philleHBG skrev:
it_mutt skrev:
-matte skrev:
Läste precis på Di.se att den nya regeringen höjer bensinpriset med 55 öre 2016. Länk: (
http://www.di.se/artiklar/2015/3/27/reg … skatterna/)
Anledningen enligt Magdalena Andersson är "Vi måste ställa om samhället i en mer miljövänlig riktning."
Vad tycker ni?
Var läste du det? För det står inte på sidan du länkade till.
Det absolut första som står är däremot;
"Regeringen
föreslår höjd bensinskatt med 44 öre per liter i budgetpropositionen för 2016...."
"På diesel höjs skatten med 48 öre per liter. Samtidigt höjs energiskatten på flytande biodrivmedel i motsvarande grad,
enligt förslaget."
"Höjningarna
föreslås träda i kraft den 1 januari 2016.
Sammantaget ska
förslagen öka statens skatteintäkter..."
Så, igen, var har du läst att det -blir- så?
Så vad jag tycker? Det vanliga; att folk ska börja läsa vad som faktiskt skrivs.
Exakt!
Dessutom så är väl såna här förslag inget nytt? Typ årligen så läggs ju såna här förslag fram från folk och partier i regeringen. Bränslepriserna ökar årligen oavsett vilka förslag som läggs fram och har alltid gjort det. Precis som priserna på allt annat.
Ja, det görs "varje år", 44öre är väl kanske rätt mycket som förslag iofs, men det är absolut inget nytt. Om inte dessa förslag kommit, och ibland gått igenom, hade vi givetvis haft samma skatt idag som för 30 år sedan...på...ehm...allt.
Möjligen skulle en förklaring till ett så "ordentligt" förslag kunna vara att grundpriset faktiskt dalat. Hade priset istället varit "16kr/l" är det väl tveksamt om någon hade vågat ta i så ordentligt i ett så närliggande förslag. Då hade det antagligen varit mer åt "till år 2020 har vi ett förslag att...". Men, det är bara ren spekulation från min sida givetvis.
- - - - - - - -
JensDavid skrev:
Det som stör mig utöver själva höjningen är argumenten, "oljepriset har halverats". Betyder det att regeringen kommer sänka bensinskatten när oljepriset återgår till 100 dollar/fat? Troligtvis kommer skatten ligga still och vi kommer se bensinpriser på över 16kr/l nästa sommar
Missade helt den biten faktiskt (trots att det stod inledningsvis). Men ja visst, jag köper absolut att man försöker använda det som argument. Men, det är ju så grymt dåligt som argument i sig självt dock.
- - - - - - - - - -
elektronikfreak skrev:
mercaa skrev:
Förstår dock inte grejjen med hur det kan vara miljövänligare att höja bensin priset, folk kör likväl ändå lika mycket bil för det. Och vad gör dom av pengarna mja....
"Miljövänligheten" är bara ett svepskäl för att vi bilister ska underhålla och stå för utbyggnaden av bl a järnväg. Skulle alla slantar vi bilägare lägger i vägskatt gå till underhåll och nya vägar så skulle troligen Sverige ha världens finaste vägnät.
Enbart som respons till vad bråten kostar;
Så långt kommer du med 1 miljard kronor:
33 kilometer – motorväg på landsbygd
1 kilometer – motorväg i tunnel
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/anl … 378202.ece för den som vill kolla lite mer (även om den är något år gammal)
Fine, det är vid nybyggnation, så det är väl inte helt sant heller. Men, en motorväg sthlm<->malmö kostar då enligt detta, vid nybyggnation, i runda slängar 20 miljarder.
Fordonsskattehöjningen tidigare i år (vilket enligt staten skulle motsvara 12-18%) gav 1-1½miljard. Om vi säger att 15% gav 1.25 miljarder, torde den totala fordonsskattesumman vara ungefär 8,4miljarder/år (vilket på ~4.500 000 bilar skulle ge en snittkostnad på ~2000kr/bil, vilket inte är helt orimligt).
Sett till detta tar det alltså ungefär 3 år att få in en sådan nybyggnation enkom på fordonsskatten