3231
Sök

Volvo 740 K-jetronic

1 011 Inlägg
29 mars 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Har problem med min B230E maskin med K-jet sprut.

Kan börja med att berätta att Motorn är nyrenoverad.

Motorn startar bara ibland och när det väl går så går den bra på tomgång men så fort man gasar så går motorn inte rent, verkar precis som att den inte får tillräckligt med bränsle.

Motorn går runt och soppapumparna fungerar men den vill aldrig hoppa igång.

Kan det vara tätningarna till spridarna som är kass? Dom har jag nämligen inte bytt.
Eller kasst bränsletryck?
Kass tändspole?

Eller finns det någon som har något annat tips?

Alla vacumslangar sitter som dom ska.
Tändningen är rätt inställd.
Rotor, fördelare, tändkablar är nya.
Gnista finns


Börjar bli tokig på detta så hoppas det finns någon som är lite insatt i K-jet.

Tacksam för svar smile
Senast redigerat av Chrrille (31 mars 2015)

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

Skåning
739 Inlägg
29 mars 2015
#2
Du har gnista, bränsle och komp antar jag då.
Vad händer om du ger motorn startgas när den inte vill starta?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

5 686 Inlägg
29 mars 2015
#3
K-jet är ytterst känsligt för vakuumläckage.

Byt spridartätningarna, dem brukar vara dåliga.
Kolla även så den stora luftbälgen sitter ordentligt och är i bra skick.
Kolla så luftskivan i k-jetenheten rör på sig som den ska.


1 011 Inlägg
29 mars 2015
Trådstartare
#4
Ibanezman skrev:
Du har gnista, bränsle och komp antar jag då.
Vad händer om du ger motorn startgas när den inte vill starta?

Gnista och bränsle har jag. Kompet har jag inte kollat då motorn precis är renoverad. Men kanske skulle kolla det.
Den går på startgas.
Låter jag bilen stå någon dag och sedan provar att starta den igen så brukar den gå igång. Dock går den bara bra på tomgång, lägger jag i växel så börjar den gå skit och sedan dö.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

1 011 Inlägg
29 mars 2015
Trådstartare
#5
simlar skrev:
K-jet är ytterst känsligt för vakuumläckage.

Byt spridartätningarna, dem brukar vara dåliga.
Kolla även så den stora luftbälgen sitter ordentligt och är i bra skick.
Kolla så luftskivan i k-jetenheten rör på sig som den ska.

Jo jag vet detta.
Men vad kan symptomen bli av dåliga spridartätningar?
Bälgen är ok och luftskivan fungerar, dock brukar den bli lite tyngre när bränslet till kallstarten har byggt tryck.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

5 686 Inlägg
29 mars 2015
#6
Chrrille skrev:
simlar skrev:
K-jet är ytterst känsligt för vakuumläckage.

Byt spridartätningarna, dem brukar vara dåliga.
Kolla även så den stora luftbälgen sitter ordentligt och är i bra skick.
Kolla så luftskivan i k-jetenheten rör på sig som den ska.

Jo jag vet detta.
Men vad kan symptomen bli av dåliga spridartätningar?
Bälgen är ok och luftskivan fungerar, dock brukar den bli lite tyngre när bränslet till kallstarten har byggt tryck.

Symptom brukar vara ojämn/orolig motorgång och om dem är riktigt dåliga så går motorn inte alls. Skadar inte att byta i alla fall även om det nu inte är felet.

Gick motorn som den skulle innan motorrenovering?


1 011 Inlägg
29 mars 2015
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Chrrille skrev:
simlar skrev:
K-jet är ytterst känsligt för vakuumläckage.

Byt spridartätningarna, dem brukar vara dåliga.
Kolla även så den stora luftbälgen sitter ordentligt och är i bra skick.
Kolla så luftskivan i k-jetenheten rör på sig som den ska.

Jo jag vet detta.
Men vad kan symptomen bli av dåliga spridartätningar?
Bälgen är ok och luftskivan fungerar, dock brukar den bli lite tyngre när bränslet till kallstarten har byggt tryck.

Symptom brukar vara ojämn/orolig motorgång och om dem är riktigt dåliga så går motorn inte alls. Skadar inte att byta i alla fall även om det nu inte är felet.


Gick motorn som den skulle innan motorrenovering?

Ska beställa hem nya tätningar å byta.

Ja den gjorde ju det hmm

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

1 011 Inlägg
31 mars 2015
Trådstartare
#8
Kollat samtliga vakumslangar samt insugspackningen och allt är 100% tätt.

Kollade även spridartätningarna och dom tätar också till 100% provat med både startas och läckagesökare.

Gjort kompprov och jämna och fina värden på samtliga cylindrar.
Fick tag i ett dokument om bränsletrycken på K-jet.

Systemtrycket ska ligga på 4,7 BAR
Spridartryck 3,3 BAR

Börjar tro att något är fel med Bränsletrycket då motorn inte går. verkar som att spridarna inte öppnar utan motorn går på kallstartsventilens bensin eftersom bilen inte startar efter att motorn blivit varm.

