3173
Sök

Mjuk bromspedal efter byte av belägg bak, audi a4 -97

97 Inlägg
1 april 2015
Trådstartare
Bytte belägg vänster bak idag och tryckte in kolven och efter det så är bromspedalen rätt mjuk och så tar inte handbromsen alls på vänster sida nu. har prövat lufta osv men utan framgång..

har oket gjort sitt eller finns det något knep ?

Avstängd
10 388 Inlägg
1 april 2015
BmwMusse skrev:
Bytte belägg vänster bak idag och tryckte in kolven och efter det så är bromspedalen rätt mjuk och så tar inte handbromsen alls på vänster sida nu. har prövat lufta osv men utan framgång..

har oket gjort sitt eller finns det något knep ?

Snurrade in hoppas jag?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

97 Inlägg
1 april 2015
Trådstartare
aa det gjorde jag självklart smile

Avstängd
10 388 Inlägg
1 april 2015
Den -kan- ha hamnat fel. Det brukar givetvis vara "ingen broms alls" direkt efter (då kolven är helt inskruvad), men, det går ju normalt sett över efter att man trampat ett par gånger på pedalen

Kontrollera så att armen till handbromsen (på oket) faktiskt rör sig när du drar i handbromsen.

Sen är ju dessa självjusterande i den mån att du ska trampa 3-4-5 gånger på bromspedalen och sen dra ett par gånger (säg; lika många) i handbromsen

215 Inlägg
1 april 2015
Jag böt beläggen bak på min opel combo 07 och samma sak hände mig. pedalen känns svampig.. Vad kan jag ha gjort fel ?

Kokar ris
923 Inlägg
1 april 2015
har båda ni kört en bit med dom nya beläggen? det känns svampigt med nymonterad klossar först, innan dom formar sig efter skivan.

Och du med audin, när du har snurrat in kolven då är det viktigt att du pumpar ut bromsarna med fotbromsen innan du drar åt handbromsen, annars funkar ej handbromsen.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

215 Inlägg
1 april 2015
Jag har inte ens provstartat bilen. Men jag pumpade ut kolvarna igen sen efter bytet. Men sen efter det så kändes dom svampiga. Kanske blir bättre när jag kört en bit

Varför kan man inte ha en volvo 240 som arbetsbil i stället hmm

Kokar ris
923 Inlägg
1 april 2015
för att en 240 skulle paja hela tiden?

men ja när du har bromsat 10-20 ggr så känns pedalen som den ska, var försiktig första bromsningarna bara.

215 Inlägg
1 april 2015
För att en 240 är en bra bil som aldrig pajar ;D

Gött får hoppas på det bästa. Tack för hjälpen.

Kokar ris
923 Inlägg
1 april 2015
haha nu får du sluta med aprilskämten!

Lyyycka till!

97 Inlägg
2 april 2015
Trådstartare
har pumpat och allt utan framgång, och handbromsen reagerar inte på den sidan.. får nog köpa ett nytt ok.

och jag pumpade innan jag drog handbromsen

Avstängd
10 388 Inlägg
2 april 2015
BmwMusse skrev:
har pumpat och allt utan framgång, och handbromsen reagerar inte på den sidan.. får nog köpa ett nytt ok.

Som sagt, kontrollera så att armen rör sig där. Om inte; kontrollera om vajern rör sig. Rör inte vajern sig så är det en ny vajer, rör vajern sig så har väl armen kärvat. Brukar gå att smörja/motionera upp.

215 Inlägg
2 april 2015
Min börjar bli lite bättre nu iaf smile

326 Inlägg
3 april 2015
BmwMusse skrev:

På min bil påpekas det väldigt noga att man måste göra tvärtom. Man måste pumpa ut kolvarna med handbromsen innan man rör pedalen, annars tar inte den automatiska justeringen sen.

Fast nu har jag ju en fransk bil och dom säger alla är lite tvärtom.

Sök