2799
Sök

Hur funkar koppling utav Billjud i all allmänhet?

1 503 Inlägg
14 december 2006
#21
Bilstereo i praktiken är en skitbra sida där man nästan kan lära sig allt!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

21 761 Inlägg
14 december 2006
#22
ToXtreme skrev:
Öhm...

Tror jag rörde till det hela själv?

Vad jag hade tänkt va följande, en DINenhet på 4x52w med 2RCA utgångar..

1st 2x600w slutsteg till basarna

1st 4x150w slutsteg till mellanregistret

Sedan använda de 4 högnivå utgångarna på stereon till diskanterna

Så borde man väl kunna göra? Tycker själv att det där inte vart så rörigt! Vill bara veta om det är möjligt att göra så!

För slutsteget till mellanregistret går på lågnivå (RCA) inte sant?

Där är egentligen allt jag undrar smile
Att koppla diskanterna till stereons högtalarutgångar(högnivå)och koppla mellanregistren till ett 4x150W steg är möjligt men det blir inte bra, då kommer diskanterna att spela väldigt lågt jämfört med mellanregistren. Dessutom måste du koppla in stereons högtalarutgångar till delningsfiltret först och koppla diskanterna till filtret så att diskanterna delas vid rätt frekvens.

Jag tycker att det blir mindre krångligt för dig om du kopplar på vanligt sätt, dvs att koppla från 4x150W steget till delningsfiltren och sedan från filtren till mellanregister och diskant.

3 627 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#23
Okaj, så om jag har ett 4x150w slutsteg så kopplar jag bara direkt till ett delningsfilter som i sin tur har en utgång för diskant och en till mellanregister?

Har jag fattat d hela rätt?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

21 761 Inlägg
14 december 2006
#24
Ja. Om du köper ett kit system(dörrhögtalare) som alltså har mellanregister+en lös diskant så följer det med ett filter som är avsedd för dessa element, på filtret kopplar du högtalarkablarna från steget. Helt rätt.
Senast redigerat av Drönirettab (14 december 2006)

3 627 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#25
Jag har alltså lyckats fatta allting nu tro?

Diskanterna och mellanregistret kopplar jag till ett delningsfilter som i sin tur leder till slutsteget som går på lågnivå?

basarna går på ett slutsteg som oxå går på lågnivå?

Kondensator har man ifall man vill att slutsteget ska laddas upp snabbare?

Batteriet kopplar man till generatorn och detta rekomenderas om man har kraftfull stereo?

Skärmar har egna utgångar på stereon?

Är allt detta rätt nu?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Speed FMK
849 Inlägg
14 december 2006
#26
ToXtreme skrev:
Jag har alltså lyckats fatta allting nu tro?

Diskanterna och mellanregistret kopplar jag till ett delningsfilter som i sin tur leder till slutsteget som går på lågnivå?

basarna går på ett slutsteg som oxå går på lågnivå?

Kondensator har man ifall man vill att slutsteget ska laddas upp snabbare?

Batteriet kopplar man till generatorn och detta rekomenderas om man har kraftfull stereo?

Skärmar har egna utgångar på stereon?

Är allt detta rätt nu?
Hmm. du menar nog rätt men skriver ändå. Kondensatorn är som en slags litet extra batteri med möjligheten att ge ström snabbare än det vanliga batteriet. KOndensatorn laddas upp av batteriet i sin tur. Alltså är det inte slutsteget som laddas upp utan kondensatorn.

I en vanlig kunfiguration behöver du sällan extra batteri utan kan koppla slutsteget/stegen direkt på ditt vanliga batteri. Du behöver varken extra batteri eller någon kondensator.Jag tror detta ska funka på ditt system utan några större problem.

Om du däremot märker blinkande lampor i takt med slagen i musiken bör du överväga kondensator, extra batteri eller både och.

Mvh Ludde

ps. Skicka mig gärna ett pm om du inte förstår vad jag menar. ds


3 627 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#27
Bi0HaZZarD skrev:
ToXtreme skrev:
Jag har alltså lyckats fatta allting nu tro?

Diskanterna och mellanregistret kopplar jag till ett delningsfilter som i sin tur leder till slutsteget som går på lågnivå?

basarna går på ett slutsteg som oxå går på lågnivå?

Kondensator har man ifall man vill att slutsteget ska laddas upp snabbare?

Batteriet kopplar man till generatorn och detta rekomenderas om man har kraftfull stereo?

Skärmar har egna utgångar på stereon?

Är allt detta rätt nu?
Hmm. du menar nog rätt men skriver ändå. Kondensatorn är som en slags litet extra batteri med möjligheten att ge ström snabbare än det vanliga batteriet. KOndensatorn laddas upp av batteriet i sin tur. Alltså är det inte slutsteget som laddas upp utan kondensatorn.

I en vanlig kunfiguration behöver du sällan extra batteri utan kan koppla slutsteget/stegen direkt på ditt vanliga batteri. Du behöver varken extra batteri eller någon kondensator.Jag tror detta ska funka på ditt system utan några större problem.

Om du däremot märker blinkande lampor i takt med slagen i musiken bör du överväga kondensator, extra batteri eller både och.

Mvh Ludde

ps. Skicka mig gärna ett pm om du inte förstår vad jag menar. ds
Förstog precis smile Tack för hjälpen allesammans big_smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)


Sök