nilssonp386 skrev:
Dags att köpa "ny" bil och tar tacksamt emot tips på bilmodeller! Är ute efter en driftsäker och ekonomisk halvkombi. Körglädje skadar inte men är mindre prioriterat. Har tittat på flera olika modeller och hör gärna era förslag/idéer. Budget: 70k ± 10k. De flesta bilar i min priskategori verkar vara från omkring 06-09 och ha gått 6 000-10 000 mil.
Toyota Auris. Känns som en ny och modern bil i den här prisklassen. Kanske lite för tråkig även om det inte är prio 1. Rostskydd?
Honda Civic 8th generation. Verkar väldigt kul men även ekonomisk och driftsäker. Rostskydd? Verkar rätt svår att få tag på.
VW Golf 5th generation. Allround? Lutar mest åt denna just nu. Femte generationen känns dock lite gammal vid det här laget, men vet inte vad det innebär i praktiken annat än att inredningen ser väldigt basal ut. Gillar designen i övrigt.
Toyota Prius. Verkar stabil. Dock tveksamt om det lönar sig då det är mest landsvägskörning egentligen.
Andra förslag?
Äldre modell Audi A3, eller betalar man för mycket för märket? Ford Focus? Kan egentligen tänka mig sedan också om det ger mer bil för pengarna, men skulle nog föredra halvkombi helst (helkombi går bort).
Tips tas tacksamt emot!
Funderar lite på hur du tänkte här. Du kan tänka dig att lägga 70k på en Golf 5:a (04-08(?)) men är rädd att du skulle "betala för mycket för märket" för en Audi.
Prisläget på Audi A3 8P är ungefär som följer (anledningen jag vet är då jag själv funderar på att byta upp min A3 en generation);
Första modellen 03B (04 i praktiken i Sverige), inte singleframefront ex.vis - från 30K ->
Sportback (05->, singleframefront osv) - Från 50K ->
Nu ger jag givetvis dig att för 70K får du en väldigt fin (väldigt VÄLDIGT fin) Golf 5:a och att priserna varierar beroende på var i landet man letar. Men det är ju ingalunda så att en Golf kostar 20.000 och motsvarande Audi kostar 60.000:- .
Ska inte säga något om hur det är med just denna generation av Golf vs Audi (då jag inte jämfört på samma vis), men, på generationen innan (Golf 4 & A3 8L) så är det betydligt mycket mer än bara märket i fronten som skiljer. Där är det, enligt mig, ingen tvekan om, vid en jämförelse, att Golfen är den billigare, detta då sett till "känsla"(subjektivt givetvis) och hur det helt enkelt "ser ut" i bilen.
Sett till reservdelskostnader så är det ju som "vanligt" inom VAG; det sitter mycket samma/lika på de flesta bilarna i samma storleksklass.
Men, i just frågan Golf vs A3 så kan jag nog bara ge dig ett råd; ut och jämför - pilla kläm och känna och känn vilken bil som passar dig bäst (om det nu skulle stå mellan dessa två). Vissa älskar sina Golfar, andra avskyr dom. Personligen har jag absolut inget emot golf, men föredrar helt enkelt Audi.
- - Edit - -
Gällande 03B/04 vs 05, så ska det väl påpekas att det till större del, förutom utseende, är "samma bil". 03B/04 finns dock, mig veterligt, bara som 2-dörrars