så duktigt stabilt faktiskt smile Som synes i bilderna så är det lite justering av kanter kvar samt några mindre passbitar som ska upp, men måste ha tag i mera gas först då den nästan är helt slut nu roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-65d4c3bd39dc6abdbb5c1d2c3e40d311.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-103870d9cccdaa9776689af8304f79a7.jpg

Åh såhär ser det ut undertill, tror inte jag kommer behöva använda fyrkantsprofilen, men kommer bocka till några mindre bitar i "L" vinkel och sätta utefter kanterna (sitter en på vardera sida original).

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-4a76369d9ce9f3dc26523bf3f180f8de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-1f8850ae8a142472f7135faa3b3ccbed.jpg

Imorgon så blir det gasjakt så arbetet kan fortskrida smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

301 Inlägg
16 februari 2017
#91
ble fint de dära smile


240 Inlägg
19 februari 2017
Trådstartare
#92
Så, en sista liten update innan jag drar ut och jobbar igen..

Allt är efter ikväll nu helt klart vad gäller svetsande, både under och inuti smile Efter att golvet var klart så blev det till att snickra ihop biten bakom vänstra hjulhuset baktill.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-17604331108bd5e37ba9fc1b743cdfa9.jpg


Partiet istället för baksätet kändes rätt stabilt, men lite nojig dels över ens egna svetsande då det var ett tag sen (några år) som man höll på samt viss noja över kommande besiktning framöver så skar jag till 16 förstärkningar i 1,2mm plåt, 11st på undersidan samt 5st på insidan. Har prövat sitta och småhoppa lite samt ställa mig o gunga lätt, och mycket stummare än vad det är tror jag inte att jag kan få.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-41502f0273f11487b5f9c42b52e680b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-be624e68773c08b98c2fc9ac40bc6683.jpg


På hyllan stog det dessutom en burk kallgalv, så jag tog tillfället i akt och la ett första lager invändigt. Tyvärr så räckte det inte till dom små sektionerna bakom stolarna.. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-8b01fe8bd08084b7aee60c07324e8a1d.jpg


Men det känns ändå som det varit en ganska bra vistelse hemma, visst, fick inte lagt en grund undertill som hade varit en bonus.. Men har ändå fått gjort det som var målet vilket jag känner mig nöjd med, speciellt med tanke på att jag aldrig gjort något sånt här tidigare smile

Förhoppningsvis kommer det hinna trilla in lite grejer till nästa ledighet. Målet då är att få lackat underredet och gärna motorrummet med. Samt monterat tillbaka inredningen. Om det blir någon riktig lack på insidan till denna säsong eller inte är jag lite tveksam till ännu.. Återstår att se smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
19 februari 2017
Trådstartare
#93
sk0rpan skrev:
ble fint de dära smile

Får erkänna att jag ändå känner mig lite nöjd faktiskt, samt tacka för rådfrågning innan jag satte igång! smile

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
9 mars 2017
Trådstartare
#94
Lite gott och blandat fixat under igår kväll och nu i eftermiddags, är en del lackjobb på G nu så passar då på att göra lite av allt tongue
- Zinkprimer lagd på all ren plåt som fanns.
- Svetsat igen hålen för gamla skylthållaren bak.
- Slipat ner vänster bakskärm för att jämna ut linjerna lite bättre från förra vinterns rostlagning.
- Börjat snygga till styrväxeln.
- Bättringsmålat dom tre främre balkarna av framvagnen, samt idag blästrat av det grövsta på den stora balken som styrväxeln sitter i och lagt rostskyddsprimer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-e2e16e3f2aee6b80d505b4e39df0f5c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-dd4c09b4d6cc7413f9b09187ce37bb65.jpg

Upptäckte att jag hade olika styrspindlar, troligen även det från när dom vart av vägen under bilens tid i England. Letade runt lite snabbt men kunde inte finna någon spindel av samma typ utan hålet för ABS. Kollade då ifall lagren/hubbarna från -94 passade dom tidigare spindlarna när dom inte ser riktigt samma ut, vilket dom gjorde. Bestämde mig sedan för att jag gärna vill ha samma spindlar på bägge sidor bara för att, så tog väck ABS sensorerna från min andra gto, blästrade av dessa och la rostskyddsprimer, och kommer göra en liten "block off" bit som jag monterar dit istället för sensorerna för att hålla väck smuts.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-67b8179399bc36e39e2bfcd594fdd2a3.jpg

