blink_pj skrev:
Tjena! Tänkte skapa en ny tråd men fick upp denna tråd och märkte att du väkar ju ha lite koll på de här med polering och liknade tidskrävande, så jag tänkte kolla med dig om jag kunde få lite hjälp?
Polerade min Röda solida lack (mazdan) ca en månad innan vinterförvaringingen i ett mörkt kallgarage, och vill nu få upp samma lyster igen då jag tycker den har minskat något över vintern av någon anledning.
Innan vinter förvaringen fick bilen som sagt "smaka på dubbeltrissan" som jag brukar kalla det när en vanlig tvätt inte räcker till, använde en dubbeltrissad maskin av något "halv bra" märke med nya paddar och körde först fin rubbing (märke M3), sedan nya paddar igen med polish (mekonomen). Blev blank och hal som fasen och gick minst 10 km/h snabbare
Vad tror du jag skulle behöva göra nu för att få en lika blank yta igen som håller långt in på sommaren?
Polish och vaxa med maskin, eller bara vaxa eller......??? Vet inte riktigt vad skillnaden på vax o polish är igentligen.
Hoppas du har tid och lust att besvara mina undringar
Tack
Med hjälp av Bilvårdsforum så har jag lärt mig en hel del på kort tid, stort intresse för det och ja tidskrävande är det. Tar väl runt 10 h
Ja, med de medlena fick du glans som du jobbade upp, men eftersom att du inte stängde in glansen med ett lackskydd så bryts glansen ned, det gör de även med lackskydd men inte lika snabbt, sen är det + att toppa lackskyddet så det behåller glansen än längre.
Vax kan du använda på lackskyddet sedan om du vill mysa med bilen, men att toppa det med en detailer går snabbare och ger samma resultat. Jag kan rekommendera dig ett medel från
www.streetpower-rekond.se Polishangel Master Sealant som ger en underbar avrinning, blänka och lenhet och bra skydd yttre omständigheter och väldigt lättvättad. En 200 ml räcker till ca 4 normalstora bilar.
Så om jag vore du skulle jag beställa det, få upp glansen igen med polishen som du blev nöjd med, sprita bilen med CarPro Eraser från Streetpower eller blanda egen med isopropanol från Kjell och Co och blanda med lika mängd destillerat vatten. Sedan lägga Master Sealant för hand 2 omgångar med en ren trissa (padda, rondeller) eller handtrissa. Sen har du ett värdigt skydd till nästa vår, kolla in Presto Detail när du ändå är inne så kan du ha det att toppa skyddet med.