3237
Sök

Orginal dumpventil + ett sportluftfilter?

25 Inlägg
1 april 2015
Trådstartare
radera
Senast redigerat av Wingard (28 februari 2016)

Avstängd
10 388 Inlägg
1 april 2015
17705/P1297/004759 - Pressure Drop between Turbo and Throttle Valve (check D.V.!)

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON
Power Loss

Possible Causes

Leaking Hoses and/or Pipes between Components
Boost Pressure Control Valve (N249) faulty
Diverter Valve faulty
Throttle Body dirty
Vacuum leak

Possible Solutions

Check Hoses and Pipes between Components
Check / Replace Boost Pressure Control Valve (N249)
Check / Replace Diverter Valve
Check / Clean Throttle Body
Perform Throttle Body Alignment (TBA)
Check for Vacuum leak(s) including PCV system

Special Notes

Did anyone install an extra (wrong) dump valve?
When found in the NAR 2.0T (BPY) check RVUTB: 01-09-03 or 2018919 for updated Crankcase Breather Valve
If the breather valve is faulty, full engine vacuum is typically found when removing the oil cap at idle.
When found in the 3B B5/B5.5 Passat 1.8T, check the PCV "bleeder valve" for example part number 06B-103-245
One way to troubleshoot the problem is to pinch closed the vent hose under the coolant bottle, that attaches to the bleeder valve and see if the idle smooths out.

- - - - - -

Enligt mig; nej, 1.8t:s originaldump låter inte vidare mycket.

Men, som synes är där ju "lite att titta på" iaf
Senast redigerat av it_mutt (1 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

25 Inlägg
1 april 2015
Trådstartare
Tjena
Ja har kollat efter läckage, haft ner gasspjället o gjort rent det.
Kan väl tillägga att de sitter ett BSR Chip, 3" från turbo med racekat på den också.
De är ju inte de där riktigt goa kvittrande ljudet. Utan mer ett rejält pys.

Avstängd
10 388 Inlägg
1 april 2015
Wingard skrev:
Tjena
Kan väl tillägga att de sitter ett BSR Chip, 3" från turbo med racekat på den också.

Har du någon möjlighet att göra en TBA? (kräver då vagcom/vcds) Mest en tanke då det tar...2-3min att göra isf, och skulle ju utesluta det iaf.

Hur "läcksökte" du btw?

25 Inlägg
2 april 2015
Trådstartare
it_mutt skrev:
Wingard skrev:
Tjena

Har du någon möjlighet att göra en TBA? (kräver då vagcom/vcds) Mest en tanke då det tar...2-3min att göra isf, och skulle ju utesluta det iaf.

Hur "läcksökte" du btw?

Ja de va väl inget jätte seriöst men tog nån timme och försökte hitta med ögat. Vag-com är inget jag har tillgång till tyvärr men allt har väl ett pris.

Antar att jag har lite och pyssla med då innan Elmia. Jag kan väl också säga att bilen inte går totalt som en påse skit men har kommit in i limp mode nån gång, alltså helt orkeslös ingen turboeffekt alls.

25 Inlägg
2 april 2015
Trådstartare
Den går inte heller oroligt på tomgång eller liknande som jag läst att andra har haft problem med när dom stött på samma felkod. Dock är det ett litet ljud ibland när man startar bilen, lixom viner till (hörs klart o tydligt i kupén). Om detta kan ha något med saken att göra också.

Avstängd
10 388 Inlägg
2 april 2015
Wingard skrev:
it_mutt skrev:
Wingard skrev:
Tjena

Hur "läcksökte" du btw?

Ja de va väl inget jätte seriöst men tog nån timme och försökte hitta med ögat. Vag-com är inget jag har tillgång till tyvärr men allt har väl ett pris.

Antar att jag har lite och pyssla med då innan Elmia. Jag kan väl också säga att bilen inte går totalt som en påse skit men har kommit in i limp mode nån gång, alltså helt orkeslös ingen turboeffekt alls.

Vågar väl nästan lova att det finns någon i närheten som kan hjälpa dig annars (har för mig det finns en tråd där folk med vagcom/vcds kan posta var de finns osv). Får du tillgång där kan du ju även testa N249:an samtidigt (tillsammans med en multimeter vill jag ha för mig)

25 Inlägg
2 april 2015
Trådstartare
Okej okej jag får leta efter någon.
Hoppas man kan utesluta några grejer då iaf

Sök