Mötte upp en från GT Klubben i Örebro imorse för att ta emot bussnings kitet och renoveringssatsen till TC:n från 3SX smile Väl hemma igen, efter lite övervägande, så kände jag att dom gamla bärarmarna fram sett sina bättre dagar, så ett par bättre begagnade beställdes, fick sms kort därefter att dom redan skickats.

Sen kunde jag inte hålla mig längre, kände jag var tvungen att pröva spruta på riktigt wink  lol Så det sista som gjordes ikväll var att grunda främre hjulhusen samt balken som kylet sitter i, får justera mängden färg lite till, men kan nog bli dugligt i slutändan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-4f14c66dbdaff2d596f4b27de1652f00.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-97573d55a92e0ad401e69accd36d30de.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
12 mars 2017
Trådstartare
#95
Vart en ganska givande dag, först upp tidigt i ottan för att dra iväg på kurs bort till Bro strax norr om sthlm, så nu är första steget avklarat för att kunna söka ut en tävlingslicens till time attack  big_smile På vägen hem så skaffades det en ny färgspruta inför den riktiga lacken, kände att jag ville ha något lite bättre än den som följde med bauhaus kompressorn vilken får duga som primer-spruta.

Bilen maskades upp igår, fick även börjat lägga på grundfärg och mattat ner den andra bakskärmen. Väl hemma i eftermiddags så var det till att fortsätta primea, flöt på skapligt och hela undersidan är nu närapå klar för riktig lack. Fick även blåst över trösklar och innanför framskärmarna, började lägga ett första lager i motorrummet, och sen... Ja, sen va de roliga slut när jag märkte att jag inte hade mera färg än så sad
Tog då istället och lackade klart den sista balken av framvagnen..

Enligt postnords app så är mina "nya" bärarmar beräknade att komma hem under morgondagen, ska då även in och få köpt mera primer så jag kan göra klart, och blir nog till att köpa den riktiga lacken samtidigt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-2fcb93bb67dfb3773f1366e6e36d7f0e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-884aa32e47831c941128d2afd51ad722.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-7cb5207519244bcbf8bddd7395b59ab4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-6790858ec7c81893dbe46fe34d4ee44a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-7158aa306751b8ebf458cd42219e4de9.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
15 mars 2017
Trådstartare
#96
Bilen grundades klart under gårdagen, mycket riktigt fick jag även hem dom nya bärarmarna vilka såg betydligt bättre ut. Gick ganska fort att grunda det sista så därefter blev till att snygga till lite runt om bilen, samt blåsa av växellådan och fördelningslådan så dessa ser lite trevligare ut.. Spindlarna är även dom lackade och klara, kvar är endast att snida till bitarna som ska täcka hålen för ABS sensorerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-6dbc91461350f64a961d8bc54f9fa235.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-14e60aa2c5717915e8f04b7f04fe80e6.jpg

Har idag fått blåst över närapå hela bilen två gånger med riktig lack, valde att köra på original kulör vilken tydligen har namnet "lamp svart" tongue Lite grann kvar framtill då jag är tvungen att vika kabelstammen över kanten på ett par ställen, samt undertill där pallbockarna står så detta ska ordnas under morgondagen smile

Funderade sen på vad jag skulle påbörja härnäst, så tog och klöv fördelningslådan för rengöring, inspektion samt service med nya o-ringar och packboxar. Printade ut och gjorde ett häfte på aktuella sidor igår ur verkstadsmanualen för att göra det lite enklare. Samtliga tänder på dreven såg fina ut och allt snurrade lätt smile
Men behöver skaffa olja och lite annat så detta ligger nu nedpackat i en kartong och får vänta till lite längre fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-26618dcd3e3fcd212b07c44bd24ea103.jpg

Sen är det inte helt enkelt att på ett bra sätt fånga nylackade svarta ytor på bild märkte jag, men bifogar ett par "smygbilder" wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-6ef12fda893510f1e6cac2f59d2356fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-4e32a75d0e985c4fa64abe0cc5c818b4.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
19 mars 2017
Trådstartare
#97
Ja, då va det åter igen dags att dra ut och jobba igen.. känns inte riktigt som det gått två veckor redan  tongue Men känns som jag håller schemat för att hinna klart i tid.. Varit lite lugnare för att låta lacken härda ifred eftersom det är lite kyligare i garaget än vad som är fördelaktigt när man lackar.

Lite grann avbetat idag dock, nästan halva dagen lades på att forska lite grann i bromssystem. Planen var ju att skippa servot då det ser fruktansvärt tråkigt ut, och i mina ögon har gjort sitt. Efter lite efterforskning däremot så får nog planen på en servo delete och modifiering av systemet skjutas upp lite till man får mera kött på benen, eventuellt bli aktuellt först på min andra gto. Utan tvekan intressant område att läsa om i alla fall  smile Rotade fram servot från andra bilen, vilket åtminstone ser bättre ut, och kommer beställa en renoveringssats till huvudcylindern för att vara på säkra sidan.

Sen efter att två personer i svenska 3000gt klubben bidragit med info angående byte till polybussningar så fick det bli att pröva attackera dom igen, gick bättre denna gång så en kall pilsner avnjöts till synen av lite brinnande gummi.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-116e6a81508a7656866e694be4512bdc.jpg

När väl hylsorna och det mesta av gummit var borta så fick kompressorn ännu en gång bekänna färg och gå på högvarv när resterna togs väck med stålborstrondell.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-66f73d51ce9cd472d5671babdacbf4d7.jpg

Lite garagestäd på det och maskeringen städades väck för att få en överblick på bilen efter lack och all tid man lagt ner innan dess
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-c51e9b9cf6007c958c2cd4056e6d625d.jpg

Har nu även fått ihop en lista på vad som återstår att köpa in inför årets säsong och tror jag fått med det mesta, hade ju inte suttit fel med fälgar och däck en dimension större än nuvarande så jag kan utnyttja mitt XYZ kit jag har liggande, men får se vad pengarna räcker till  :roll:
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-b180d705ec84a2bef11092802451277d.jpg

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
8 april 2017
Trådstartare
#98
Ja, lördag, och snart vart hemma en vecka redan. Men det flyter på, matta och tejp mot strålningsvärme införskaffades strax efter hemkomst samt bromsrör på löpmeter, nya nipplar, gummikudde till IC´n samt en sats för dubbelkoning av enklare modell.

-Inredningen är i stora drag helt återställd, endast stolar, centerfacket och panelen längst bak som är kvar.
-Bussningarna längst ner vid växelspaken är bytta till aluminium.
-Ny matta monterad på torpedväggen.
-Servo och nya bromsrör fram + bak är dragna.
-3SX polybusssningar i fram och bakvagn klart och tillbaka på bilen.
-Nya damasker till styrleder samt nya yttre styrleder monterat och styrväxel tillbaka.
-Bakre krängningshämmare tillbaka med Superpro polybussningar.

Kanske inte faller alla i smaken men tycker själv att det blev en rätt go kontrast  big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-e742b6b7ca9cbb479daeb2b8f1922747.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-cab15bd432ba84fe315c2b26b52e664a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-ddb44cba8d40b9463bba4d7e2e4d1b0d.jpg

Får hem paket från 3SX på måndag med bland annat en renoveringssats av huvudcylindern till bromsarna, då det är olika cylindrar beroende på om man har ABS eller inte så valde jag att göra så istället för att ta huvudcylindern från min röda. När den är klar så får jag skaffa lite mera rör och ett par nipplar till för att dra nytt den sista biten från fördelningsventilen till huvudcylindern. Hoppas även att beställningen med nya drivknutar och hjullager fram ska hinna komma i veckan.


Sen i fredags så fick jag fatt i en rasad TC som jag ska som ett litet sidoprojekt, mer än en kugg som fattas där inne  lol

Ett stycke TC med praktras:
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-2616eedefe32787bae44c11a9abee676.jpg


Åh som en bonus, vilket jag inte kunde motstå, så köpte jag även en -99 ECU  big_smile Känns bättre att börja med det så man hinner sätta sig in lite i hur det funkar med mappning, så kan AEM boxen gå till min andra gto istället. På tal om den så råkade jag sen lite senare igår dra på mig merjobb när det är dags för den bilen igen, fick hjälp att byta ut mina gamla armaturer till LED på 3600lm / armatur, så nu ser man lättare vad man gör men det gick la kanske inte riktigt som planerat när den ena gamla brakade ner och orsakade detta  roll Tur i oturen så ska där ju ändå i en lexanruta senare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-66c838e02959ed4b5444f11347beda87.jpg


Kan även tillägga att det blev bra med nya golvet, bra frigång till bakvagnen och ser mer luftigt ut än innan smile Försökte fånga det på bild men blev mest suddigt tyvärr.
Senast redigerat av Sutalainen (9 april 2017)

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

240 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
#99
Fick hem paketet från 3SX som planerat, så huvudcylindern plockades därefter ner helt i beståndsdelar för inspektion. Om detta gjorts innan beställning så hade jag nog skippat renoveringssatsen, alla delar såg fina ut liksom samtliga packningar. Däremot så var där bra skitigt både i behållare och cylinder så detta är nu rengjort och ligger på tork över natten. Eftersom jag ändå har nya reservdelar så kommer jag montera detta men ändå behålla det som satt i som reserv. Bromsrör och fler nipplar är införskaffat och kommer även dra ny lina till kopplingen, samt modifiera systemet lite lätt så det ska bli lättare att lufta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-f03bf23f27593f8dd06c36f83d68abbb.jpg


Hjulupphängningen hittar på plats mer och mer. Krängningshämmare fram är tillbaka med nya superpro bussningar, nya stabbstag samt bärarmar med 3SX bussningar. Handbromsvajrar tillbaka och ihopkopplade med spaken. Tog och började montera isär bakvagnen, kände dock att även bärarmarna kan behöva lämnas på blästring så istället blev det till att ta nav och armar från den extra bakvagnen jag har liggande. Prövade ta loss abs sensorerna, men då dessa satt där dom satt mer eller mindre så blev det en liten fuling och bara klippa kabeln. Blir till att swapa över lite delar till handbromsbackarna då dom gamla sett sina bättre dagar. Bussningarna eldades ur för att göra plats åt dom från 3SX ..
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-44a895505d374fce4bd17b0e6504eb62.jpg


Diffen kommer bara putsas till lite lätt för att få bort all ytrost och sen torkas av. Bracketsen kommer jag ta dom från reservdiffen då dessa ser bättre ut och låta få pressat i mina alu.bussningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-2797366357836eeeffa8e4556fe18211.jpg


Sen under tiden som bussningarna eldades ur så tog jag och fortsatte med den främre hjulupphängningen, fick till slut (äntligen) lossat på den låsring som ställde till det för mig förra våren! Lite försiktigt med värme och mycket smörja gjorde till slut susen  big_smile Så kommer nu ta isär dom en efter en rengöra grundligt och smörja gängorna med aluminiumpasta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170346/170346-1f1a2dc07880d5d4d0f61a439c84f8fa.jpg


Ser fram emot att få köra nu och pressa lite! Kommer väl nästan kännas som en helt ny bil med varenda bussning bytt och möjligheten att kunna ställa in alla coilovers riktigt istället för att anpassa tre efter en fjärde som inte gick att justera  lol Fick även köpt på mig motorolja idag, passade på då det var kampanj. 5W40 precis som jag kört innan men blir till denna säsong Castrol Magnatec istället för Motul  smile
Senast redigerat av Sutalainen (10 april 2017)

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition

73 Inlägg
11 april 2017
#100
snygg bil  och fint arbete du lägger ner på bilen   följer!!


Sök