Allt i pumpväg fungerade i höstas när bilen ställdes in och något ingrepp på detta har inte gjorts.
Huvudpumpen byttes i höstas, dock är förpumpen inte bytt men att det skulle gå sönder bara av att bilen står stilla inomhus låter inte så troligt.

Någon som vet vad som kan orsaka dåligt bränsletryck på K-jetronic?

Tacksam för snabba svar smile
Senast redigerat av Chrrille (31 mars 2015)

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

5 686 Inlägg
31 mars 2015
#9
Det ska sitta en bränsletrycksregulator på k-jetenheten har jag för mig, kan ju hända att den fastnat i öppet läge så det inte byggs något soppatryck.


1 011 Inlägg
31 mars 2015
Trådstartare
#10
Har varit ute vid bilen idag igen.

Monterade av spridarna och satte dessa i pet-flaskor & plockade bort gummibälgen under insuget och och lyfte hävarmen manuellt med bensinpumparna igång, men inte en droppe kom ifrån Spridarna.

Bränsletrycket är alltså för dåligt då spridarna öppnar efter 3,3 BAR.

Bilen startar ju av bensinen som kommer från kallstartsventilen men så fort den stänger så går det inte längre.
När jag hade igång den idag så rörde jag på bränslefiltret och då dog bilen bara jag tog i filtret och sedan börjar det knäppa/bubbla från ingående bränsleslang (Efter filtret).

Verkar som att trycket upp till motorrummet är för dåligt.

Pumpen i tanken fungerar.
Huvudpumpen fungerar & är några månader gamma.
Backventilen på pumpen är ny då den gamla hade gått sönder.

Bränsletryckackumulatorn är inte utbytt men den har ju inget med själva trycket å göra utan bibehåller ett resttryck när motorn stängs av.

Någon som har någon ide?

Kan även tillägga att jag för 4 dagar sedan hade igång bilen i över 30 min och kunde då varva upp motorn i 3000rmp om jag gasade sakta.
Senast redigerat av Chrrille (31 mars 2015)

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

1 011 Inlägg
31 mars 2015
Trådstartare
#11
simlar skrev:
Det ska sitta en bränsletrycksregulator på k-jetenheten har jag för mig, kan ju hända att den fastnat i öppet läge så det inte byggs något soppatryck.

Har för mig att den kallas för Varmkörningsregulator på k-jet.
Ska prova att byta den emot en annan.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

5 686 Inlägg
31 mars 2015
#12
5C på denna bild är bränsletrycksregulatorn enligt hemsidan, den ser till att du får rätt soppatryck sålänge bränslepumpen orkar hålla uppe ett tillräckligt flöde. Ju högre tryck desto hårdare får pumpen jobba för att hålla uppe tillräckligt flöde.

http://www.audinsane.se/bilder/kjet.gif
http://www.audinsane.se/k-jetronic.htm

Tydligare bild, heter Primary pressure regulator i bilden.
http://mercedes.pcz.pl/coupe/c123/silnik/fuel_dissy.gif


1 011 Inlägg
1 april 2015
Trådstartare
#13
simlar skrev:
5C på denna bild är bränsletrycksregulatorn enligt hemsidan, den ser till att du får rätt soppatryck sålänge bränslepumpen orkar hålla uppe ett tillräckligt flöde. Ju högre tryck desto hårdare får pumpen jobba för att hålla uppe tillräckligt flöde.

http://www.audinsane.se/bilder/kjet.gif
http://www.audinsane.se/k-jetronic.htm

Tydligare bild, heter Primary pressure regulator i bilden.
http://mercedes.pcz.pl/coupe/c123/silnik/fuel_dissy.gif

Tackar för detta smile
Ska mäta bränsletrycket i helgen och se vart felet ligger. Kan ju vara så att den behöver justeras.

Återkommer.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

508 Inlägg
1 april 2015
#14
Kolla även bränslepumpsreläet, en kompis till mig hade samma problem för någon vecka sedan. Provade byta till ett gammalt relä jag hade, då gick den normalt igen så vi for och köpte ett. Värt att kolla upp, gärna prova byta till ett annat om du känner någon som har ett då dom inte är helt gratis. smile

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

1 011 Inlägg
2 april 2015
Trådstartare
#15
GuggeKarlberg skrev:
Kolla även bränslepumpsreläet, en kompis till mig hade samma problem för någon vecka sedan. Provade byta till ett gammalt relä jag hade, då gick den normalt igen så vi for och köpte ett. Värt att kolla upp, gärna prova byta till ett annat om du känner någon som har ett då dom inte är helt gratis. smile

Har ett till relä liggandes hemma som jag tänkte prova med. smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

1 011 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
#16
Problemet löst!

Var den ingående bensinslangen till bränslefördelaren som läckte och gjorde så att systemet tappade bränsletrycket. (Den mellan filter & fördelaren)

K-jet är verkligen superkänsliga för läckage av både vacum & bränsleläckage.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

Skåning
739 Inlägg
3 april 2015
#17
Kul att det löste sig! smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
3 april 2015
#18
mm mer än superkänsliga..  eftersom sprutet fungerar tackvare vacuum och att bränsletrycket är korrekt och stabilt..   ett väldigt enkelt system men ofta ställer till det för många.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök