2366
Sök

Mitt slutsteg får ström från tändningen... Varför dra direkt från batteriet?

138 Inlägg
30 mars 2015
Trådstartare
#1
Tja,

Kopplade in ett MDS GP2 slutsteg igår. Satt o klura ut hur jag skulle dra strömkablar från batteriet in till bilen, utan att komma på nått snyggt sätt, så jag tog ström från kablage bakom stereon istället.

Har funkat utmärkt nu hela dagen, drog även remote och jorden in på samma kontakt där bakom stereon. Är det dåligt på något sätt att göra såhär, eller varför envisas alla med att dra ström från batteriet istället från tändningen?

Mvh

Forummoderator
26 361 Inlägg
30 mars 2015
#2
Eh..rätta mig om jag har fel nu, men du har väl dels;

a) remotekabeln som ger tillslagströmmen så steget vet när det ska starta och stängas av

samt;

b) huvudströmmen som kommer från batteriet.

Har du nu kopplat huvudströmmen..från stereon också..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

138 Inlägg
30 mars 2015
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Eh..rätta mig om jag har fel nu, men du har väl dels;

a) remotekabeln som ger tillslagströmmen så steget vet när det ska starta och stängas av

samt;

b) huvudströmmen som kommer från batteriet.

Har du nu kopplat huvudströmmen..från stereon också..?

a) Remotekabeln är inkopplad så slutsteget sätts på när stereon sätts på.

b) Jag har tagit ström från samma kabel som stereon får sin ström på, och det funkar utmärkt...
Vill bara veta Varför man ska ta ström direkt från batteriet. Vad är nackdelarna med att ta ström från en kabel inne i bilen istället?

Forummoderator
26 361 Inlägg
30 mars 2015
#4
Alkalinee skrev:
Mack skrev:
Eh..rätta mig om jag har fel nu, men du har väl dels;

a) remotekabeln som ger tillslagströmmen så steget vet när det ska starta och stängas av

samt;

b) huvudströmmen som kommer från batteriet.

Har du nu kopplat huvudströmmen..från stereon också..?

a) Remotekabeln är inkopplad så slutsteget sätts på när stereon sätts på.

b) Jag har tagit ström från samma kabel som stereon får sin ström på, och det funkar utmärkt...
Vill bara veta Varför man ska ta ström direkt från batteriet. Vad är nackdelarna med att ta ström från en kabel inne i bilen istället?

Då är jag med.
Anledningen till varför man drar en separat strömkabel är för att slutsteg tenderar till att vilja ha mycket kraft, och genom att då dra en separat kabel så kan man även få önskad grovlek på kabeln. Ju grövre/bättre, ju mindre risk har man för kraftförluster.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

9 118 Inlägg
30 mars 2015
#5
Den kabeln som stereon får ström från är inte gjord för den höga strömmen ett slutsteg vill ha.
Vilket resulterar i varma kablar och i värsta fall kabelbrand. Skulle det bli kabelbrand på grund av det så får du heller inget på försäkringen...

Gör om gör rätt och dra en kabel med rätt area avsedd för den strömmen steget vill ha...
Senast redigerat av Putteliten (30 mars 2015)


2 174 Inlägg
30 mars 2015
#6
är det något skämt du håller på med är du inte rolig. Det du gjort är som gjort för elbrand och du borde ge fan i och fiffla själv om du inte förstår hur man gör.


138 Inlägg
30 mars 2015
Trådstartare
#7
Putteliten skrev:
Den kabeln som stereon får ström från är inte gjord för den höga strömmen ett slutsteg vill ha.
Vilket resulterar i varma kablar och i värsta fall kabelbrand. Skulle det bli kabelbrand på grund av det så får du heller inget på försäkringen...

Gör om gör rätt och dra en kabel med rätt area avsedd för den strömmen steget vill ha...

Alright! Tack så mycket. Då blir det omdragning som gäller. Märkte att det blev lite varmt bakom stereon. Tack för svaret! smile
hangman skrev:
är det något skämt du håller på med är du inte rolig. Det du gjort är som gjort för elbrand och du borde ge fan i och fiffla själv om du inte förstår hur man gör.

Jag ödslar inte min tid på forum genom att låtsas & skämta... Ingen idé o vara otrevlig när du skriver heller, jag visste helt enkelt inte. Men nu vet jag det och nu ska jag ta ström direkt från batteriet!

2 037 Inlägg
30 mars 2015
#8
Putteliten skrev:
Den kabeln som stereon får ström från är inte gjord för den höga strömmen ett slutsteg vill ha.
Vilket resulterar i varma kablar och i värsta fall kabelbrand. Skulle det bli kabelbrand på grund av det så får du heller inget på försäkringen...

Gör om gör rätt och dra en kabel med rätt area avsedd för den strömmen steget vill ha...

Men så länge som kabeln till stereon är rätt avsäkrad och man använder minst lika grov kabel till slutsteget så ska det inte vara några problem med kabelbrand.
Men inte skulle jag rekommendera att någon kopplar så.

138 Inlägg
30 mars 2015
Trådstartare
#9
MammDiin skrev:
Putteliten skrev:
Den kabeln som stereon får ström från är inte gjord för den höga strömmen ett slutsteg vill ha.
Vilket resulterar i varma kablar och i värsta fall kabelbrand. Skulle det bli kabelbrand på grund av det så får du heller inget på försäkringen...

Gör om gör rätt och dra en kabel med rätt area avsedd för den strömmen steget vill ha...

Men så länge som kabeln till stereon är rätt avsäkrad och man använder minst lika grov kabel till slutsteget så ska det inte vara några problem med kabelbrand.
Men inte skulle jag rekommendera att någon kopplar så.

Nu är jag särskilt  erfaren med el/kabeldragningar etc, men min gissning är att risken för kabelbrand är relativt liten, för om det ska börja brinna så måste det komma upp i ganska höga temperaturer.
Men men, har varit ute drygt en timma nu o kollat lite, men jag hittar ingenstans där jag kan dra kablar från batteriet till in i bilen..

Läste lite ang slutsteg o dess inställningar, så nu låter det ganska bra i bilen! smile Drog ner X-Over 2varv från lägsta, bass boost 50% o LowPass-Filter o så drog jag om alla kablar. Nu sprakar det inte längre i högtalarna! smile

2 Inlägg
30 mars 2015
#10
lyssna på tidigare svar de kan vara otrevliga men de din gissning är rätt dålig...

Avstängd
10 388 Inlägg
30 mars 2015
#11
Alkalinee skrev:
MammDiin skrev:
Putteliten skrev:
Den kabeln som stereon får ström från är inte gjord för den höga strömmen ett slutsteg vill ha.
Vilket resulterar i varma kablar och i värsta fall kabelbrand. Skulle det bli kabelbrand på grund av det så får du heller inget på försäkringen...

Gör om gör rätt och dra en kabel med rätt area avsedd för den strömmen steget vill ha...

Men så länge som kabeln till stereon är rätt avsäkrad och man använder minst lika grov kabel till slutsteget så ska det inte vara några problem med kabelbrand.
Men inte skulle jag rekommendera att någon kopplar så.

Nu är jag särskilt  erfaren med el/kabeldragningar etc, men min gissning är att risken för kabelbrand är relativt liten, för om det ska börja brinna så måste det komma upp i ganska höga temperaturer.
Men men, har varit ute drygt en timma nu o kollat lite, men jag hittar ingenstans där jag kan dra kablar från batteriet till in i bilen..

Läste lite ang slutsteg o dess inställningar, så nu låter det ganska bra i bilen! smile Drog ner X-Over 2varv från lägsta, bass boost 50% o LowPass-Filter o så drog jag om alla kablar. Nu sprakar det inte längre i högtalarna! smile

Av ren nyfikenhet; vad är det för bil?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

138 Inlägg
30 mars 2015
Trådstartare
#12
^Volvo 850 GLT -92

Sir
935 Inlägg
31 mars 2015
#13
Jag har stor erfarenhet av kablarna kabel bränder. Jobbar som elektriker och även högspänning upp till 24000volt /1800 ampere. Det är inte alltid värme som orsakar kabelbränder, även minsta lilla glapp kan få det att brinna. Ju högre strömförbrukning i liten kabelarea desto större risk.

Men det är din bil så du gör som du vill men jag skulle råda dig att byta kablar till rätt.
På din volvo ska det sitta en genomförande ovanför pedalerna.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

138 Inlägg
31 mars 2015
Trådstartare
#14
marcus80 skrev:
Jag har stor erfarenhet av kablarna kabel bränder. Jobbar som elektriker och även högspänning upp till 24000volt /1800 ampere. Det är inte alltid värme som orsakar kabelbränder, även minsta lilla glapp kan få det att brinna. Ju högre strömförbrukning i liten kabelarea desto större risk.

Men det är din bil så du gör som du vill men jag skulle råda dig att byta kablar till rätt.
På din volvo ska det sitta en genomförande ovanför pedalerna.

Yea, jag ska dra om strömmen korrekt under dagen smile Jag har sökt lite på nätet ang dra kabel från batteriet till insidan, och som du säger, så går det någon "robotslang" vid pedalerna. Men sen då? Alltså.. Hur gör jag?

Sir
935 Inlägg
31 mars 2015
#15
Hur du ska göra rent fysiskt vet jag inte. Men borde väl gå att släppa på alla instegslister och peta ner kabeln under mattan.

Nu kommer nästa fråga, vad har du för dimension på kabeln och vad ska steget ha för säkring?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

138 Inlägg
31 mars 2015
Trådstartare
#16
marcus80 skrev:
Hur du ska göra rent fysiskt vet jag inte. Men borde väl gå att släppa på alla instegslister och peta ner kabeln under mattan.

Nu kommer nästa fråga, vad har du för dimension på kabeln och vad ska steget ha för säkring?

Jag mena mer exakt hur drar jag kablage från batteriet till insidan. Ska köpa x längd kablage som är 9,5mm i diameter. Ang säkringen så kanske 20A blir bra?

242 Inlägg
31 mars 2015
#17
hur grov kabel har du till steget? låter som du kör med skosnören.,, 20A räcker inte nånstans..nu vet jag inte vad du har för slutsteg o vad för grejjer kopplade till slutsteget..men skaffa dig en 35mm2 kabel o koppla från batteriet till slutsteget, destutom ska din jord vara lika grov...

Dr. Mörker
211 Inlägg
31 mars 2015
#18
Räkna på vilken area du ska ha samt dimension på säkring. Längre avstånd till förbrukare kräver lite grövre dimension annars kan det bli spänningsfall och strömförlust vilket gör att steget inte ger vad det ska. Jordningen skall vara så  nära steget som möjligt. Lycka till med ljudet.


138 Inlägg
31 mars 2015
Trådstartare
#19
Andyah skrev:
hur grov kabel har du till steget? låter som du kör med skosnören.,, 20A räcker inte nånstans..nu vet jag inte vad du har för slutsteg o vad för grejjer kopplade till slutsteget..men skaffa dig en 35mm2 kabel o koppla från batteriet till slutsteget, destutom ska din jord vara lika grov...

Jag skrev ju det i inlägget ovanför ditt.. 9,5mm i diameter, dvs 70mm2. Jag skrev även i mitt första inlägg ang vad för slutsteg jag har (MDS GP2). Säkringen i steget ligger på 20A, så jag tänkte att jag skulle säkra samma på strömmen.. Jag vet att jorden ska vara lika stor som 12v

Dr. Mörker
211 Inlägg
31 mars 2015
#20
Alkalinee skrev:
Andyah skrev:
hur grov kabel har du till steget? låter som du kör med skosnören.,, 20A räcker inte nånstans..nu vet jag inte vad du har för slutsteg o vad för grejjer kopplade till slutsteget..men skaffa dig en 35mm2 kabel o koppla från batteriet till slutsteget, destutom ska din jord vara lika grov...

Jag skrev ju det i inlägget ovanför ditt.. 9,5mm i diameter, dvs 70mm2. Jag skrev även i mitt första inlägg ang vad för slutsteg jag har (MDS GP2). Säkringen i steget ligger på 20A, så jag tänkte att jag skulle säkra samma på strömmen.. Jag vet att jorden ska vara lika stor som 12v

Tror nog 70mm2 räcker och blir över smile



Sök