2473
Sök

Påverkar Webasto Dieselvärmare partikelfiltrets funktion ?

1 575 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
#1
Vad jag förstår så behöver en dieselmotor bli ordentligt varm för att partikelfiltret skall fungera ordentligt.

Hur funkar en Webasto Dieselvärmare med fjärkontroll ?

Påverkar Webasto Dieselvärmare partikelfiltrets funktion ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
3 april 2015
#2
Beror på vad du menar med att påverka?!


dieselvärmare på =snabbare varm motor och kallstart försvinner helt och detta gillar partikelfiltret.

partikelfiltret fungerar jhu aldrig bra. utan bara en sak som lagrar skiten och släpper ut allt i stora doser istället.

idagens läge kan man antingen välja ha skiten sitta kvar och ha hög förbrukning eller tömma skiten programera bort funktionen och få lägre förbrukning och piggare bil som bonus.

gäller bara om man inte röstar på miljöpartiet gör man det kan man gå istället smile


men hur som helst påverkar dieselvärmaren på ett posetivt sätt för att öka livslängden på filtret.

Kör fort så hinner inget hända...

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
3 april 2015
#3
Om det är avgaserna från webaston du funderar på så har dom ett eget avgasrör.
Så partikelfiltret på din bil är inte inblandat alls.


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
3 april 2015
#4
Pierre_r skrev:
Om det är avgaserna från webaston du funderar på så har dom ett eget avgasrör.
Så partikelfiltret på din bil är inte inblandat alls.

tyst...tänk om någon miljömupp ser detta......då är det slut med varma fordon smile

Kör fort så hinner inget hända...

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
4 april 2015
#5
Äh miljömuppar kan börja leva som dom själva lär.
Dom kan börja med deras ledare som tankar  gröndiesel i sin båt + målar den med förbjuden färg och släpper ut avloppsvatten från samma båt i sjön...
Innan dess ska dom bara va tysta och cykla dit dom ska, även om det är till japan och det ska vara på en gammal återanvänd militärcykel för återvinning är bra...


Evildan
4 april 2015
#6
Growe skrev:
Pierre_r skrev:
Om det är avgaserna från webaston du funderar på så har dom ett eget avgasrör.
Så partikelfiltret på din bil är inte inblandat alls.

tyst...tänk om någon miljömupp ser detta......då är det slut med varma fordon smile

Webasto/Eberspächer och bilvärmare överlag är ju en kanonbra uppfinning, värmer både kupé och motor, helt i anda med miljöknuttarnas önskemål, blir liksssssm ingen tomgångskörning då för skrapning eller värma kupén medans ägaren sveper morgonkaffet.
En annan bonus är att rutorna är rena från is/snö vilket säkert räddar någon från att bli överkörd vilket i sin tur sparar skattepengar för stat/landsting i form av utebliven vård och rehabilitering.

Där gör ni ett bra miljöarbete/skattebesparing grabbar, fram tills nu kanske helt omedvetet. big_smile

886 Inlägg
4 april 2015
#7
Growe skrev:
partikelfiltret fungerar jhu aldrig bra. utan bara en sak som lagrar skiten och släpper ut allt i stora doser istället.

Nej, så fungerar det inte.

Partikelfiltret lagrar sotet för att vid rätt förhållanden bränna bort det. Det som kommer ur avgasröret då är lite extra koldioxid(Eftersom sotet som är kol reagerar med syret i avgaserna vid den temperatur som uppnås). Inget sot kommer ur avgasröret på en bil med partikelfilter, någonsin.

Jag har jobbat med att utveckla avgasrening för just dieselbilar, jag vet vad jag snackar om. Partikelfilter fungerar och gör nytta värt de nackdelar de har.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

736 Inlägg
4 april 2015
#8
Wicca skrev:
Growe skrev:
partikelfiltret fungerar jhu aldrig bra. utan bara en sak som lagrar skiten och släpper ut allt i stora doser istället.

Nej, så fungerar det inte.

Partikelfiltret lagrar sotet för att vid rätt förhållanden bränna bort det. Det som kommer ur avgasröret då är lite extra koldioxid(Eftersom sotet som är kol reagerar med syret i avgaserna vid den temperatur som uppnås). Inget sot kommer ur avgasröret på en bil med partikelfilter, någonsin.

Jag har jobbat med att utveckla avgasrening för just dieselbilar, jag vet vad jag snackar om. Partikelfilter fungerar och gör nytta värt de nackdelar de har.

Intressant att höra från någon som är insatt. Kritiken jag hört mot partikelfilter är att man inte kan garantera att man får optimala förbränningsförhållanden under filtrets livslängd vilket då skulle kunna ge mindre sotpartiklar som potentiellt är mycket farligare. Men det kanske inte stämmer?


886 Inlägg
4 april 2015
#9
frasse4 skrev:
Wicca skrev:
Growe skrev:
partikelfiltret fungerar jhu aldrig bra. utan bara en sak som lagrar skiten och släpper ut allt i stora doser istället.

Nej, så fungerar det inte.

Partikelfiltret lagrar sotet för att vid rätt förhållanden bränna bort det. Det som kommer ur avgasröret då är lite extra koldioxid(Eftersom sotet som är kol reagerar med syret i avgaserna vid den temperatur som uppnås). Inget sot kommer ur avgasröret på en bil med partikelfilter, någonsin.

Jag har jobbat med att utveckla avgasrening för just dieselbilar, jag vet vad jag snackar om. Partikelfilter fungerar och gör nytta värt de nackdelar de har.

Intressant att höra från någon som är insatt. Kritiken jag hört mot partikelfilter är att man inte kan garantera att man får optimala förbränningsförhållanden under filtrets livslängd vilket då skulle kunna ge mindre sotpartiklar som potentiellt är mycket farligare. Men det kanske inte stämmer?

Jag tycker det låter som att den som sa det till dig blandat ihop två saker:

1. "Man kan inte garantera optimala förbränningsförhållanden."
Nej, det stämmer. Kör man mycket stadstrafik med korta sträckor så får man inte till det helt rätt med dagens teknik. Det bästa är om man kör t.ex. på landsväg eller motorväg. Då kan motorn ställa om så att man får rätt förhållanden under tillräckligt lång tid. Dock jobbas det på alternativa lösningar för att bränna bort sotet som ska lösa detta problem.

2. "De minsta sotpartiklarna tar inte partikelfiltret och de är farligare."
Det gäller bara för de första generationerna partikelfilter(Vet ej exakt årtal), men dagens partikelfilter plockar i princip allt. Det stämmer också att sotpartiklar av mindre storlek är farligare, men det blir inte en större mängd mindre partiklar av även de gamla partikelfiltren, det är bara att de släpps igenom.
Senast redigerat av Wicca (4 april 2015)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

736 Inlägg
1 575 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
#11
Tackar för svar och synpunkter.

Värdefullt med Wiccas sakkunnighet.

Eftersom vi kör ganska mycket bil så...

Vill gärna att vår bil går så snålt och miljövänligt som möjligt

"Har funderat en hel del på det där med diesel eller bensin...

Vår tilltänkta bil kommer enl. planen att köras :

Ca 1 mil enkel (och 1 mil tillbaka) på 70/50 km/h väg i småstadsmiljö ca 3 ggr/veckan
Ca 3 mil enkel (och 3 mil tillbaka) på 70 km/h landsväg ca 2 ggr/veckan
Ca 10 mil enkel (och 10 mil tillbaka) sträckan Kungälv- Varberg (E6 motorväg men genom Göteborg) ca 2 ggr/veckan

Vi hade tänkt behålla vår Nissan Note bensinare som "köra korta sträckor bil" men funderar även på att byta in den.

Då är frågan:

Är det lämpligast med diesel eller bensin med tanke på att dieseln väl (vad jag förstår) behöver lite längre körsträckor för att bli "varm".

På en av bilarna vi kollat sitter det en dieselvärmare vilket väl hjälper upp värmen (eller tänker jag fel? ) "
(saxat från annan tråd)

Hittade det här om Webasto värmare
http://www.webasto.com/se/marknaderochp … svaermare/
Senast redigerat av KenthIJ (5 april 2015)

1 575 Inlägg
15 april 2015
Trådstartare
#12
Pierre_r skrev:
Om det är avgaserna från webaston du funderar på så har dom ett eget avgasrör.
Så partikelfiltret på din bil är inte inblandat alls.

Har funderat på och letat info om detta (även på Webasto sidan) men inte hittat (kanske inte ser det självklara roll )

Vart tar de avgaserna vägen och hur mycket rör det sig om?

Kan man tänka sig att det ändå blir en total minskning av avgaser än om man inte haft förvärmare?


Sök